Suzuki GSX-S1000GX – narodziny gwiazdy

Suzuki GSX-S1000GX jazda

Nie skłamię jeśli powiem, że podczas tegorocznych jesiennych targów motocyklowych EICMA 2023 najjaśniej świecącym modelem na stoisku Suzuki był GSX-S1000GX. To właśnie ten motocykl otwiera nowy rozdział wśród maszyn turystyczno-sportowych tej marki.

Suzuki wrzuca nowy model do worka nazwanego crossoverami. Dlaczego? Bo podobnie jak w przypadku samochodów łączy on cechy kilku różnych typów motocykli. Silnik pochodzi w prostej linii ze sportowego GSX-R 1000. Na potrzeby nowego modelu moc ograniczono do 152 KM, uspakajając nieco charakter i wygładzając charakterystykę pracy tej jednostki. Zabieg prosty, stary i sprawdzony. Dla mnie ważniejsze jest to, że w świecie rzędowych twinów, Suzuki nie boi się pójść pod prąd ze swoją czterocylindrową rzędówką. Dla przypomnienia, dziś na rynku motocykli tej klasy napędzanych czterocylindrowymi jest jak na lekarstwo. Pozostały BMW S1000XR oraz Kawasaki Versys 1000. Oba niezłe, oba mające już swoje lata.

Z wyglądu nowe Suzuki GSX-S1000GX najbardziej kojarzy mi się z wspomnianym wyżej BMW S1000XR. Długie zawieszenia, wyprostowana i sprawiająca wrażenie wygodnej pozycja za kierownicą, możliwość przypięcia akcesoryjnych kufrów sprawiają, że w połączeniu z mocnym silnikiem będziemy mieli do czynienia z wygodnym motocyklem do szybkiej turystyki.

To co chyba najważniejsze, po raz pierwszy w historii Suzuki dało się ponieść emocjom i załadowało do tego motocykla pokaźny pakiet elektroniki. I nie mam tu na myśli zmiennych map zapłonu, ABS-u na winkle, kontroli trakcji czy bajerów w stylu asystenta ruszania pod górę, bo takie systemy można spotkać w motocyklach klasy średniej. W tym Suzuki zastosowano elektronicznie sterowane zawieszenia, a na ekranie w kokpicie nareszcie można wyświetlić mapę ze wskazówkami nawigacji, dzięki sparowaniu go ze smartfonem. Pokuszę się o stwierdzenie, że dzisiaj jest to najlepiej wyposażony motocykl w ofercie Suzuki. I bardzo dobrze, bo w połączeniu z ceną 78 900 zł, szykuje się łakomy kąsek.

Oto jak prezentuje się SUZUKI GSX-S1000GX w skrócie:

  • Motocykl napędza mocny – 152 KM, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik, z rozrządem DOHC, o pojemności 999 cm3.
  • Płaska krzywa momentu obrotowego i sposób oddawania mocy zmniejsza zmęczenie i jednocześnie gwarantuje sportowe osiągi.
  • Układ wydechowy 4-2-1 dostrojono tak, aby zapewnić mocne i charakterystyczne brzmienie.
  • Elektronicznie sterowane przepustnice pomagają osiągnąć płynną pracę silnika.
  • Profile krzywek wałków rozrządu (ssących i wydechowych) zapewniają doskonałą równowagę pomiędzy osiągami, a płynnością pracy silnika.
  • Kompaktowe, lekkie podwozie zaprojektowano, aby zapewnić maksymalną kontrolę i komfort jazdy na długich dystansach, na drogach z nawierzchniami niemal każdego rodzaju.
  • Aluminiowa rama grzbietowa z dwoma masywnymi belkami gwarantuje znakomite prowadzenie i komfort jazdy.
  • Aluminiowy wahacz wykorzystujący w swej konstrukcji wiedzę specjalistów zajmujących się motocyklami sportowymi zapewnia doskonałe prowadzenie. Dzięki niemu GSX-S1000GX zachowuje doskonałą stabilność podczas szybkiej jazdy na autostradach i w zakrętach, bez względu czy motocykl jedzie bez ładunku lub został obciążony bagażami i jazda odbywa się z pasażerem.
  • Szeroka kierownica to wygodna pozycję oraz mniejsze zmęczenie podczas dalekich turystycznych wyjazdów albo przy jeździe w sportowym stylu.
  • Opony Dunlop SPORTMAX Roadsport 2 (120/70ZR17 z przodu; 190/50ZR17 z tyłu) wybrano dlatego, by zapewniały jak najlepszy komfort jazdy, znakomitą przyczepność oraz gwarantowały precyzję i stabilność.
  • 4-tłoczkowe zaciski hamulcowe Brembo typu monoblock, w połączeniu z dwiema pływającymi tarczami hamulcowymi o średnicy 310 mm w przednim kole zapewniają niezwykłą skuteczność i precyzję hamowania.
  • Zaawansowane technologicznie, elektronicznie sterowane zawieszenie Suzuki (SAES) to przedni widelec upside-down Hitachi Astemo (SHOWA) SFF-CA™ i pojedynczy tylny amortyzator typu BFRC-lite®.
  • Suzuki Floating Ride Control (SFRC) poprawia zwrotność motocykla i komfort jazdy, pomagając utrzymać stabilność wzdłużną podczas jazdy na długich nierównościach drogi.
  • Układ Smart TLR Control integruje system kontroli trakcji Suzuki (STCS) z systemami Lift and Roll Torque, gwarantując tym samym lepszą kontrolę nad pojazdem w różnych warunkach.
  • Adaptacyjna stabilizacja jazdy Suzuki (SRAS) włącza się automatycznie podczas jazdy po bruku lub innych nierównych nawierzchniach.
  • Elektroniczne ustawienie wstępnego napięcia tylnego zawieszenia (4 tryby) pozwala jeszcze lepiej dopasować charakterystykę zawieszenia do obciążenia motocykla.
  • System Motion Track kontroluje ciśnienie w układzie hamulcowym. Zwiększa tym samym poziom bezpieczeństwa i pomaga motocykliście utrzymać precyzyjny tor jazdy bez obawy zablokowania koła podczas jazdy w zakręcie.
  • System Slop Dependent Control zapobiega unoszeniu tylnego koła podczas hamowania na stromych zjazdach.
  • Motocykl jest wyposażony w duży, kolorowy, wielofunkcyjny wyświetlacz TFT LCD o przekątnej 6,5 cala, którego szybka została pokryta powłokami: odporną na zarysowania i antyrefleksyjną.
  • Łączność ze smartfonem jest możliwa po zainstalowaniu bezpłatnej aplikacji SUZUKI mySPIN zapewniającej łatwy i szybki dostęp do kontaktów, map, muzyki, telefonu oraz kalendarza.
  • Elementy redukujące wibracje, takie jak kierownica zamocowana w gumowych tulejach i pokryte gumą podnóżki sprawiają, że jazda na Suzuki GSX-S1000 GX jest przyjemna i nie męczy nawet w długich trasach.
  • Siedzisko kierowcy i pasażera ma nową konstrukcję, co zwiększa komfort podczas długich podróży.
  • Duża turystyczna szyba ma 3-stopniową regulację wysokości. Znakomicie chroni kierowcę, zapewniając większy komfort i mniejsze zmęczenie podczas jazdy na długich dystansach.
  • Nowoczesny design i agresywna stylistyka nawiązują do osiągów superbike’ów, co w połączeniu z wyprostowaną pozycją za kierownicą oraz zawieszeniem z długim skokiem dają motocykl stworzony do komfortowych podróży w szybkim tempie.

