Honda E-Clutch, czyli elektryczne sprzęgło w motocyklu

Honda_E-Clutch przekrój

Honda E-Clutch

Honda chwaliła się tym bajerem już od pewnego czasu, jednak dopiero podczas targów Eicma w Mediolanie zaprezentowane zostały szczegóły tego rozwiązania. Honda podkreśla, że E-Clutch to pierwszy tego typu układ na świecie umożliwiający ruszanie motocyklem i zmianę biegów bez konieczności obsługi klasycznej dźwigni sprzęgła. Prawdę mówiąc ja również nie przypominam sobie podobnie działających wynalazków. Elektrycznie sterowane sprzęgło nie zmienia biegów i do przebicia kolejnego lub redukcji trzeba się posłużyć się lewą nogą.

  • Honda prezentuje elektronicznie sterowane sprzęgło „Honda E-Clutch”. Pojawi się ono w motocyklach przygotowanych na sezon 2024 i będzie ono dostępne jako opcja w modelach CB650R i CBR650R.
  • Elektronicznie sterowane sprzęgło zapewnia płynną zmianę biegów w górę i w dół, a także wyjątkowo płynne ruszanie i zatrzymywanie bez konieczności używania dźwigni na kierownicy.
  • Ultrakompaktowy system waży zaledwie 2 kilogramy, a samo sprzęgło i skrzynia biegów nie różnią się od tych konwencjonalnych, co ułatwia zastosowanie nowego układu w bardzo wielu motocyklach, niezależne od typu i przeznaczenia.
  • W późniejszym czasie nowy system trafi do kolejnych motocykli z oferty Hondy.
ZOBACZ RÓWNIEŻ  Honda NX500 - czy Dominator powrócił?

Jak działa sprzęgło Honda E-Clutch?

Elektronicznie sterowane sprzęgło wykorzystuje klasyczne, wielopłytkowe sprzęgło mokre, typowe dla większości silników motocyklowych. Różnica polega na tym, że system elektrycznych siłowników wykorzystuje informacje dostarczane przez moduł sterującym silnikiem i na tej podstawie, w zależności od warunków jazdy (obroty silnika, położenie przepustnicy, włączony bieg, informacja o naciśnięciu dźwigni zmiany biegów itp.), reaguje na dalsze polecenia kierowcy. Ponadto ręczne sterowanie sprzęgłem za pomocą klasycznej dźwigni kierownicy i praca elektrycznie sterowanego sprzęgła działają niezależnie od siebie, umożliwiając kierowcy interwencję w dowolnym momencie.

24YM CB650R

System aktywuje się natychmiast po włączeniu silnika. Wtedy ruszanie, przebijanie biegów odbywa się całkowicie bez potrzeby korzystania z klamki sprzęgła. Gdy układ jest wyłączony, użytkownik motocykla musi przez cały czas obsługiwać klamkę sprzęgła umieszczoną z lewej strony kierownicy. Dotyczy to momentu uruchamiania silnika, zmiany biegów i ruszania oraz zatrzymywania motocykla. Przejście w tryb manualny jest sygnalizowane literą „M” pojawiającą się w kokpicie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  HARLEY-DAVIDSON POKAZAŁ CZTERY NOWE MODELE NA SEZON 2024. OTO NOWE STREET GLIDE, ROAD GLIDE ORAZ DWIE WERSJE CVO - ROAD GLIDE ST I PAN AMERICA

Honda E-Clutch

Nowe sprzęgło Hondy umożliwia także zmianę siły pracy dźwigni zmiany biegów wymaganej do zmiany przełożenia. Dostępne są trzy poziomy: Hard, Medium i Soft. Każdy z nich można wybrać w celu zmiany biegu na wyższy i niższy. Elektronika podpowie także najlepszy moment na redukcję biegu – za pomocą odpowiedniego symbolu pojawiającego się na wyświetlaczu w kokpicie – jeśli wykryje, że motocykl jedzie na zbyt wysokim biegu.

Honda E-Clutch

Czy tego typu rozwiązanie mi się podoba. Powiem krótko – NIE!. Totalnie nie czuję tego typu udogodnień, podobnie jak nie rozumiałem idei skrzyni DCT, która dość dobrze sprawdzała się w skuterze albo Gold Wingu. Wjazd na przełęcz Stelvio Hondą NC750X DCT, już po kilku zakrętach tracił swój urok. Tak, wiem, trzeba było przełączyć się w tryb manualny. Ten również nie zrobił ma mnie wrażenia. Ale użytkownicy Hondy mają całkiem odmienne zadanie na temat DCT i uwielbiają kupować motocykle wyposażone w ten gadżet. Szanuję ich wybór.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  JAK CZYTAĆ OZNACZENIA NA OPONACH MOTOCYKLOWYCH?

Honda E-Clutch

Czy elektronicznie sterowane sprzęgło podbije rynek. Sam jestem ciekaw. Z jednej strony jest to niesamowite ułatwienie dla osób które zrobiły prawko i mają niewielkie doświadczenie. Z drugiej strony na bank go nie zdobędą nie ćwicząc. Ale może jestem w błędzie. Dla mnie o wiele ważniejsze jest, że mam możliwość wyboru, czyli gdy znudzi mi się automat przełączę się w ryb manualny i po temacie.

Junya Ono, lider projektu Honda E-Clutch mówi: „Nasze elektrycznie sterowane sprzęgło zostało zaprojektowane po to, aby zapewnić motocyklistom nowy rodzaj wrażeń, dzięki którym jazda będzie jeszcze przyjemniejsza. Dzięki niemu jazda motocyklem będzie łatwiejsza i przyjemniejsza, szczególnie podczas jazdy w mieście. Mamy nadzieję, że wielu motocyklistów szybko doceni nasz nowy system”.

A może masz inne zdanie na ten temat? Nie bój się zostawić tu swojego komentarza.