Home » CO TO JEST UKŁAD SMAROWANIA Z MOKRĄ MISKĄ OLEJOWĄ?

CO TO JEST UKŁAD SMAROWANIA Z MOKRĄ MISKĄ OLEJOWĄ?

Układ smarowania z mokrą miską olejową

W przeciwieństwie do silników wyposażonych w układ z suchą miską olejową, układ smarowania z mokrą miską olejową jest rozwiązaniem prostszym i co niezwykle ważne lżejszym. Jest ono stosowane w bardzo wielu motocyklach i niemal każdym samochodzie.

W tym rozwiązaniu pompa tłoczy olej do magistrali olejowej w silniku, rozprowadzając olej do najważniejszych podzespołów. Następnie, pod wpływem grawitacji, gorący olej spływa miski olejowej umieszczonej w najniższej części silnika.

Główne zalety tego rozwiązania to niewielka liczba elementów. Zwykle wystarczy tylko jedna pompa do zasilenia całego układu smarowania silnika. Ponieważ większość kanałów olejowych znajduje się wewnątrz silnika, odpada problem zewnętrznych przewodów doprowadzających olej. Dodatkowo, jeśli miska olejowa jest duża, pełni ona rolę chłodnicy, co jest niezwykle ważnym czynnikiem w utrzymaniu właściwej temperatury silnika.

WADY UKŁADU Z MOKRĄ MISKĄ OLEJOWĄ

Mimo swoich zalet, układ smarowania z mokrą miską olejową ma też i wady. Uwidaczniają się one szczególnie w trudnych warunkach użytkowania. Na przykład podczas ostrych hamowań z dużych prędkości lub jazdy na jednym kole, pod wpływem siły bezwładności olej może zgromadzić się tylko w jednej części miski olejowej. W takiej sytuacji istnieje niebezpieczeństwo, że pompa może zassać powietrze zamiast oleju.

Oczywiście inżynierowie dobrze znają słabe strony tego rozwiązania. Dlatego mokra miska olejowa w motocyklu zwykle nie przypomina tej z samochodu. Czyli mówiąc prościej nie jest płaską wanienką. W miejscu, w którym znajduje się smok zasysający olej do pompy i magistrali olejowej, konstruktorzy projektują tak kształt miski by miała ona spore wgłębienie, w którym będzie zbierał się olej. Zassanie powietrza przez pompę, zamiast oleju, spowoduje obniżenie ciśnienia w układzie smarowania. Jeśli olej nie dotrze do wszystkich wymagających tego elementów, w najgorszym wypadku, może to spowodować zatarcie silnika silnika.

Mimo wad, prostota tego rozwiązania, jego lekkość i nieskomplikowana konstrukcja powodują, że jest ono bardzo często stosowane w silnikach spalinowych. W ten sposób smarowane jest 99 procent silników wykorzystywanych w samochodach i wszelkiej maści maszynach.

A może masz inne zdanie na ten temat? Nie bój się zostawić tu swojego komentarza.