Honda NX500 – czy Dominator powrócił?

24YM NX500
Gdy Honda przyznała się, że pokaże nowy model nazwany NX500, moje serce zabiło mocniej. Czyżby na scenę miała wjechać nowa adventurerowa Honda nawiązująca do starej NX650 Dominator? Miałem nadzieję, że na fali prostych jednocylindrowych motocykli, jakim jest chociażby CRF300, do rodziny dołączy kolejny motocykl utrzymany w podobnym stylu. Dobrze, że w swojej naiwności z nikim się nie założyłem…

Nowa Honda NX500 to nic więcej jak tylko odświeżona CB500X, której dla niepoznaki zmieniono nazwę. Niezmienione pozostały moc i moment obrotowy dwucylindrowego silnika o pojemności 471 cm3. Wynoszą one odpowiednio – 48 KM (35 kW) i 43 Nm. Honda chwali się za to udoskonalonym oprogramowaniem komputera sterującego silnikiem co powinno poprawić przyspieszenia. W to akurat trudno mi uwierzyć. Zdaję sobie sprawę, że Honda Selectable Torque Control, czyli kontrola trakcji przyciągnie nowych klientów jak magnes.

Model CB500X pojawił się na rynku w 2013 roku i zaledwie trzy lata później (2016) dopadł go pierwszy lifting. Zmiany przyniosły większy zbiornik paliwa, lepszą ochronę przed wiatrem, wyższą szybę i oświetlenie LED. Motocykl ten wyposażono w przedni widelec z regulacją napięcia wstępnego i zastosowano regulowaną dźwignię hamulca. Zmiany wprowadzone w 2019 roku dotyczyły przede wszystkim stylistyki typowej dla maszyn segmentu adventure, poprawiono osiągi silnika i jakość wielu detali podwozia. W modelu na sezon 2022 motocykl otrzymał nowe zawieszenie wykorzystujące widelec USD Showa 41mm (SFF-BP), dwie tarcze hamulcowe w poprzednim kole, nowe lżejsze koła oraz wahacz.
NOWY MODEL CZY STARY, DOBRY ZNAJOMY?
Model na rok 2024 ponownie udoskonalono, ale jego koncepcja nie została zmieniona. Za to zyskał on nową nazwę – NX500, jeszcze bardziej agresywną stylistykę i możliwość sparowania ze smartfonem.

Dla mnie Honda NX650 Dominator jednoznacznie kojarzy się z uniwersalnym motocyklem turystycznym, który równie dobrze, ale w gruncie rzeczy tak sobie, poradzi sobie w terenie jak i na asfalcie. Motocykl zadebiutował pod koniec lat 80. a ja śliniłem się do folderu z charakterystyczną maszyną stojącą na tle pustynnej wydmy. Ech, to były czasy. Wtedy nie dociekałem znaczenia skrótu NX. Za to dzisiaj, Honda chwali się, że skrót NX pochodzi od „New X-over” , czyli nowy crossover. Nie kupuję i nie dam się przekonać do tej nowomowy, takie moje prawo.

Motocykl ma zapewnić dobrą zabawę zarówno na krętej drodze jak i na szutrze, jednocześnie gwarantując możliwość pokonywania długich dystansów. Jego wszechstronność ma podkreślać stylistyka utrzymana w stylu adventure. Z tym akurat mogę się zgodzić.
ELEKTRONIKA RZĄDZI
Skracając kolejne tysiące słów zapisanych w materiałach prasowych, doceniam że nowy reflektor ma świecić lepiej i wydajniej, a sparowanie ekranu (pięciocalowy, TFT) z telefonem umożliwia prostą nawigację – zakręt po zakręcie , a także opcję prowadzenia rozmów lub słuchania muzyki przy użyciu zestawu słuchawkowego w kasku, połączonego przez Bluetooth. Obsługę tego systemu ułatwia podświetlany, 4-pozycyjny przełącznikiem po lewej stronie kierownicy.

Wąski profil kanapy w połączeniu z jej wysokością 830 mm powinny ułatwiać postawienie stóp na asfalcie podczas zatrzymywania się, kąt skrętu kierownicy – od pozycji na wprost do maksymalnego skrętu – wynosi 38°, co z kolei ma ułatwiać manewrowanie motocyklem podczas wolnej jazdy, podobnie jak stalowa kierownica o zmiennej średnicy.
Zawieszenia Hondy CB500X nigdy nie wyróżniały się czymś szczególnym. W przypadku NX500 Honda chwali się, że z przodu zdecydowała się na widelec USD Showa Big Piston z goleniami o średnicy 41 mm, z rozdzielonymi funkcjami – tłumieniem dobicia i odbicia (SFF-BP) w jednej oraz regulacją napięcia wstępnego sprężyny w drugiej. Tylny amortyzator wyposażono regulację tłumienia i napięcie wstępnego sprężyny. Przednie zawieszenie ma skok 150 mm i otrzymało nowe ustawienia sprężyny i tłumienia, aby poprawić reakcję i wyczucie zarówno podczas jazdy na asfalcie jak i poza nim.