A oto spora dawka informacji dotyczących nowego Suzuki GSX-S1000GX.

Sercem Suzuki GSX-S 1000GX jest mocny, czterosuwowy, chłodzony cieczą, rzędowy silnik z rozrządem DOHC, o pojemności 999 cm3. Silnik rodziny GSX-S jest następcą jednostek Suzuki w prostej linii wywodzących się z motocykli klasy superbike, które od lat słyną z niezwykłych osiągów i ogromnej niezawodności. Na przestrzeni lat jednostka przeszła szereg modyfikacji i zmian, które miały na celu dopasowanie charakterystyki do wymagań nowego crossovera.

Suzuzki-GSX-S1000GX przekrój silnika

Układ wydechowy

Układ wydechowy GSX-S1000GX (w układzie 4-2-1) charakteryzuje się ostrym wyglądem i niesamowitym brzmieniem, które jest jednocześnie delikatne i przyjemne, dzięki czemu długie podróże nie będą męczące. Krótki tłumik jest utrzymany w ciemnej kolorystyce specjalnie po to, aby podkreślić efektowny wygląd.

Elektroniczne sterowane przepustnice

Pomagają w łatwy sposób kontrolować charakterystykę mocy czterocylindrowego silnika, a ich zastosowanie ułatwiło konstruktorom spełnienie normy emisji spalin Euro 5. Lekka i kompaktowa konstrukcja przepustnic umożliwia szybką zmianę charakterystyki silnika i dopasowanie jej do umiejętności jazdy kierowcy jak i warunków panujących na drodze.

Układ wspomagania sprzęgła Suzuki (SCAS)

Funkcja wspomagania sprzęgła podczas przyspieszania ma zapewnić jak największy docisk tarcz sprzęgła i tym samym skutecznie przenieść duży moment obrotowy silnika na tylne koło. Zastosowanie tego rozwiązania pozwoliło także na użycie miękkich sprężyn sprzęgła, dzięki czemu do jego obsługi nie jest potrzebna tak duża siła. Lekko pracujące sprzęgło zmniejsza zmęczenie lewej ręki podczas długiej jazdy, jazdy w korkach lub w innych sytuacjach na drodze wymagających częstego jego użycia. Podczas redukcji biegów, konstrukcja sprzęgła umożliwia zmniejszenie nacisku na tarcze, co zapobiega podskakiwaniu tylnego koła i zapewnia płynniejszy proces hamowania.

Hamulce

Z przodu zamontowano najwyższej klasy, montowane promieniowo, zaciski hamulcowe Brembo monoblock. Każdy z czterema tłoczkami o średnicy 32 mm. Dwie pływające tarcze hamulcowe mają średnicę 310 mm, co gwarantuje krótką drogę hamowania. Pojedynczy hamulec tarczowy z tyłu znakomicie uzupełnia nowoczesny układ hamulcowy Suzuki GSX-S1000GX.

