YAMAHA XSR 900 ABARTH
Powstało zaledwie 695 egzemplarzy modelu Yamaha XSR 900 Abarth. Sprzęt kusi klasycznym wyglądem, niesamowitym prowadzeniem i ostrymi jak brzytwa hamulcami.
FIAT I YAMAHA ŁĄCZĄ SIŁY
Gdyby przed kilkunastoma laty ktoś powiedział mi, że Yamaha będzie współpracowała z Fiatem, uznałbym to za niezły żart. I wyszedłbym na głupka. Podczas salonu motocyklowego w Mediolanie w 2016 roku Yamaha pokazała limitowaną wersję XSR 900 Abarth. Na zdjęciach ten motocykl wyglądał tak sobie. Ale gdy zobaczyłem go na żywo… było lepiej, o wiele lepiej.
Przednia miniowiewka oraz nakładka na kanapę zostały wykonane z włókien węglowych. Inne niż w normalnej XSR-ze są również tylny stelaż ramy i kanapa. Ta ostatnia została pokryta czarną alcantarą, a przeszycia wykonano czerwoną nicią. Nie jestem miłośnikiem tego stylu, to o tym zestawie mogę powiedzieć tylko jedno – wygląda obłędnie!
Prawdziwy spektakl zaczyna się po przerzuceniu nogi nad kanapą. Kierownica z nisko opuszczonymi rączkami zmusza do zajęcia mocno pochylonej pozycji, tak jak przed laty siadało się na motocyklach wyścigowych. Możesz być pewien, że będziesz wyglądał świetnie. Po 50 kilometrach moje nadgarstki dawały znak, że już najwyższy czas na przerwę.
WRAZ Z YAMAHĄ XSR 900 ABARTH, FIAT POKAZAŁ MODEL 695 TRIBUTO XSR. ZBUDOWANY W STAJNI ABARTHA NA BAZIE „500”. MA SZARY LAKIER Z CZERWONYMI DETALAMI. 5,2 KM PRZYPADAJĄCE NA 1 KG MASY AUTA GWARANTUJE PRZYSPIESZENIE NA POZIOMIE 5,9 S DO SETKI!
Jazda tym sprzętem to czysta przyjemność. Trzycylindrowy silnik jest po prostu znakomity. Jest elastyczny, ale na dzisiejsze standardy niezbyt mocny. 115 KM wyciśnięte z prawie litra pojemności nie jest już niczym szczególnym. Silnik ma dwa oblicza. Może być potulny jak baranek. A gdy zepniesz go ostrogami pokaże diabelskie oblicze.
Miałem okazję jeździć tym motocyklem po krętych drogach południowej Sardynii. Znakomitej jakości asfalty, temperatura 20 stopni na plusie – tam nowa Yamaha mogła zaprezentować wszystkie swoje możliwości. Ciągnące się kilometrami ciasne winkle teoretycznie powinny zmuszać do częstych zmian biegów. Ale wcale tego nie robiły! Skrzynia działała precyzyjnie, a elastyczny silnik nie domagał częstych zmian przełożeń. Wystarczyło wbić trójkę, by pokonać większą część trasy. Redukcja do dwójki była wskazana tylko na na prawdę ciasnych agrafkach. Po za ostrych reakcjach na gaz, typowych dla MT-09, nie było tutaj śladu. Silnik dawał się precyzyjnie kontrolować i to mi się niesamowicie podobało.
Z TOPOWYM WYDECHEM, CHOĆ ZDECYDOWANIE ZA CICHYM
Największym zawodem był dla mnie dźwięk z wydechu. Motocykl wyjeżdża z fabrycznie założonym tytanowym Akrapovičiem. Szkoda, że jego brzmienie nie było agresywne, co lepiej pasowało by do tego motocykla. Do pełni szczęścia przydałoby się usunięcie DB-killera. Bez szlifierki ani rusz. Szkoda!
Dość twarde zawieszenia zapowiadają, że na polskich dziurawych drogach jazda nie będzie już tak przyjemna. Za to świetne wrażenie robią hamulce. Są bardzo skuteczne, precyzyjne i nie wymagają żelaznego uścisku. Dla mnie bomba!
Yamaha XSR 900 Abarth jest w 80% taka sama jak zwykły XSR, pozostałe 20% robią wielką różnicę. Żałuję, że gdy motocykl pojawił się na rynku, nie miałem kasy by go kupić. Dzisiaj nie tylko cieszyłbym się nim podczas jazdy lecz również widząc jak rośnie jego wartość kolekcjonerska.
DANE TECHNICZNE YAMAHA XSR 900 ABARTH
SILNIK: chłodzony cieczą, trzycylindrowy, czterosuwowy, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, 4 zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa. ELEKTRYKA: alternator 415 W, akumulator 12 V/8,6 Ah.
PRZENIESIENIE NAPĘDU: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring, przełożenie wtórne 45:16. Śr. cylindra x skok tłoka 78 x 59,1 mm
Pojemność skokowa 847 cm3
Stopień sprężania 11,5:1
Moc maks. 115 KM (85 kW) przy 10 000 obr/min
Maks. moment obr. 87,5 Nm przy 8500 obr/min
RAMA: grzbietowa z aluminium, silnik jako element nośny.
ZAWIESZENIA: przód – widelec teleskopowy, średnica goleni 41 mm, regulacja napięcia sprężyny i tłumienia odbicia, tył – dwuramienny wahacz aluminiowy, centralny amortyzator, regulacja napięcia wstępnego sprężyny oraz tłumienia odbicia.
HAMULCE: przód – dwie tarcze, średnica 298 mm, zaciski czterotłoczkowe, tył – jedna tarcza, śr. 245 mm, zacisk jednotłoczkowy, kontrola trakcji, ABS. Rozmiary felg p/t 17 x 3,5 / 17 x 5,5
Rozmiary opon 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1440 mm
Kąt główki ramy 65°
Wyprzedzenie 103 mm
Skoki zawieszeń p/t 137/130 mm
Wysokość kanapy 830 mm
Masa do jazdy 195 kg
Dopuszczalna masa całkowita 365 kg
Poj. zbiornika paliwa/ 14 l