JAK ZMNIEJSZYĆ ZUŻYCIE PALIWA W MOTOCYKLU?

Mieszkańcy Wenezueli, Kuwejtu czy Bahrajnu mają zajefajne życie! W tych krajach litr paliwa kosztuje kilkadziesiąt groszy. A skoro benzyna jest tańsza niż woda, to nie ma się co przejmować zużyciem paliwa. Natomiast w Europie ceny paliwa rosną i końca wzrostów nie widać. Dlatego coraz częściej zaczynasz zadawać sobie pytanie — jak zmniejszyć zużycie paliwa w motocyklu?
Nie bez znaczenia pozostaje fakt, jak dużą pojemność ma silnik twojego motocykla, jego budowa (liczba cylindrów, moc, konstrukcja: widlasty czy rzędowy, z doładowaniem czy bez) no i sposób jazdy.

Oto siedem prostych trików, dzięki którym możesz zmniejszyć zużycie paliwa w twoim motocyklu.
1. USTAW WŁAŚCIWE CIŚNIENIE POWIETRZA W OPONACH
Właściwe ciśnienie w oponach ma wpływ nie tylko na prowadzenie motocykla. Zbyt niskie powoduje wzrost zużycia benzyny i oczywiście nadmierne zużycie opony. Dlatego przed jazdą sprawdź ciśnienie powietrza w kołach. Na długich odcinkach autostradowych warto ustawić maksymalne wartości zalecane przez fabrykę. Dzięki temu zmniejszasz opory toczenia, a więc oszczędzasz paliwo, nie tracąc przy tym na bezpieczeństwie jazdy.
2. SPRAWDŹ UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
W samym silniku i skrzyni biegów nie da się zmniejszyć oporów ruchu. Za to układzie przeniesienia napędu już tak. Nieprawidłowo napięty i/lub zużyty, lub nienasmarowany łańcuch zwiększa opory jazdy, podnosząc tym samym zużycie paliwa. Dlatego zadbaj o łańcuch. W uprzywilejowanej sytuacji pozostają właściciele motocykli napędzanych wałem kardana. Ci mogą robić nic.
3. JAK ZMNIEJSZYĆ ZUŻYCIE PALIWA W MOTOCYKLU? ZRZUĆ NIEPOTRZEBNY BALAST
Im cięższy pojazd, tym więcej energii trzeba dostarczyć, by wprawić go w ruch. Jeśli nie korzystasz z kufrów bocznych i/lub centralnego, po prostu zdejmij je! Wiem, że nie będziesz wyglądał już tak stylowo, ale w ten sposób zaoszczędzisz kasę. Gorsza aerodynamika i większa masa zwiększają apetyt na paliwo.
4. DOPASOWANE CIUCHY – IM MNIEJSZY OPÓR TYM WIĘKSZE OSZCZĘDNOŚCI
Kolejny punkt związany z aerodynamiką. Za luźna, a więc trzepocząca na wietrze kurtka to nie tylko sprawa bezpieczeństwa. W razie wypadku, w za luźnych ciuchach ochraniacze przesuną się, nie spełniając tym samym swojego zadania. Ponadto podczas jazdy z dużymi prędkościami za duża kurtka działa jak spadochron. Mam nadzieję, że teraz już rozumiesz, dlaczego zawodnicy tak wiele uwagi poświęcają jak najlepszemu dopasowaniu kombinezonu. Tu gra toczy się o ułamki sekund i bezpieczeństwo podczas upadku.
5. JAZDA NA SSANIU – TO TYLKO ZWIĘKSZA ZUŻYCIE BENZYNY
Nie, nie mam tu na myśli jazdy na głodniaka, gdy ssie cię w żołądku. Wiele starszych motocykli, zasilanych gaźnikiem, jest wyposażona w to rozwiązanie. Ssanie to urządzenie, którego zasada działania polega na dostarczaniu większej dawki paliwa do silnika, gdy jest on zimny. W miarę rozgrzewania się silnika ssanie należało wyłączyć. Kto o tym pamiętał, ten oszczędzał paliwo. A jeśli o tym zapomniałeś, silnik dostawał zwiększoną dawkę benzyny. Zużycie paliwa rosło, spadała moc i wydajność silnika. Często dochodziło do tego, że stając pod światłami, silnik gasł. Ponowne uruchomienie wcale nie było takie łatwe, bo zalane zostały świece. Dzisiaj, w motocyklach z wtryskiem paliwa, dawka dostarczana do silnika jest obliczana przez komputer. O ssaniu możesz spokojnie zapomnieć.
6. LICZY SIĘ PŁYNNOŚĆ JAZDY
To niewątpliwie najlepszy patent na oszczędzanie paliwa. Im częściej i ostrzej będziesz przyspieszał oraz hamował, tym więcej zużyjesz paliwa. Podczas jazdy staraj się zawsze wybierać najlepszą linię przejazdu. Dzięki temu nie stracisz na dynamice, a zaoszczędzisz paliwo.
7. JAK OSZCZĘDZAĆ PALIWO? UNIKAJ SZYBKIEJ JAZDY
Tak, wiem, ta porada brzmi równie dobrze jak kopniak w tyłek. Przecież nie po to kupiłeś motocykl, aby utrzymywać prędkości godne ślimaka. Pamiętaj jednak, że opór powietrza rośnie dwa razy szybciej niż prędkość. Tzn. dwukrotny wzrost prędkości powoduje czterokrotnie wyższy opór powietrza. Trzykrotny wzrost prędkości, oznacza aż dziewięciokrotny wzrost oporów powietrza. Dlatego czasami warto nieco zwolnić, aby go zmniejszyć. W efekcie takie Suzuki V-Strom 650 potrafi spalić zaledwie 3,7 litra paliwa na 100 km. Warunek uzyskania takiego wyniku jest jest prosty, nie przekraczasz prędkości 90 km/h i stosujesz się do zasad z punktu 6 – płynna jazda.

Stosując się do tych kilku zasad możesz zaoszczędzić sporo paliwa. Ta wiedza przyda się, gdy w kokpicie zabłyśnie kontrolka niskiego poziomu paliwa, a najbliższa czynna stacja benzynowa będzie zaskakująco daleko. Jadąc nieco wolniej i spokojniej jest duża szansa, że dojedziesz do niej bez konieczności wzywania pomocy drogowej. A to z kolei oznacza oszczędność czasu i kasy.