Home » JAK USTAWIĆ DŹWIGNIE SPRZĘGŁA, ZMIANY BIEGÓW I HAMULCÓW W MOTOCYKLU?

JAK USTAWIĆ DŹWIGNIE SPRZĘGŁA, ZMIANY BIEGÓW I HAMULCÓW W MOTOCYKLU?

regulacja klamek

Podczas jazdy wkurza cię, że masz problem z dosięgnięciem klamki hamulca albo do zmiany biegów musisz oderwać stopę od podnóżka? Nie męcz się dłużej i zobacz jak ustawić dźwignie sprzęgła, zmiany biegów i hamulca do własnych potrzeb.

Właściwie to każdy motocykl wyjeżdżający z salonu powinien mieć poprawnie ustawione wszystkie dźwignie i klamki. Przynajmniej gdy mówimy o właściwym ich położeniu, a nie indywidulanym dopasowaniu do wielkości dłoni albo rozmiaru buta. W rzeczywistości bywa z tym różnie. Nieraz widziałem maszyny, w których trudno było dosięgnąć klamkę hamulca, bo była ustawiona niemal w pionie, a dźwignię hamulca nożnego podczas jazdy cały czas dociskała podeszwa buta.

OTO JAK W PARĘ MINUT DOPASOWAĆ MASZYNĘ DO SWOICH POTRZEB

Podstawa to hamulce. Podczas ostrego hamowania pojawiają się spore siły, hamowanie wymaga dużej precyzji, więc w tym przypadku nie ma miejsca na jakiekolwiek błędy. Dlatego ustawieniom hebli poświęć najwięcej czasu. Tu obowiązuje prosta zasada. Dźwignia wraz z wyciągniętymi palcami i przedramieniem, widziane z boku, powinny tworzyć linię prostą. Położenie dźwigni zmiany biegów lub hamulca zmieniasz, luzując dwie śruby w mocowaniu na kierownicy. Luzujesz, nie wykręcasz.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  YAMAHA MT-09 Z AUTOMATYCZNĄ SKRZYNIĄ BIEGÓW
Jak ustawić dźwignię hamulca

Kolejny krok wymaga wygodnego posadzenia tyłka na kanapie, chwycenia kierownicy i zgodnie z powyższą zasadą właściwego ustawienia klamki. Gdy hamulec idealnie leży w dłoni, delikatnie skręcasz śruby. Najpierw dokręcasz śrubę oznaczoną „up” lub strzałką, a po niej drugą lub dolną. Oczywiście, śruby tak dokręcasz, żeby nie urwać mocowania. Jeśli twój motocykl to off-road, obowiązuje zasada, że osprzęt jest dokręcony na tyle delikatnie, żeby podczas upadku obrócił się na kierownicy, chroniąc klamki przed połamaniem.

10 MINUT WYSTARCZY, ŻEBYŚ DOPASOWAŁ MASZYNĘ DO TWOICH POTRZEB

Teraz przechodzisz do etapu drugiego, czyli jak ustawić odległości dźwigni od kierownicy. Najczęściej reguluje się ją małymi śrubkami w okolicy pompy albo pokrętłem z nabitymi cyferkami. Trzymaj się zasady, że palce muszą pewnie i wygodnie dosięgać do klamki. Nie ma mowy o odrywaniu dłoni od kierownicy po to, żeby koniuszkami palców chwycić koniec dźwigni.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  REWOLUCJA NADCHODZI! AMT, CZYLI ZAUTOMATYZOWANA SKRZYNIA BIEGÓW TRAFI DO MODELI KTM-A

Pamiętaj o jeszcze jednej ważnej sprawie. Jeśli ściskasz hamulec dwoma palcami, a pozostałymi dwoma trzymasz kierownicę, może się zdarzyć, że podczas awaryjnego hamowania źle ustawiona klamka zgniecie palce mały i serdeczny. Wystraszysz się, odpuścisz i… Reszta scenariusza jest klasyką. Dlatego klamkę hamulca zawsze tak ustawiaj, by nie dało się jej przyciągnąć zbyt blisko kierownicy. Jeśli fabryczne klamki nie mają regulacji, sprawdź ofertę części akcesoryjnych. Jest spora szansa, że znajdziesz takie z regulacją.

JAK USTAWIĆ DŹWIGNIĘ HAMULCOWĄ I ZMIANY BIEGÓW?

Kolejny krok to zejście do parteru w celu poprawnego ustawienia dźwigni hamulca i zmiany biegów. Zanim zaczniesz cokolwiek rozkręcać, zaznacz położenia początkowe. W wielu przypadkach zrobiła to już fabryka: na wielowypustach zostały zaznaczone dwie kropki albo małe nacięcia. W niektórych sprzętach położenie dźwigni zmienia się, regulując długość cięgien łączących elementy. Siedząc na motocyklu, stawiasz stopę na podnóżek i sprawdzasz, czy podeszwa nie naciska na dźwignię hamulca. Luz powinien być minimalny. Podobnie ustawia się dźwignię zmiany biegów, tyle że ponieważ wyższe biegi wbija się, naciskając ją od dołu, podbicie za każdym razem musi idealnie trafić na dźwignię zmiany biegów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  NA TARGACH EICMA 2024 HONDA ZAPREZENTOWAŁA PROJEKT NOWEGO SILNIKA V3
Ustawienie hamulca nożnego
DŹWIGNIE ZMIANY BIEGÓW I HAMULCA muszą być tak ustawione, żeby podczas jazdy stopa delikatnie ich dotykała, ale nigdy się na nich nie opierała.

I co, było trudno? Chyba nie. Gwarantuję, że po ergonomicznym ustawieniu wszystkich dźwigni jazda będzie o wiele przyjemniejsza. A o to w tej zabawie chodzi.

ZANIM ZACZNIESZ KRĘCIĆ…. zaznacz początkowe ustawienie dźwigni hamulca i zmiany biegów. W wielu motocyklach fabryczne położenia zaznacza się kropką.

CZYM KRĘCIMY?

Najlepszym, bo najprecyzyjniejszym sposobem regulacji położenia klamki hamulca i/lub sprzęgła jest patent ze śrubką. Na górze: w pompie promieniowej, takiej jaką najczęściej znajdziesz w maszynach sportowych; pośrodku: w turystycznej, niemłodej Yamasze TDM; na końcu: w sprzęgle KTM-a Adventure.

Regulacja wielkości dłoni w klamce hamulca
Jak ustawić klamkę hamulca
Jak ustawić klamkę sprzęgła

A może masz inne zdanie na ten temat? Nie bój się zostawić tu swojego komentarza.