Suzuzki-GSX-S1000GX hamulce

Kręgosłupem motocykla są solidna rama i sztywny wahacz, które bez problemu poradzą sobie z wysokimi osiągami silnika.
Aluminiowa rama została zaprojektowana w ten sposób, by zagwarantować łatwe prowadzenie i doskonałe trzymanie się drogi, nawet w sytuacji, gdy motocykl jest obciążony pasażerem i bagażami. Patrząc z boku, belki ramy łączą w linii prostej główkę ramy i oś wahacza. Taka konstrukcja pomaga osiągnąć wysoką sztywność konstrukcji, przy zachowaniu niskiej masy. Wytrzymała rama pomocnicza ma w tylnej części punkty przeznaczone do mocowania opcjonalnych kufrów bocznych. Jej niewielka wysokość pozwala zwiększyć grubość siedziska pasażera, dzięki czemu udało się zwiększyć komfort jazdy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  YAMAHA NIKEN 2018 [TEST]

Aluminiowy wahacz


Wywodzi się z modelu GSX-R1000. Jest wykonany z aluminium i niezwykle sztywny, a jego kształt przypomina wahacz z superbike’a. To dzięki temu motocykl prowadzi się łatwo i precyzyjnie. Niezwykła wytrzymałość wahacza sprawdzi się zarówno podczas dalekich podróży z bagażami jak i podczas jazdy w sportowym stylu.

Wygodna pozycja jazdy


Optymalna pozycja wymusiła przesunięcie końcówek kierownicy o 55 mm w stronę kierowcy (w porównaniu z GSX-S1000GT). Dzięki temu na siedzisku łatwiej przyjąć bardziej wyprostowaną pozycję, co z kolei poprawia komfort jazdy. Nowa kierownica jest o 50 mm dłuższa i o 14 mm szersza, dzięki czemu znakomicie leży w dłoniach i gwarantuje większą kontrolę nad motocyklem przy jednoczesnym zmniejszeniu siły potrzebnej do jego prowadzenia. Zwiększony skok zawieszenia i nowa konstrukcja siedziska zwiększają odległość pomiędzy siedziskiem, a podnóżkami o dodatkowe 15 mm, co powoduje mniejsze ugięcie nóg w kolanach i podnosi komfort jazdy. Efektem wszystkich zmian jest wygodna, wyprostowana pozycja za kierownicą, zapewniająca większą kontrolę nad motocyklem.
Aerodynamika i ochrona przed pędem powietrza
Właściwa aerodynamika i ochrona przed pędem powietrza mają ogromne znaczenie dla komfortu, którego oczekuje się od luksusowego motocykla turystycznego z silnikiem o dużej pojemności. Dlatego przednią owiewkę, szybę i osłony dłoni tworzono w procesie analiz komputerowych i testów w tunelu aerodynamicznym, ale też zbierając opinie kierowców testowych. Podczas projektowania przodu motocykla konstruktorzy zwracali dużą uwagę na detale. Na przykład owiewkę w przedniej części zaprojektowano tak, by zmniejszyć efekt działania podciśnienia generowanego tuż za nią (celem było zmniejszenie turbulencji w okolicy kasku). Dodatkowo otwory rozmieszczone w przedniej części skutecznie redukują efekt unoszenia przodu motocykla. Poszerzono także szerokość owiewek, aby odsunąć strumień powietrza od okolic bioder i brzucha kierowcy – pęd powietrza i podwiewanie nie wywoływało dyskomfortu podczas jazdy.

Szyba


Trzystopniowa regulacja przedniej szyby umożliwia jej przesunięcie w zakresie 50 mm, co powoduje zmianę jej wysokości o 43 mm, licząc od najniższego do najwyższego położenia.

Suzuzki-GSX-S1000GX szyba

Mniejsze wibracje = wysoki komfort jazdy

W Suzuki GSX-S1000GX dbałość o szczegóły obejmuje również takie rozwiązania jak gumowe mocowania kierownicy czy podnóżki pokryte warstwą gumy, które mają na celu zmniejszenie wibracji w miejscach, gdzie kierowca i pasażer mają kontakt z motocyklem.
Gumowe wkładki w mocowaniu kierownicy łączące jej rurę z górną półką zmniejszają wibracje przenoszone na dłonie, przyczyniając się w ten sposób do redukcji zmęczenia i poprawy komfortu jazdy. Jest to szczególnie ważne podczas długich podróży.

Wygodna kanapa

Zarówno siedzisko kierowcy, jak i pasażera zostały zaprojektowane pod kątem zapewnienia maksymalnego komfortu nawet podczas długich podróży. Wyróżnia się ono sportowym, atrakcyjnym wyglądem. Poduszka siedziska kierowcy jest o 15 mm grubsza niż w modelu GSX-S1000GT. Aby zrekompensować zwiększoną grubość i zapewnić idealny poziom komfortu, wykorzystano nieco twardszy materiał. Ponadto jego górna powierzchnia jest bardziej płaska niż w GT. Przód siedziska jest wąski, żeby kierowcy zapewnić swobodę ruchów. Siedzisko pasażera jest o 10 mm grubsze niż w GT (plus 26 mm szersze w górnej części), a jego twardość również została zmieniona. Obydwa siedziska pokryte są materiałem, który zapobiega przesuwaniu się podczas jazdy.

Wiedząc jak od strony technicznej prezentuje się nowe Suzuki GSX-S1000GX pora przedstawić wspomniany na początku pokaźny pakiet elektroniki. A jest tego sporo!

Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES)

Suzuki GSX-S1000GX to pierwszy motocykl, w którym zastosowano elektroniczne sterowane zawieszenie Suzuki (SAES). Wykorzystano w nim elementy SHOWA EERA firmy Hitachi Astemo, które zostały dostosowane do potrzeb modelu GSX-S1000GX.
SHOWA EERA® to elektroniczna wersja widelca upside-down SFF-CA™ i tylnego amortyzatora BFRClite®. Do sterowania wykorzystują nie tylko informacje o stanie pojazdu (z czujników mierzących skok jak i szybkość zmian, które są zintegrowane z przednim i tylnym zawieszeniem), ale również dane pochodzące z IMU. Dzięki temu w ułamku sekundy algorytm pozwala określić optymalne ustawienie tłumienia w zależności od warunków jazdy. Efektem zmian jest niezwykła precyzja i komfort jazdy. Ponadto SAES działa inteligentniej niż konwencjonalne systemy, bo podstawowymi ustawieniami zarządzają zintegrowane tryby jazdy SDMS-α.

Suzuzki-GSX-S1000GX widelec

Elektronicznie sterowane zawieszenie współpracuje z następującymi systemami:

Suzuki Floating Ride Control (SFRC)
Dane pochodzące z IMU oraz czujników skoku przedniego i tylnego zawieszenia służą do monitorowania ruchu motocykla w stosunku do umownego punktu odniesienia. Jednostka sterująca pracą zawieszenia SCU dostosowuje ustawienia widelca jak i amortyzatora w czasie rzeczywistym tak, aby utrzymać stabilnie położenie motocykla, podczas gdy koła pokonują kolejne nierówności na drodze. W ten sposób poprawione zostają prowadzenie i komfort jazdy. Zaawansowany system zastosowany w GSX-S1000GX jest skonfigurowany w ten sposób, aby optymalnie reagować na trzy rodzaje ruchu, a tym samym reagować na szeroki zakres warunków napotykanych podczas jazdy. Podczas jazdy układ SFRC jest zawsze aktywny, ale na dobrej jakości nawierzchniach poziom interwencji jest ustawiony na minimum, żeby nie wpływać na zachowanie motocykla. Zmiany ustawień są większe podczas jazdy na nierównych nawierzchniach, ale nawet w takich sytuacjach system pozostawia pewien margines bezpieczeństwa. Dzieje się tak, ponieważ podczas jazdy motocyklista zawsze dostrzega zmiany w zachowaniu się motocykla i intuicyjnie kontroluje je. Zbyt płynne prowadzenie się motocykla mogłoby zakłócić poczucie tej równowagi.

Suzuki Velocity Dependent Control (SVDC)
Podczas pracy przednie i tylne zawieszenie zmieniają swoją charakterystykę tłumienia w zależności od prędkości skoku zawieszenia. SVDC wykorzystuje dodatkowy parametr (prędkość pojazdu uzyskana z magistrali CAN bus), by zoptymalizować sterowanie tłumieniem i dopasować je do aktualnej prędkości jazdy. W ten sposób Suzuki łatwiej się prowadzi przy niskich prędkościach i zachowuje stabilność przy wysokich prędkościach.

Suzuki Deceleration Damping Control (SDDC)
Podobnie jak w przypadku SVDC system ten zmienia charakterystykę tłumienia zdefiniowaną dla każdego trybu pracy. Układ kontroli tłumienia wykorzystuje dane o opóźnieniu motocykla (dane pochodzą z IMU) i na tej podstawie wylicza optymalną wartość tłumienia, tak aby zmiana położenia motocykla wywołana procesem hamowania była płynna. Takie rozwiązanie gwarantuje, że przód motocykla podczas hamowania nie nurkuje zbyt mocno, co gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu.

Suzuki Inteligent Ride System (S.I.R.S.)
W nowym modelu nie mogło zabraknąć Suzuki Inteligent Ride System (S.I.R.S.) składającego się z szeregu zaawansowanych elektronicznych systemów wspomagających motocyklistę podczas jazdy. Każdy z nich umożliwia zmianę ustawień, po to by idealnie dostosować charakterystykę motocykla do poziomu umiejętności i doświadczenia oraz obciążenia (pasażer plus bagaż). Ustawienia zmieniają charakterystykę silnika i dopasowują je do warunków jazdy. Suzuki GSX-S1000GX to pierwszy motocykl z rodziny GSX-S, w którym zastosowano przełącznik Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α).

Suzuzki-GSX-S1000GX profil

Struktura Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.)

1 . Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α)
1-1. Power Mode
1-2. Smart TLR Control
a) Suzuki Traction Control System (STCS)
b) Lift Limiter
c) Roll Torque Control
1-3. Active Damping Control

  1. Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS)
  2. Automatic Rear Suspension Modes
  3. Ride-by-wire Electronic Throttle System
  4. Bi-directional Quick Shift System
  5. Smart Cruise Control
  6. Motion Track Brake System
  7. Slope Dependent Control System
  8. Suzuki Easy Start System
  9. Low RPM Assist?
  10. Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α)

