UŻYWANE SUZUKI DR-Z 400 SM – BIAŁY KRUK WŚRÓD MOTOCYKLI
To jeden z tych motocykli, który kupiony w dobrym stanie, może być maszyną na długie lata. Problem w tym, że Suzuki DR-Z 400 SM jest ginącym gatunkiem. Tak było aż do dziś. W sezonie 2025 pojawi się mocno odświeżona wersja tego modelu Suzuki DR-Z4SM. Poznaj wady i zalety rodziny Suzuki DR-Z 400.
Suzuki DR-Z 400 w wersjach S (enduro) i SM (supermoto) są marzeniem mechaników. Dlaczego? Bo oprócz standardowych wymian oleju, regulacji zaworów, wymiany łożysk w kołach i od czasu do czasu zajrzenia do napinacza łańcucha rozrządu w tych motocyklach nie trzeba robić właściwie nic więcej. Być może to właśnie z powodu bezawaryjności te motocykle sporadycznie zmieniają właścicieli.
Suzuki DR-Z 400 SM to bardzo wąski motocykl. I lekki: w stanie gotowym do jazdy waży 146 kg. Pomykaniu w mieście między samochodami czy lataniu w weekend po górskich winklach sprzyja tylny kapeć o szerokości zaledwie 140 mm. Widelec upside-down (w wersji S był to klasyczny widelec teleskopowy) z goleniami o średnicy 49 mm i skoku 260 mm jest miękki i podczas ostrego hamowania głęboko nurkuje. Wydłuża to drogę hamowania. Rozwiązaniem jest zamknięcie tłumienia dobicia niemal do końca.
TAKIE SOBIE HAMULCE
Temperament Suzuki DR-Z 400 SM skutecznie temperuje przedni hamulec, którego pojedyncza tarcza ma średnicę 310 mm. Podwójne tłoczki mocno się zaciskają na tarczy i, co najważniejsze, są dobrze dozowalne. Tylny hebel wymaga nieco większego wyczucia. W ciężkich butach crossowych jazda nie zawsze będzie więc najłatwiejsza…
Centralny amortyzator Suzuki DR-Z 400 SM jest znakomity jak na budżetową klasę motocykla. Jego system dźwigni zapewnia skok tylnego koła ponad 276 mm. Przy czym możesz do własnych potrzeb dostosować napięcie wstępne sprężyny oraz tłumienie dobicia i odbicia. W ostatnim przypadku masz do dyspozycji dwa zakresy – regulację szybkiego i wolnego dobicia. To jest coś, czego nie ma konkurencja.
O ile hamulce zdają egzamin nawet na długich zjazdach, o tyle silnik szybko dochodzi do granic swoich możliwości. To pewnie dlatego, że został on bez zmian przejęty z wersji S. Moc 38 KM wystarcza do jazdy w terenie, jednak na asfalcie to za mało. Oczywiście jeśli chcesz latać tym motocyklem szybko i dynamicznie. Jedynym ratunkiem jest mieszanie w skrzyni biegów. Nie jest to problem, bo przełożenia wskakują pewnie i precyzyjnie. To właśnie dzięki temu rozpędzenie motocykla do licznikowych 140 km/h to łatwizna. Patentem ułatwiającym codzienną eksploatację są szybkozłączki w bocznej obudowie filtra powietrza. Dzięki nim czyszczenie filtra to bułka z masłem.
Czy ten sprzęt ma jakieś wady? Jak dla mnie, jest nią nieco za wąska kanapa. Znakomicie spisywała się w enduraku, na którym sporo czasu jeździ się na stojąco. W SM podczas codziennej jazdy tyłek szybko dopomina się o chwilę przerwy.
HISTORIA MODELU SUZUKI DR-Z 400 S I SM
2000 debiut Suzuki DR-Z 400 S (typ WVBC). Ma on jednocylindrowy silnik chłodzony cieczą o mocy 40 KM. Jest to enduro z klasycznym widelcem teleskopowym (regulowane napięcie wstępne sprężyn, tłumienie dobicia), przednim kołem o średnicy 21 cali i tylnym o średnicy 18 cali.
2002 DR-Z 400 S (typ K2) ma nowy tłumik, nowe uchwyty kierunkowskazów i w pełni regulowany widelec wzięty ze sportowego DR-Z-a 400/E.
2004 . DR-Z 400 (typ K4) ma nieregulowany katalizator, spełnia wymagania normy Euro 2, zmodyfikowane tylne kierunkowskazy i wlew paliwa, masa wzrasta do 145 kg.
2005 Ostatni rok DR-Z 400 S, przy czym pojawia się też nowy model DR-Z 400 SM (typ WVB8) z zawiasami wykorzystującymi podzespoły RM 250.
2006 DR-Z 400 SM (typ K6) jest dostępny w wersji o mocy 23 kW (31 KM), ze zmodyfikowanymi gaźnikiem i zegarami oraz nowymi kierunkowskazami z przezroczystymi szkłami.
2007 Ostatni rok DR-Z 400 SM (typ K7). Bike ma kierownicę Renthal i crash pady.
DANE TECHNICZNE SUZUKI DR-Z 400 SM
Silnik: chłodzony cieczą, jednocylindrowy, czterosuwowy, wałek wyrównoważający, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, cztery zawory, szklankowe popychacze, smarowanie z suchą miską olejową, gaźnik.
Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 5-biegowa, łańcuch O-ring.
Średnica cylindra x skok tłoka 90 x 62,6 mm
Pojemność skokowa 398 cm3
Moc maks. 40 KM (29,3 kW) przy 7600 obr/min
Maks. moment obrotowy39 Nm przy 6600 obr/min
Rama: pojedyncza, kołyskowa, ze stali.
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, średnica goleni 49 mm, regulowane tłumienie od- i dobicia, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator mocowany systemem dźwigni, regulowane napięcie wstępne sprężyn oraz tłumienie od- i dobicia.
Hamulce: przód i tył po jednej tarczy.
Rozmiary felg p/t3,50 x 17 / 4,50 x 17
Rozmiary opon p/t120/70 ZR 17 / 140/70 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1460 mm
Kąt główki ramy 63,7°
Wyprzedzenie 94 mm
Wysokość kanapy 880 mm
Masa z paliwem 146 kg
Ładowność 194 kg
Pojemność zbiornika paliwa10 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna 140 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,1 s
Elastyczność 60-100 km/h 5,4 s
Średnie zużycia paliwa 4,3 l/100 km