HONDA CBF 1000 – WADY I ZALETY
Pierwsza Honda CBF 1000 była nijaka pod względem wyglądu, więc w drugiej wersji Japończycy nieco poprawili design. Obie mogą za to zaimponować uniwersalnością. Bez względu na model Hondy CBF 1000 nadają się i do codziennej jazdy, i do wypadów za miasto, jak i do dalszej turystyki. Poznaj wady i zalety tego modelu.
Honda CBF 1000 to kolejny dowód, że połączenie stosunkowo prostego podwozia i czystej krwi sportowego silnika daje dobre efekty. Serce CBF-a 1000 wzięto z FireBlade’a rocznik 2004, pierwszego o pojemności litra. Podwozie natomiast bazuje na konstrukcji dwa lata starszego CBF-a 600. Motocykl, który ukazał się w 2006 roku, mimo niepozornego wyglądu, od razu wszedł do czołówki sprzedaży w Europie. W 2010 roku ukazała się kolejna wersja, w której poprawiono sporo elementów. Np. w tylnym zawieszeniu można regulować już nie tylko napięcie wstępne sprężyny, ale i tłumienie odbicia.
Zmiany w silniku poprawiły sposób oddawania mocy (choć pierwsza wersja charakterystykę silnika miała również świetną). Jeśli twój pomysł polega na używaniu CBF-a 1000 jako turystyka, ze względu na zmiany w zawieszeniach lepsza będzie nowsza wersja. CBF 1000 to kolejny motocykl Hondy praktycznie pozbawiony wad.
W CBF-IE 1000 SC58 SILNIK Z FIREBLADE’A ROZWIJA TYLKO 98, A NIE 172 KM.
USTERKI HONDY CBF 1000
W ciągu lat eksploatacji ujawniły się tylko dwie usterki, które można nazwać typowymi. W starszym modelu piętą Achillesową była korodująca kierownica. Nie jest to jakiś wielki mankament, ale zawsze. Honda poradziła sobie z tym dopiero w nowszej wersji. Obu wersji dotknęła bolączka w postaci przepalającego się stojana alternatora. Co ciekawe, było kilku dostawców, ale tylko od jednego stojan się przepalał. Zwłaszcza gdy motocykl jeździł na niskich obrotach (ok. 2000 obr/min) z włączonymi odbiornikami elektrycznymi (podgrzewane manetki czy długie światła) lub ze zbyt niskim poziomem oleju (olej w CBF-ie m.in. chłodzi stojan). W związku z tym producent wydłużył gwarancję na stojan alternatora o 5 lat. Czyli łącznie z 2-letnim okresem gwarancyjnym stojan miał 7 lat gwarancji, liczonej od daty jej uruchomienia, czyli od sprzedaży.
W zimie w testowanym przez nas motocyklu pojawiła się dziwna bolączka. Przy ujemnych temperaturach silnik, mimo naładowanego akumulatora, nie chciał odpalić. Zagadał dopiero po podłączeniu kablami drugiego. Taka sytuacja miała miejsce tylko dwa razy, ale okazało się, że ów mankament występuje również w innych CBF-ach 1000. Mechanicy z Hondy nie potrafili jednoznacznie wyjaśnić tej zagadki. Oprócz tego pojawiały się dziwne wibracje w zakresie 5000-6000 obr/min. W rezultacie w owiewce w punktach mocowania powstały rysy. Te wibracje nie są, jak się okazuje, regułą, niemniej kupując używanego CBF-a 1000 dokładniej przyjrzyj się owiewce. W nowszej wersji takie pęknięcia już nie występują.
Korozja pojawiła się tylko na mocowaniu amortyzatora do wahacza, gdzie jest on narażony na bombardowanie kamyczkami. Z powodu korozji należy unikać kupna sztuk przywiezionych z Anglii lub Irlandii. Ze względu na wilgotny klimat maszyny stamtąd są po prostu zardzewiałe. Oprócz tego mają reflektory asymetryczne przystosowane do ruchu lewostronnego, dlatego taki motocykl nie przejdzie w Polsce przeglądu. W SC58 lewy reflektor jest światłem mijania, w SC64 – prawy. Reflektory do ruchu prawostronnego mają oznaczenie E3.
DENERWUJĄCE DROBIAZGI
Jeśli postanowiłeś nieodwołalnie kupić CBF-a 1000, warto abyś wiedział o dwóch sprawach. W starszej wersji, w której do zmiany wysokości szyby trzeba użyć śrubokręta, nawet na wyższym poziomie wysokich będzie ona niewystarczająco osłaniać przed pędem powietrza. Jeśli potrzebujesz wyższej, masz do dyspozycji tę z Hondy Varadero – idealnie pasuje do mocowań. Druga ciekawostka wyszła podczas eksploatacji. Użytkownicy jeżdżący z dużym topcase’em (np. 45 l) i często bez pasażera montują w kierownicy ciężarki o większej masie z Hondy ST 1300.