Suzuki GSX-S1000GX, podobnie jak flagowa Hayabusa, jest wyposażony w tzw. Drive Selector SDMS-α umożliwiający sterowanie wieloma systemami i układami motocykla. Trzy tryby SDMS-α to różna charakterystyka mocy, a także inny poziom oddziaływania kontroli trakcji (ze wspieranymi systemami Lift Limiter i Roll Torque Limiter) oraz Active Damping Control (ze wspieranym systemem Suzuki Floating Ride Control). Użytkownicy mogą zdecydować się na wykorzystanie domyślnych ustawień fabrycznych lub dostosować niektóre z nich tak, aby lepiej odpowiadały ich potrzebom i preferencjom.
Ponadto nowy układ Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS) współpracuje z SDMS-α tak, aby płynnie przełączać się między ustawieniami, żeby lepiej pochłaniać nierówności na drodze. Korzystanie z SDMS-α jest niezwykle proste i ogranicza się do wybrania jednego z trzech trybów, które opisane są poniżej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  MOTO GUZZI V85 TT, GDY TURYSTYKA ŁĄCZY SIĘ Z TRADYCJĄ

Tryb A (Active) przeznaczony jest do agresywnego stylu jazdy, na przykład jazdy sportowej, na dobrej jakości drogach. W tym ustawieniu charakterystyka mocy zostaje ustawiona na poziom „1″, system kontroli trakcji na poziom „2″, a poziom aktywnej kontroli tłumienia w zawieszeniu na poziom “Hard”.
Tryb B (Basic) jest tak skonfigurowany, aby zagwarantować ustawienia motocykla jak najlepiej dostosowane do najczęstszych sytuacji spotykanych na drogach. Charakterystyka mocy zostaje ustawiona na poziom „2″, system kontroli trakcji na poziom „4″ i aktywna kontrola tłumienia w zawieszeniu na „Medium”.
Tryb C (Komfort) kładzie nacisk na komfort i wygodę prowadzenia, co szczególnie przydaje się podczas jazdy na długich dystansach lub podczas jazdy z pasażerem i bagażami. Charakterystyka mocy jest ustawiona na poziom „3″, system kontroli trakcji na poziom „6″, a poziom aktywnej kontroli tłumienia zawieszenia na „Soft”.

1-1. SDMS-α: Power Mode (zmiana charakterystyki pracy silnika)

Motocyklista może wybrać jeden z trzech trybów, które zapewniają różną charakterystykę pracy w całym zakresie prędkości obrotowych. Ustawienia dla każdego z trybów zostały indywidualnie dostrojone i dokładnie przetestowane, aby uzyskać jak najlepsze osiągi i zapewnić jak najlepsze dopasowanie GSX-S1000GX do stylu jazdy, zmieniającej się pogody, nawierzchni dróg oraz sprawić, żeby wrażenia z jazdy były o wiele przyjemniejsze.

Tryb 1 – zapewnia najostrzejszą reakcję silnika po otwarciu przepustnicy. Poziom ten jest dostrojony pod kątem zapewniania jak najlepszych osiągów, znakomitego przyspieszenia i pełnej mocy silnika.
Tryb 2 – gwarantuje ten sam poziom maksymalnej mocy, ale łagodniejszy i bardziej liniowy przebieg momentu, co w praktyce oznacza spokojniejszą reakcję na ruch manetki gazu. Ten tryb jest najbardziej uniwersalny i idealnie sprawdzi na każdej drodze.
Tryb 3 – stawia na najwyższy komfort jazdy i przyjemność prowadzenia, zapewniając najłagodniejszą reakcję na gaz.

1-2. SDMS-α: Smart TLR (Traction, Lift and Roll Torque) Control

a) Suzuki Traction Control System (STCS)

Układ kontroli trakcji Suzuki umożliwia kierowcy lepszą kontrolę nad motocyklem w różnorodnych warunkach, niezależnie od tego, czy jedzie on sam, czy z pasażerem, niezależnie od pogody i warunków panujących na drodze. Oprócz domyślnych ustawień użytkownik może wybrać jeden z siedmiu poziomów pracy, aby jak najlepiej dopasować je do swoich preferencji lub aktualnych warunków jazdy. Istnieje też możliwość całkowitego wyłączenia systemu. Im wyższy jest numer trybu, tym szybciej system zaczyna ingerować i coraz mocniej ogranicza poślizg tylnego koła.

System działa w ten sposób, że na bieżąco monitoruje prędkość obu kół przedniego i tylnego, obroty silnika (obliczane są na podstawie danych z czujnika położenia wału korbowego), położenie przepustnicy i włączony bieg. System został zaprojektowany tak, aby natychmiast ograniczać moc i zapobiegać poślizgowi koła w przypadku wykrycia utraty przyczepności. System zmniejsza moc poprzez zmianę opóźnienia zapłonu i zmniejszenia kąta otwarcia przepustnicy.

b) Suzuki Lift Limiter

W Suzuki GSX-S1000GX zastosowano układ Lift Limiter, która zapobiega unoszeniu przedniego koła podczas przyspieszania. Lift Limiter cały czas działa w tle, a jego ustawienia zależą od ustawienia poziomu STCS. Oprócz monitorowania obrotów silnika (dane uzyskane z czujnika położenia wału korbowego), moduł ECM monitoruje on również położenie przepustnicy, włączony bieg i użycie sprzęgła oraz przetwarza te dane wraz z informacjami uzyskanymi z czujników prędkości przedniego i tylnego koła oraz IMU. Ma na celu dopasowanie mocy silnika, do panujących warunków, tak by z jednej strony zapewnić jak najlepsze osiągi a z drugiej ograniczyć możliwość unoszenia się przedniego koła podczas przyspieszania.

c) Roll Torque Control

Roll Torque Control to zaprezentowany po raz pierwszy przez Suzuki inteligentny system, który na podstawie danych otrzymanych z IMU oraz czujników prędkości kół oblicza kąt pochylenia motocykla i prędkość, aby z góry określić, jaki poziom mocy oraz przyspieszenia jest optymalny dla danego zakrętu. Następnie zmniejsza moment obrotowy, zanim motocykl przekroczy moc uznaną przez system za niezbędną do skutecznego pokonywania zakrętu. Rezultatem jest dodatkowy poziom ochrony, która działa w tle, a jej ustawienia są określane na podstawie ustawień układu STCS.

