Home » HONDA CBF 1000 – WADY I ZALETY

HONDA CBF 1000 – WADY I ZALETY

CBF1000

Pierwsza Honda CBF 1000 była nijaka pod względem wyglądu, więc w drugiej wersji Japończycy nieco poprawili design. Obie mogą za to zaimponować uniwersalnością. Bez względu na model Hondy CBF 1000 nadają się i do codziennej jazdy, i do wypadów za miasto, jak i do dalszej turystyki. Poznaj wady i zalety tego modelu.

CBF1000

Honda CBF 1000 to kolejny dowód, że połączenie stosunkowo prostego podwozia i czystej krwi sportowego silnika daje dobre efekty. Serce CBF-a 1000 wzięto z FireBlade’a rocznik 2004, pierwszego o pojemności litra. Podwozie natomiast bazuje na konstrukcji dwa lata starszego CBF-a 600. Motocykl, który ukazał się w 2006 roku, mimo niepozornego wyglądu, od razu wszedł do czołówki sprzedaży w Europie. W 2010 roku ukazała się kolejna wersja, w której poprawiono sporo elementów. Np. w tylnym zawieszeniu można regulować już nie tylko napięcie wstępne sprężyny, ale i tłumienie odbicia.

Zmiany w silniku poprawiły sposób oddawania mocy (choć pierwsza wersja charakterystykę silnika miała również świetną). Jeśli twój pomysł polega na używaniu CBF-a 1000 jako turystyka, ze względu na zmiany w zawieszeniach lepsza będzie nowsza wersja. CBF 1000 to kolejny motocykl Hondy praktycznie pozbawiony wad.

W CBF-IE 1000 SC58 SILNIK Z FIREBLADE’A ROZWIJA TYLKO 98, A NIE 172 KM.

USTERKI HONDY CBF 1000

W ciągu lat eksploatacji ujawniły się tylko dwie usterki, które można nazwać typowymi. W starszym modelu piętą Achillesową była korodująca kierownica. Nie jest to jakiś wielki mankament, ale zawsze. Honda poradziła sobie z tym dopiero w nowszej wersji. Obu wersji dotknęła bolączka w postaci przepalającego się stojana alternatora. Co ciekawe, było kilku dostawców, ale tylko od jednego stojan się przepalał. Zwłaszcza gdy motocykl jeździł na niskich obrotach (ok. 2000 obr/min) z włączonymi odbiornikami elektrycznymi (podgrzewane manetki czy długie światła) lub ze zbyt niskim poziomem oleju (olej w CBF-ie m.in. chłodzi stojan). W związku z tym producent wydłużył gwarancję na stojan alternatora o 5 lat. Czyli łącznie z 2-letnim okresem gwarancyjnym stojan miał 7 lat gwarancji, liczonej od daty jej uruchomienia, czyli od sprzedaży.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  BMW R 18 B - ŚWIAT STANĄŁ DO GÓRY NOGAMI
Honda CBF 1000 2010 
zegary

W zimie w testowanym przez nas motocyklu pojawiła się dziwna bolączka. Przy ujemnych temperaturach silnik, mimo naładowanego akumulatora, nie chciał odpalić. Zagadał dopiero po podłączeniu kablami drugiego. Taka sytuacja miała miejsce tylko dwa razy, ale okazało się, że ów mankament występuje również w innych CBF-ach 1000. Mechanicy z Hondy nie potrafili jednoznacznie wyjaśnić tej zagadki. Oprócz tego pojawiały się dziwne wibracje w zakresie 5000-6000 obr/min. W rezultacie w owiewce w punktach mocowania powstały rysy. Te wibracje nie są, jak się okazuje, regułą, niemniej kupując używanego CBF-a 1000 dokładniej przyjrzyj się owiewce. W nowszej wersji takie pęknięcia już nie występują.

Honda CBF 1000 Jazda
CBF1000

Korozja pojawiła się tylko na mocowaniu amortyzatora do wahacza, gdzie jest on narażony na bombardowanie kamyczkami. Z powodu korozji należy unikać kupna sztuk przywiezionych z Anglii lub Irlandii. Ze względu na wilgotny klimat maszyny stamtąd są po prostu zardzewiałe. Oprócz tego mają reflektory asymetryczne przystosowane do ruchu lewostronnego, dlatego taki motocykl nie przejdzie w Polsce przeglądu. W SC58 lewy reflektor jest światłem mijania, w SC64 – prawy. Reflektory do ruchu prawostronnego mają oznaczenie E3.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  INDIAN SCOUT SIXTY GDY MNIEJ ZNACZY WIĘCEJ
Honda CBF 1000 wersja policyjna

DENERWUJĄCE DROBIAZGI

Jeśli postanowiłeś nieodwołalnie kupić CBF-a 1000, warto abyś wiedział o dwóch sprawach. W starszej wersji, w której do zmiany wysokości szyby trzeba użyć śrubokręta, nawet na wyższym poziomie wysokich będzie ona niewystarczająco osłaniać przed pędem powietrza. Jeśli potrzebujesz wyższej, masz do dyspozycji tę z Hondy Varadero – idealnie pasuje do mocowań. Druga ciekawostka wyszła podczas eksploatacji. Użytkownicy jeżdżący z dużym topcase’em (np. 45 l) i często bez pasażera montują w kierownicy ciężarki o większej masie z Hondy ST 1300.