HONDA CBF 1000 WADY I ZALETY
ZALETY
rocznik 2006
- niska kanapa
- wygodna pozycja pasażera
- bardzo trwały silnik
rocznik 2010
- idealna charakterystyka silnika
- wygodna regulacja szyby
- nowoczesny kokpit
WADY
rocznik 2006
- kłopotliwa regulacja szyby
- skromny wygląd
rocznik 2010
- zbyt twarda kanapa pasażera
- topornie wyglądający układ wydechowy
- dopłata za centralną podstawkę
HISTORIA HONDY CBF 1000
2006
Wśród motocykli Hondy pojawia się CBF 1000 (oznaczenie SC58). Można go kupić w wersji z ABS-em i CBS-em (CBF 1000 A) lub bez tych układów. Konstrukcja motocykla opiera się na o dwa lata wcześniejszym CBF-ie 600. Jednak „1000” napędza silnik od FireBlade’a 2004, czyli pierwszy z tego modelu o pełnej pojemności litra. Jest w nim jednak sporo zmian. Ma on np. niższy stopień sprężania, tłoki odlewane zamiast kutych, grubsze trzonki zaworów i zmieniony kształt kanałów dolotowych, średnica gardzieli wtrysku 36 zamiast 44 mm, miska olejowa i pokrywa zaworów są aluminiowe, a nie magnezowe. Moc wynosi 98 KM przy 8000 obr/min (FireBlade miał 172 KM przy 11 250 obr/min).
2010
Nowa wersja – CBF 1000 F (SC64). Ma nową ramę (z aluminium), o 15 mm niższą kanapę, owiewkę w stylu CBR-a 600 RR z szybą, którą można ustawić w jednej z czterech pozycji. Nowy jest kokpit z ciekłokrystalicznymi wyświetlaczami i silnik wzięty od FireBlade’a z głowicą z CB 1000 R z 2009 roku. Rozwija on 107 KM przy 7500 obr/min. Są i inne zmiany, np. w hamulcach. Motocykl można kupić z C-ABS-em i bez tego systemu.
2010
Polska policja kupuje 368 CBF-ów 1000 (wersja SC58). Od tej pory są to najczęściej spotykane motocykle drogówki. W 2012 r. dochodzi 15 szt. wersji SC64.
2011
Zakończenie produkcji wersji SC58. Nowszy CBF 1000 nie ma już w określeniu modelu literki F.
2018
Zakończenie produkcji Hondy CBF 1000.
DANE TECHNICZNE HONDA CBF 1000 (2006) HONDA CBF 1000 F (2011)
Honda CBF 1000 2006 | Honda CBF 1000 2010 | |
SILNIK | ||
Budowa | czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy | czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy |
Śr. gardzieli wtrysku | 44 mm | 36 mm |
Sprzęgło | wielotarczowe, mokre | wielotarczowe, mokre |
Śr. cylindra x skok tłoka | 75 x 56,5 mm | 75 x 56,5 mm |
Pojemność skokowa | 998 cm3 | 998 cm3 |
Stopień sprężania | 11:01 | 11,2:1 |
Moc maksymalna | 98 KM (72 kW) przy 8000 obr/min | 107 KM (79 kW) przy 7500 obr/min |
Maks. moment obr. | 97 Nm przy 6500 obr/min | 96 Nm przy 6500 obr/min |
PODWOZIE | ||
Rama | stalowa | aluminiowa |
Widelec / śr. goleni | teleskopowy / 41 mm | teleskopowy / 41 mm |
Śr. tarcz ham. p/t | 296/240 mm | 296/240 mm |
Systemy wspomagania | C-ABS | C-ABS |
Rozmiary felg p/t | 3,50 x 17 / 5,00 x 17 | 3,50 x 17 / 5,00 x 17 |
Rozmiary opon p/t | 120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17 | 120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17 |
WYMIARY I MASY | ||
Rozstaw osi | 1483 mm | 1495 mm |
Kąt główki ramy | 64 stopnie | 64 stopnie |
Wyprzedzenie | 130 mm | 110 mm |
Skoki zawieszeń p/t | 120/130 mm | 120/130 mm |
Wysokość kanapy | 795 mm (±15 mm) | 795 mm (±15 mm) |
Masa z paliwem | 252 kg | 245 kg |
Ładowność | 217 kg | b.d. |
Poj. zbiornika paliwa | 19 l | 20 l |
Przeglądy co | 6000 km | 12 000 km |
Prędkość maksymalna | 228 km/h | 230 km/h |
Przyspiesz. 0-100 km/h | 3,7 s | 3,5 s |
0-140 km/h | 6,2 s | 5,8 s |
0-200 km/h | 15,8 s | 14,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,4 l | 4,8 l |
To masa motocykla zatankowanego pod korek, ze wszystkimi płynami i… zamocowanymi stelażami pod kufry. Stąd pewnie ta różnica.
Hm…skad te dane?Mam CBF1000 2008 kupiona w polskim salonie.Honda podaje mase na sucho 220kg.Doliczajac wszystkie plyny nijak 252kg nie wyjdzie.Co nie zmienia faktu ze to ciezki klamot.Lubie ja bo przez 98tys km jedyna usterka jak sie pojawila to padl alternator-i to jest jedyna powtarzalna awaria modeli przedliftowych.Po za tym sprzet pancerny.Zbyhu z forum Hoonda.pl dobija(doslownie:)taka do 250tys km.
Ale ostatnio jak wzialem na jazde probna Transalpa 750 to prowadzenie,lekkosc tego ostatniego mimo kol 21/18′ jest zupelnie nieporownywalna.