1-3. SDMS-α: Active Damping Control

Elektroniczne sterowane zawieszenie Suzuki (SAES) w modelu GX oferuje cztery poziomy tłumienia (Hard, Medium, Soft i konfigurowalne, indywidualne ustawienie User). Ustawienia można zmieniać automatycznie wraz z wyborem odpowiedniego trybu SDMS-α, przy czym domyślnym ustawieniem dla poziomu jest Hard jest tryb A SDMS-α, Medium dla trybu B i Soft dla trybu C. Jednakże motocyklista może również zmienić sposób, w jaki SDMS-α wykorzystuje odpowiednie ustawienia. Na przykład, użytkownik może wybrać tryb A z ustawieniem tłumienia Medium, Soft lub User zamiast domyślnego ustawienia Hard.

Każdy tryb jest sterowany w celu odtworzenia określonej charakterystyki tłumienia zgodnie z prędkością pracy zawieszenia. Podczas dostosowywania ustawień w trybie User użytkownik może niezależnie regulować ustawienia przednie i tylne w krokach ±3 po wybraniu ustawienia podstawowego: Hard, Medium lub Soft.

  1. Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS)

    SRAS to system Suzuki, który wykrywa nierówne nawierzchnie na podstawie danych z IMU i czujników prędkości kół. Na normalnej nawierzchni GX wykorzystuje ustawienia zawieszenia podkreślające responsywność. Jeśli jednak układ SRAS wykryje, że nawierzchnia drogi zmieniła się na nierówną, automatycznie uruchamia układ Suzuki Floating Ride Control (SFRC), aby pomóc wygładzić jazdę i dostosowuje ustawienia elektronicznie sterowanej przepustnicy, tak aby zapewnić bardziej miękką i łatwiejszą kontrolę reakcję silnika. Kiedy GX znajdzie się ponownie na gładkim asfalcie, SRAS wyłącza się, a SFRC wraca do ustawienia nie zakłócającego dynamiki jazdy na drodze.
    System umożliwia przełączanie pomiędzy wysokim i niskim poziomem efektu skyhook w zależności od stanu nawierzchni drogi. SRAS z powodzeniem umożliwia komfortową jazdę po nierównych nawierzchniach, a także agresywną jazdę na równej nawierzchni.
  2. Automatyczne tryby pracy tylnego zawieszenia

    W Suzuki GSX-S1000GX ustawienie napięcia wstępnego sprężyny tylnego zawieszenia jest sterowane elektronicznie – wystarczy wybrać jeden z czterech dostępnych trybów (najlepiej odpowiadający sytuacji na drodze lub preferencji użytkownika) za pomocą przełącznika umieszczonego na kierownicy.
    Tryb AUTO jest najbardziej przyjazny dla użytkownika, bo łatwo i szybko pozwala skorzystać z ustawień automatycznych. Tryb ten obejmuje funkcję automatycznego poziomowania, która wykrywa zmiany w położeniu podwozia, gdy pasażer wsiada lub zsiada z motocykla, albo gdy zmieniany jest bieg. Układ automatycznie reaguje na zmiany tak by dopasować położenie do aktualnych warunków i utrzymać odpowiednią geometrię, w zależności od położenia amortyzatora.
    Po wybraniu opcji AUTO system oblicza aktualne obciążanie motocykla na podstawie skoku tylnego zawieszenia i aktualnego napięcia sprężyny, a następnie automatycznie koryguje tłumienie zarówno z przodu, jak i z tyłu. Poprawia to zachowanie obciążonego motocykla, dodatkowo stabilizuje go i podnosi komfort jazdy.
    Motocykliści, którzy wolą mieć wpływ na ustawienie motocykla, mogą wybrać jeden z trzech dedykowanych trybów: Kierowca, Kierowca+Bagaż lub Kierowca+Pasażer (z bagażem lub bez). Należy pamiętać, że kompensacja tłumienia nie jest aktywna podczas korzystania z tych trzech trybów.
    Ponadto ustawienie napięcia wstępnego w trybie AUTO można regulować w zakresie ±3, a trzy tryby ręczne można regulować w krokach ±4, aby lepiej dopasować je do potrzeb użytkownika.
    Ustawienia napięcia wstępnego sprężyny widelca można regulować ręcznie za pomocą pokrętła umieszczonego w dolnej części prawej goleni.
  3. Elektronicznie sterowane przepustnice „ride-by-wire”

