Nowa Honda GL 1800 Gold Wing
Honda kazała nam czekać aż 16 lat na nowe wcielenie kultowego GoldWinga. I wiecie co? Warto było.
Tegoroczny model Hondy to całkiem nowy motocykl. W tym przypadku nie mam mowy o jakimkolwiek liftingu. Nowe są silnik, rama i zawieszenia. Niezmienny pozostał tylko znak rozpoznawczy tego motocykla – sześciocylindrowy silnik zbudowany w układzie bokser. Osiąga on moc 126 przy 5 500 obr/min i 170 Nm przy zaledwie 4500 obr/min. Zużycie paliwa? Fabryka wspomina coś na poziomie 5,6 l/100 km. Do wyboru będziesz miał cztery tryby jazdy: Tour, Sport, Econ i Rain, zmieniające charakterystykę silnika.
Do tej pory ten turystyczny krążownik był wyposażony w klasyczną skrzynię biegów, w której kolejne przełożenia zmieniałeś lewą nogą. Pamiętaj jednak, że Honda ma w swojej ofercie dziwaczną, dwusprzęgłową skrzynię DCT. Może ona pracować w kilku trybach: całkowicie automatycznym, bądź manualnym (zmiana biegów guzikami na kierownicy). Nowego GL 1800 będziesz mógł kupić z jedną z dwóch skrzyń biegów do wyboru. Pierwsza, klasyczna jest sześciobiegowa. Ta z DCT ma aż siedem przełożeń!
To nie jedyny elektroniczny gadżet na pokładzie. W kokpicie tego najdroższego motocykla w ofercie Hondy znajdziesz ogromny ciekłokrystaliczny wyświetlacz pomiędzy zegarami. Reflektory jak i pozostałe światła zamiast żarówek mają diody LED, a bezkluczykowy system nie tylko odblokowuje zapłon i blokadę kierownicy ale również kufry. Ukłonem w kierunku zielonych jest opcjonalny system start-stop a w stronę tych lubiących ułatwienia, system ułatwiający ruszanie pod górę.
Ciekawostką są zawieszenia nowego Gold Winga. Pamiętasz zawias z BMW K 1200 S? Ten sam system zastosowano w Goldasie. Masywny aluminiowy widelec jest prowadzony systemem krótkich wahaczy. W ten sposób udało się obniżyć masy nieresorowane, zmniejszono nurkowanie motocykla a przód maszyny mógł być dzięki temu smuklejszy. Jak zwał, tak zwał. Mam nadzieję, że będzie tak dobrze działało jak wygląda. Z tyłu zdecydowano na klasyczny dla marki system Pro-Link. Poziom tłumienia będziesz mógł zmienić guzikiem na kierownicy, podobnie jak napięcie sprężyny tylnego amortyzatora, w zależności od wybranego trybu jazdy czy obciążenia bike’a.
Nowy Gold Wing jest bardziej fit od poprzednika. Na wadze ubyło 48 kg, a nowa Honda waży teraz 365 kg w podstawowej wersji.
Teraz nie pozostaje nic innego jak wygrać szóstkę w totka albo rozejrzeć się za dobrze płatną pracą, bo tanio to nie będzie. Stary Goldas kosztował dobre 124 000 zł. Czy nowy będzie tańszy? Szczerze w to wątpię.
Honda GL 1800 Gold Wing
Dane techniczne
Silnik: | Chłodzony cieczą, czterosuwowy, sześciocylindrowy, rozrząd SOHC, cztery zawory na cylinder, elektroniczny wtrysk paliwa, średnica gardzieli 50 mm. |
Przeniesienie napędu: | wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia biegów: standardowa – sześciobiegowa + bieg wsteczny, DCT – siedmiobiegowa, napę tylnego koła wałem. |
Elektryka: | akumulator 12V/20 Ah, alternator 120A, elektryczny rozrusznik |
Średnica cylindra x skok tłoka | 73,0 mm x 73,0 mm |
Pojemność skokowa | 1833 cm3 |
Moc maks. | 124,7 KM przy 5500 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 170 Nm 4500 obr/min |
Rama: | grzbietowa, aluminiowa. |
Zawieszenia: | z przodu aluminiowy widelec w systemie Hossacka, z tyłu jednoramienny wahacz. |
Hamulce: | dwie tarcze hamulcowe średnicy 320 mm zacisk sześciotłoczkowy, z tyłu – jedna wentylowana tarcza o średnicy 316 mm, zacisk trzytłoczkowy, ABS |
Rozmiary opon p/t | 130/70R 18 / 200/55R 16 |
Wymiary i masy | |
Rozstaw osi | 1695 mm |
Kąt główki ramy | 59,5 ° |
Wyprzedzenie | 109 mm |
Wysokość kanapy | 745 mm |
Prześwit | 130 mm |
Masa z paliwem | 365 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 21,1 l |