HONDA CBF 1000 WADY I ZALETY

ZALETY

rocznik 2006

  • niska kanapa
  • wygodna pozycja pasażera
  • bardzo trwały silnik

rocznik 2010

  • idealna charakterystyka silnika
  • wygodna regulacja szyby
  • nowoczesny kokpit

WADY

rocznik 2006

  • kłopotliwa regulacja szyby
  • skromny wygląd

rocznik 2010

  • zbyt twarda kanapa pasażera
  • topornie wyglądający układ wydechowy
  • dopłata za centralną podstawkę

HISTORIA HONDY CBF 1000

2006

Wśród motocykli Hondy pojawia się CBF 1000 (oznaczenie SC58). Można go kupić w wersji z ABS-em i CBS-em (CBF 1000 A) lub bez tych układów. Konstrukcja motocykla opiera się na o dwa lata wcześniejszym CBF-ie 600. Jednak „1000” napędza silnik od FireBlade’a 2004, czyli pierwszy z tego modelu o pełnej pojemności litra. Jest w nim jednak sporo zmian. Ma on np. niższy stopień sprężania, tłoki odlewane zamiast kutych, grubsze trzonki zaworów i zmieniony kształt kanałów dolotowych, średnica gardzieli wtrysku 36 zamiast 44 mm, miska olejowa i pokrywa zaworów są aluminiowe, a nie magnezowe. Moc wynosi 98 KM przy 8000 obr/min (FireBlade miał 172 KM przy 11 250 obr/min).

ZOBACZ RÓWNIEŻ  KAWASAKI Z 650 RS - POWRÓT DO KORZENI

2010

Nowa wersja – CBF 1000 F (SC64). Ma nową ramę (z aluminium), o 15 mm niższą kanapę, owiewkę w stylu CBR-a 600 RR z szybą, którą można ustawić w jednej z czterech pozycji. Nowy jest kokpit z ciekłokrystalicznymi wyświetlaczami i silnik wzięty od FireBlade’a z głowicą z CB 1000 R z 2009 roku. Rozwija on 107 KM przy 7500 obr/min. Są i inne zmiany, np. w hamulcach. Motocykl można kupić z C-ABS-em i bez tego systemu.

2010

Polska policja kupuje 368 CBF-ów 1000 (wersja SC58). Od tej pory są to najczęściej spotykane motocykle drogówki. W 2012 r. dochodzi 15 szt. wersji SC64.

2011

Zakończenie produkcji wersji SC58. Nowszy CBF 1000 nie ma już w określeniu modelu literki F.

2018

Zakończenie produkcji Hondy CBF 1000.


DANE TECHNICZNE HONDA CBF 1000 (2006) HONDA CBF 1000 F (2011)

   Honda CBF 1000 2006Honda CBF 1000 2010
SILNIK
Budowa  czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowyczterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy
Śr. gardzieli wtrysku44 mm36 mm
Sprzęgło  wielotarczowe, mokrewielotarczowe, mokre
Śr. cylindra x skok tłoka75 x 56,5 mm75 x 56,5 mm
Pojemność skokowa998 cm3998 cm3
Stopień sprężania11:0111,2:1
Moc maksymalna98 KM (72 kW) przy 8000 obr/min 107 KM (79 kW) przy 7500 obr/min
Maks. moment obr.97 Nm przy 6500 obr/min 96 Nm przy 6500 obr/min
PODWOZIE
Ramastalowaaluminiowa
Widelec / śr. goleniteleskopowy / 41 mmteleskopowy / 41 mm
Śr. tarcz ham. p/t 296/240 mm296/240 mm
Systemy wspomagania C-ABSC-ABS
Rozmiary felg p/t3,50 x 17 / 5,00 x 173,50 x 17 / 5,00 x 17
Rozmiary opon p/t120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17 120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi1483 mm 1495 mm
Kąt główki ramy64 stopnie64 stopnie
Wyprzedzenie130 mm110 mm
Skoki zawieszeń p/t 120/130 mm120/130 mm
Wysokość kanapy  795 mm (±15 mm) 795 mm (±15 mm) 
Masa z paliwem 252 kg  245 kg
Ładowność  217 kgb.d.
Poj. zbiornika paliwa 19 l20 l
Przeglądy co6000 km12 000 km
Prędkość maksymalna228 km/h230 km/h
Przyspiesz. 0-100 km/h3,7 s3,5 s
0-140 km/h 6,2 s 5,8 s
0-200 km/h15,8 s14,0 s
Średnie zużycie paliwa 5,4 l4,8 l

A może masz inne zdanie na ten temat? Nie bój się zostawić tu swojego komentarza.