    Elektronicznie sterowany układ przepustnic ride-by-wire Suzuki wykorzystuje moduł ECM do starowania ich pracą, a tym samym jeszcze lepszej kontroli nad mocą i osiągami silnika. Zaletą tego rozwiązania jest fakt, że ustawienia można dokładnie dopasować do każdego z trybów SDMS-α. W rezultacie przepustnica precyzyjnie reaguje na polecenia kierowcy w całym zakresie ustawień. System pozwala również na zastosowanie dodatkowych systemów jak np. ułatwiający zmianę biegów dwukierunkowy quickshifter.
    System ten zapewnia motocykliście znakomitą kontrolę nad mocnym silnikiem w najczęściej używanym zakresie prędkości obrotowych i pomaga efektywnie wykorzystać tę moc. Ten system ułatwia kontrolę nad motocyklem, na przykład podczas przyspieszania na wyjściu z zakrętu.
  4. Dwukierunkowy system szybkiej zmiany biegów – quickshifter

    Dwukierunkowy quickshifter umożliwia motocykliście błyskawiczną zmianę biegu na wyższy lub niższy bez konieczności użycia dźwigni sprzęgła. Po włączeniu system automatycznie i w ułamku sekundy zmniejsza moc silnika, aby zapewnić płynniejszą i przede wszystkim błyskawiczną zmianę przełożeń. Podczas hamowania silnikiem system automatycznie otwiera przepustnicę na tyle, aby zwiększyć obroty i dopasować prędkość silnika do niższego przełożenia bez konieczności stosowania międzygazu i użycia sprzęgła.
    Chociaż moduł ECM jest zaprogramowany tak, aby sterował elektronicznymi przepustnicami i czasem zapłonu dla dopasowania prędkości silnika i płynnej zmiany biegów przy dowolnych obrotach.
  5. Smart Cruise Control

    Tempomat umożliwia kierowcy utrzymanie zadanej prędkości bez konieczności korzystania z gazu. Pomaga to zmniejszyć zmęczenie podczas pokonywania długich dystansów, szczególnie podczas jazdy ze stałą prędkością, na przykład po autostradach. Wybrana prędkość jest pokazywana na wyświetlaczu TFT w kokpicie, a jej wartość można łatwo zmieniać za pomocą przełącznika z lewej strony kierownicy (plus/minus). Inteligentny tempomat można ustawić w zakresie prędkości od 30 do 180 km/h, podczas jazdy na 2. lub wyższym biegu. Przydatna funkcja Resume ponownie włącza system i pozwala rozpędzić motocykl do ostatniej zapamiętanej prędkości.
    System został skonfigurowany tak, aby umożliwiał motocykliście zmianę biegu na wyższy lub niższy za pomocą quickshiftera, bez wyłączenia tempomatu. Dzięki temu Suzuki GSX-S1000GX stał się wygodniejszy i łatwiejszy w obsłudze podczas długich podróży.
  6. Motion Track Brake System

    System ten ułatwia kontrolę nad motocyklem – system ABS można wykorzystać nie tylko podczas jazdy po prostej, ale także na zakrętach. Komputer sterujący pracą modułu ABS określa, kiedy wymagana jest interwencja, biorąc pod uwagę dane z czujników prędkości przedniego i tylnego koła wraz z danymi o położeniu motocykla pochodzącego z IMU. W takim przypadku moduł hydrauliczny systemu ABS kontroluje ciśnienie w układzie hamulcowym, tak aby odpowiednio dopasować siłę hamowania, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko wystąpienia zjawiska prostowania się motocykla w zakręcie, albo utraty przyczepności. W efekcie motocykl zachowuje promień skrętu i kąt pochylenia, pomagając użytkownikowi w utrzymaniu obranej linii przejazdu. Nawet, jeśli motocyklista wpadnie w panikę i mocno zahamuje, system pomoże w utrzymaniu stabilności. Układ hamulcowy Motion Track zapewnia pewne hamowanie w różnych sytuacjach, zarówno podczas jazdy na wprost, jak i podczas pokonywania zakrętów. Suzuki GSX-S1000GX jest pierwszym motocyklem z rodziny GSX-S, w którym zastosowano ten system.
  7. Slope Dependent Control System

    System ten zapobiega unoszeniu tylnego koła podczas hamowania na ostrych zjazdach, co podnosi poziom bezpieczeństwa i ułatwia jazdę. W tym przypadku moduł ABS wykorzystując dane z IMU informujące o położeniu motocykla. Gdy kierowca naciśnie hamulce, system tak dobiera ciśnienie w układzie by zapewnić bezpieczny zjazd motocykla.
  8. Suzuki Easy Start System

    System ten pozwala kierowcy uruchomić motocykl jednym szybkim naciśnięciem przycisku rozrusznika. Nie ma potrzeby naciskania dźwigni sprzęgła, gdy skrzynia biegów jest w położeniu neutralnym. Rozrusznik automatycznie wyłączy się w chwili uruchomienia silnika. Ponieważ ta funkcja jest używana bardzo często (przy każdorazowym uruchomieniu silnika), a jej użycie sprawia, że jazda Suzuki GSX-S1000GX staje się przyjemniejsza i wygodniejsza.
  9. Asystent ruszania/Low RPM Assist

    Wykorzystuje dane z monitoringu obrotów silnika, włączonego biegu, położenia przepustnic i informacje o użyciu sprzęgła. Gdy motocyklista puszcza dźwignię sprzęgła przy ruszaniu albo podczas jazdy z małą prędkością, system zapobiega przed nadmiernym spadkiem obrotów i zgaśnięciem. Ten układ zwiększa pewność jazdy, ułatwiając jazdę w korku lub podczas zawracania.
ZOBACZ RÓWNIEŻ  AJP PR7 - Z NIM CHOĆBY I NA DRUGI KONIEC ŚWIATA [TEST]