W temacie hamulców panuje klasyka. Z przodu zastosowano dwie tarcze o średnicy 296 mm, współpracujące z dwutłoczkowymi zaciski Nissin, mocowanymi promieniowo. Za to tylna tarcza o średnicy 240 mm współpracuje z zaciskiem jednotłoczkowym.
PROSTE ROZWIĄZANIA NIE SA ZŁE. SĄ PONADCZASOWE
W tym natłoku „nowości” i marketingowej nowomowy, banalnie zabrzmi fakt, że Honda przyznaje się do zastosowania w nowym modelu ramy, niezmienionej względem poprzednika, wykonanej z rur stalowych o średnicy 35 mm. Nowe są natomiast aluminiowe koła. Efektowną choć nie spektakularną zmianą jest nowy układ szprych w kształcie litery Y, które zmieniono z układu 7 na pięcioramienny. W efekcie udało się zaoszczędzić 800 g na masie przedniego i 700 g tylnego koła. Czy taka zmiana wraz z nowym setupem zawieszeń wpłynie na poprawę prowadzenia? Takie rzeczy wyjdą w praniu i na ulicy. Z dziennikarskiego obowiązku muszę wspomnieć, że na 19-calową obręcz z przodu i 17-calową obręcz z tyłu założono opony z terenowym bieżnikiem o rozmiarach odpowiednio 110/80-R19 i 160/60-R17.

Nie będę ukrywał, czuję się zawiedziony nową Hondą NX500. Oprócz nowej nazwy i zmiany kilku mniej znaczących detali, nadal jest to stary znajomy, czyli Honda CB500X. Być może wielu nowych użytkowników przyciągnie możliwość dosiadania tego motocykla mając w kieszeni prawo jazdy kategorii A2? A może skusi ich adventurerowy look? Pewnie tak. Ja Wolałbym ten motocykl w prostej wersji z jednocylindrowym silnikiem o podobnej mocy i bardziej terenowym charakterze.
Dane techniczne Honda NC500
SILNIK
Typ Rzędowy, dwucylindrowy, 4-suwowy DOHC, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa 471 cm3
Średnica cylindra i skok tłoka 67 mm x 66,8 mm
Stopień sprężania 10,7: 1
Moc maksymalna 48 KM (35 kW) przy 8 600 obr./min
Maks. moment obrotowy 43 Nm przy 6 500 obr./min
Pojemność układu smarowania 3,2 l
SYSTEM PALIWOWY
Zasilanie Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Zbiornik paliwa 17,5 l (z rezerwą)
Zużycie paliwa (cykl WMTC) 3,6 l/100km / 27,8 km/l (WMTC mode)
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Akumulator 12 V 7,4 Ah
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Typ sprzęgła Mokre wielopłytkowe
Typ skrzyni biegów 6-biegowa
Napęd tylnego koła Łańcuch
RAMA
Typ Stalowa, rurowa zamknięta
PODWOZIE
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2165 mm x 830 mm x 1415 mm
Rozstaw osi 1445 mm
Kąt główki ramy 27,5°
Wyprzedzenie 108 mm
Wysokość siedziska 830 mm
Prześwit 180 mm
Masa własna 196 kg
ZAWIESZENIE
Przednie Widelec Showa SFF-BP USD 41 mm
Tył System Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem, 5-stopniowa regulacja napięcia wstępnego, wahacz stalowy o drążonym przekroju
KOŁA
Przednie Aluminiowe, odlewane wieloramienne
Tył Aluminiowe, odlewane wieloramienne
Obręcz przednia 19M/C X MT2,5
Obręcz tylna 17M/C X MT4,5
Opona przednia 110/80R19M/C59H
Opona tylna 160/60R17M/C69H
HAMULCE
Układ ABS Dwukanałowy
Przednie Podwójne tarcze 296 mm x 4 mm hamowane przez dwutłoczkowe zaciski Nissin z mocowaniem osiowym
Tył Pojedyncza tarcza 240 mm x 5 mm z jednotłoczkowym zaciskiem
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY
Zespół wskaźników Ekran LCD z prędkościomierzem, obrotomierzem z wykresem słupkowym, podwójnym licznikiem dziennym, wskaźnikiem poziomu paliwa i zużycia paliwa, zegarem, temperaturą cieczy chłodzącej, wskaźnikiem załączonego biegu, wskaźnikiem sugestii zmiany biegu na wyższy
Reflektor LED
Światła tylne LED
System zabezpieczeń System alarmowy HISS (Honda Intelligent Security System)
Dodatkowe wyposażenie Sygnalizacja hamowania awaryjnego (ESS) i aplikacja Honda RoadSync