Home » FORT STACHELBERG
FORT-STACHELBERG-017

Wiem, nie zabrzmi to zbyt fortunnie, szczególnie teraz, gdy za wschodnią granicą toczy się wojna. Tym razem zapraszam was w odwiedziny Fortu Stachelberg. Dlaczego warto zajrzeć w to miejsce? Ponieważ odremontowany fort robi piorunujące wrażenie. Na dodatek znajduje się on rzut beretem od skalnego miasta w Adrspachu (o tym dlaczego wato odwiedzić to miejsce dowiesz się z tej relacji) albo od mojej ulubionej przełęczy Okraj. A co niezwykle ważne, do fortu dojedziesz świeżo wyremontowaną i zakręconą jak świński ogon drogą, której pokonanie motocyklem samo w sobie jest niesamowitą przyjemnością.

FORT STACHELBERG TO ZALEDWIE JEDEN Z TEGO TYPU OBIEKTÓW PO CZESKIEJ STRONIE GRANICY

Musisz pamiętać, że fort jest częścią czechosłowackich fortyfikacji zbudowanych w latach 1935-1938 roku. Miał służyć jako zabezpieczenie przeciwko inwazji wojsk wroga na terytorium Czechosłowacji. Znajduje się około 10 kilometrów od miasta Trutnov i 3 km od polskiej granicy. To ostatnia twierdza zbudowana na linii Odra – Karkonosze. Ze względu na górzysty teren, żeby połączyć ze sobą kilkanaście innych obiektów inżynieryjnych, inżynierowie zdecydowali się na wykucie tuneli prowadzących na głębokości od 20 do 60 metrów(!).

ZOBACZ RÓWNIEŻ  PAROWOZOWNIA W WOLSZTYNIE - DLACZEGO WARTO JĄ ODWIEDZIĆ?

Pozostałe bunkry były mocno uzbrojone w kilkadziesiąt karabinów maszynowych, dziesięć haubic kalibru 100 mm i czterech moździerzy kalibru 120 mm). Przy tak mocnym uzbrojeniu po ukończeniu twierdza miała stać się największą wśród czechosłowackich fortyfikacji. Budowa obiektu rozpoczęła się 16 października 1937 r. I miała zakończyć się pod koniec 1939 r. Ale historia spłatała figla. Twierdza nigdy nie została ukończona. W ciągu niespełna roku od rozpoczęcia budowy udało im się wiele osiągnąć. Do końca zabetonowano zaledwie jeden budynek (T-St S 73).

ZOBACZ RÓWNIEŻ  MUZEUM TATRY W KOPŘIVNICY – TU TWORZYŁA SIĘ HISTORIA MOTORYZACJI

POWOJENNA HISTORIA

Po wojnie fort Stachelberg popadał w ruinę aż do 1987 roku, kiedy to zainteresowała się nią grupa pasjonatów militariów. W 1993 r., otwarto jedyny betonowy budynek w twierdzy i zainstalowano ekspozycję. Dziś Twierdzą Stachelberg zarządza stowarzyszeniem o tej samej nazwie, które zebrało wiele eksponatów i udostępniło podziemia fortecy zwiedzającym. Ostatnią dużą inwestycją zrealizowaną w 2019 roku była budowa wyjścia ewakuacyjnego i połączenia go z trasą podziemną. Swój motocykl możesz zostawić na obszernym i darmowym parkingu, a do twierdzy będziesz musiał dość na piechotę niecałe 600 metrów. Będąc w tym miejscu warto wejść na 24 metrową drewnianą wieżę, z której roztacza się przepiękny widok na okoliczne góry.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  MUZEUM TATRY W KOPŘIVNICY – TU TWORZYŁA SIĘ HISTORIA MOTORYZACJI

Jeśli zdecydujecie się odwiedzić to miejsce, koniecznie zajrzyjcie na oficjalną stronę fortu. Dlaczego? Ponieważ jak większość tego typu zabytków nie jest on czynny cały rok. W ten właśnie sposób, w tym roku, odbiłem się od zamkniętych drzwi fortu. Koniecznie zapamiętaj ten adres www.stachelberg.cz.

A może masz inne zdanie na ten temat? Nie bój się zostawić tu swojego komentarza.