Suzuzki-GSX-S1000GX widok z góry

W motocyklu zastosowano Inertial Measurement Unit (IMU)

Suzuki GSX-S1000GX jest pierwszym modelem z rodziny motocykli GSX-S wykorzystującym IMU firmy Bosch. To urządzenie integruje akcelerometry i żyroskopy, które mierzą prędkości kątowe oraz przyspieszenia w sześciu kierunkach po to, aby stale monitorować ruch i położenie motocykla. Zaawansowane systemy wykorzystujące dane dostarczane przez IMU obejmują: Lift Limiter, Roll Torque Control, Active Damping Control, SRAS, Motion Track Brake System i Slope Dependent Control System. Z kolei do transmisji danych Suzuki GSX-S1000GX wykorzystuje magistralę CAN bus, która umożliwia komunikację modułu ECM, IMU, SCU i ABS, a także z panelem wskaźników. Możliwości, jakie oferuje to rozwiązanie, pomagają w wykorzystaniu w tym motocyklu zaawansowanych systemów sterowania. Na przykład, podczas gdy konwencjonalny ABS uzyskuje informacje z czujników prędkości przedniego i tylnego koła, ABS w Suzuki GSX-S1000GX otrzymuje również dane z IMU za pośrednictwem magistrali CAN bus w celu współpracy z systemem Motion Track Brake.

Komunikacja ze smartfonem

Użytkownik motocykla może sparować swój smartfon (wyposażony w systemem iOS lub Android) z motocyklem z wykorzystaniem aplikacji SUZUKI mySPIN. W przeciwieństwie do wielu innych rozwiązań, które wykorzystują samochodowe systemy, ten zastosowany w Suzuki GSX-S1000GX wykorzystuje sprzęt i oprogramowanie dedykowane specjalnie do użytku w motocyklach. Dzięki temu SUZUKI mySPIN płynnie współpracuje z ekranem TFT LCD. Efektem wykorzystania tego systemu jest inteligentne środowisko kokpitu, które pozwala na wyświetlanie danych dotyczących jazdy i pojazdu, takich jak wskazania prędkościomierza i obrotomierza, z informacjami z systemu komunikacji i rozrywki.

Suzuzki-GSX-S1000GX wyświetlacz

Aplikacja SUZUKI mySPIN umożliwia sterowanie z poziomu motocykla i korzystanie z listy kontaktów (można także nawiązywać połączenia, wybierając kontakt z listy), nawiązywanie połączeń (także wyświetlanie historii połączeń), pozwala poznać aktualną pozycję na mapie bez konieczności pobierania map, a także może wyszukiwać miejsca docelowe i uzyskiwać informacje o trasie podczas powiększania i pomniejszania widoku za pomocą przycisków na lewym przełączniku zespolonym. Użytkownik może używać zestawu słuchawkowego Bluetooth do słuchania muzyki odtwarzanej ze smartfona (także pasażer może słuchać muzyki, pod warunkiem, że ma zestaw słuchawkowy Bluetooth sparowany z motocyklem).Na koniec zostaje również kalendarz – można wyświetlać wpisy z aplikacji kalendarz dostępnej na smartfonie, także na ekranie w kokpicie motocykla oraz sprawdzać zaplanowane wydarzenia i przypomnienia.

Nowy motocykl będzie dostępny w trzech wersjach kolorystycznych:

Metallic Triton Blue (YSF),
Glass Sparkle Black (YVB),
Pearl Mat Shadow Green (QU5)

Dane techniczne Suzuki GSX-S1000GX

Długość całkowita 2150 mm
Szerokość całkowita 925 mm
Wysokość całkowita 1350 mm
Rozstaw osi 1470 mm
Prześwit 155 mm
Wysokość siedziska 845 mm
Masa własna (w stanie gotowym do jazdy) 232 kg
Typ silnika 4-suwowy, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą DOHC
Średnica cylindra x skok tłoka 73,4 mm x 59 mm
Pojemność skokowa silnika 999 cm3
Stopień sprężania 12,2:1
Moc 152 KM przy 11 tys. obr./min
Moment obrotowy 106 Nm przy 9250 obr./min
Zasilanie Wtrysk paliwa
Rozrusznik Elektryczny
Układ smarowania Z mokrą miską olejową
Skrzynia biegów 6-biegowa, o stałym zazębieniu
Zawieszenie
Przód Widelec upside-down, sprężyna stalowa, tłumienie olejowe
Tył Układ dźwigni, sprężyna stalowa, tłumienie olejowe spring, tłumienie olejowe
Skok 15 cm/przód i tył
Kąt główki ramy / wyprzedzenie 25.5° / 97 mm
Hamulce Przód tarczowe, dwie tarcze
Tył tarczowe
Opony Przód 120/70ZR17M/C (58W), bezdętkowe
Tył 190/50ZR17M/C (73W), bezdętkowe
Układ zapłonowy Elektroniczny (tranzystorowy)
Pojemność zbiornika paliwa 19 l
Pojemność miski olejowej (wymiana) 3,4 l
Średnie zużycie paliwa 16,1 km/l (6,2 l/100 km) w WMTC
Poziom emisji CO2 144 g/km w WMTC

A może masz inne zdanie na ten temat? Nie bój się zostawić tu swojego komentarza.