Home » Honda E-Clutch, czyli elektryczne sprzęgło w motocyklu

Honda E-Clutch, czyli elektryczne sprzęgło w motocyklu

Honda_E-Clutch przekrój

Honda E-Clutch

Honda chwaliła się tym bajerem już od pewnego czasu, jednak dopiero podczas targów EICMA 2023 w Mediolanie zaprezentowane zostały szczegóły tego rozwiązania. Honda podkreśla, że E-Clutch to pierwszy tego typu układ na świecie, umożliwiający ruszanie motocyklem i zmianę biegów bez konieczności użycia klasycznej dźwigni sprzęgła. Prawdę mówiąc ja również nie przypominam sobie podobnie działających wynalazków. Elektrycznie sterowane sprzęgło nie zmienia biegów i do przebicia kolejnego lub redukcji trzeba się posłużyć się lewą nogą.

  • Honda prezentuje elektronicznie sterowane sprzęgło „Honda E-Clutch”. Pojawi się ono w motocyklach przygotowanych na sezon 2024 i będzie ono dostępne jako opcja w modelach CB650R i CBR650R.
  • Elektronicznie sterowane sprzęgło zapewnia płynną zmianę biegów w górę i w dół, a także wyjątkowo płynne ruszanie i zatrzymywanie bez konieczności używania dźwigni na kierownicy.
  • Ultrakompaktowy system waży zaledwie 2 kilogramy, a samo sprzęgło i skrzynia biegów nie różnią się od tych konwencjonalnych, co ułatwia zastosowanie nowego układu w bardzo wielu motocyklach, niezależne od typu i przeznaczenia.
  • W późniejszym czasie nowy system trafi do kolejnych motocykli z oferty Hondy.
ZOBACZ RÓWNIEŻ  POMPA BREMBO DISTINCTA I ZACISK M4.32, NOWOŚCI W SEGMENCIE TOURING I ADVENTURE

Jak działa sprzęgło Honda E-Clutch?

Elektronicznie sterowane sprzęgło wykorzystuje klasyczne, wielopłytkowe sprzęgło mokre, typowe dla większości silników motocyklowych. Różnica polega na tym, że system elektrycznych siłowników wykorzystuje informacje dostarczane przez moduł sterującym silnikiem. Na tej podstawie, w zależności od warunków jazdy (obroty silnika, położenie przepustnicy, włączony bieg, informacja o naciśnięciu dźwigni zmiany biegów itp.), reaguje na dalsze polecenia kierowcy. Ponadto ręczne sterowanie sprzęgłem za pomocą klasycznej dźwigni kierownicy i praca elektrycznie sterowanego sprzęgła działają niezależnie od siebie, umożliwiając kierowcy interwencję w dowolnym momencie.

24YM CB650R

System aktywuje się natychmiast po włączeniu silnika. Wtedy ruszanie, przebijanie biegów odbywa się całkowicie bez potrzeby korzystania z klamki sprzęgła. Gdy układ jest wyłączony, użytkownik motocykla musi przez cały czas obsługiwać klamkę sprzęgła umieszczoną z lewej strony kierownicy. Dotyczy to momentu uruchamiania silnika, zmiany biegów i ruszania oraz zatrzymywania motocykla. Przejście w tryb manualny jest sygnalizowane literą „M” pojawiającą się w kokpicie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  DŹWIĘK SILNIKA MOTOCYKLA, HAŁAS CZY MUZYKA?

Honda E-Clutch

SKOMPLIKOWANY AUTOMAT

Nowe sprzęgło Hondy umożliwia także zmianę siły pracy dźwigni zmiany biegów wymaganej do zmiany przełożenia. Dostępne są trzy poziomy: Hard, Medium i Soft. Każdy z nich można wybrać w celu zmiany biegu na wyższy i niższy. Elektronika podpowie także najlepszy moment na redukcję biegu. Zrobi to za pomocą odpowiedniego symbolu pojawiającego się na wyświetlaczu w kokpicie – jeśli wykryje, że motocykl jedzie na zbyt wysokim biegu.

Honda E-Clutch

Czy tego typu rozwiązanie mi się podoba. Powiem krótko – NIE! Ale moja opinia ogranicza się do przeczytania materiałów prasowych, a nie praktyki. To może się zmienić! Totalnie nie czuję tego typu udogodnień, podobnie jak nie rozumiałem idei skrzyni DCT, która dość dobrze sprawdzała się w skuterze albo Gold Wingu. Wjazd na przełęcz Stelvio Hondą NC750X DCT, już po kilku zakrętach tracił swój urok. Tak, wiem, trzeba było przełączyć się w tryb manualny. Ten również nie zrobił ma mnie wrażenia. Ale użytkownicy Hondy mają całkiem odmienne zadanie na temat DCT i uwielbiają kupować motocykle wyposażone w ten gadżet. Szanuję ich wybór.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  HAMOWANIE NA MOTOCYKLU: JAK TYP MASZYNY I SPOSÓB HAMOWANIA WPŁYWAJĄ NA DŁUGOŚĆ DROGI HAMOWANIA

Honda E-Clutch

Czy elektronicznie sterowane sprzęgło podbije rynek. Sam jestem ciekaw. Z jednej strony jest to niesamowite ułatwienie dla osób które zrobiły prawko i mają niewielkie doświadczenie. Z drugiej strony na bank go nie zdobędą nie ćwicząc. Ale może jestem w błędzie. Dla mnie o wiele ważniejsze jest, że mam możliwość wyboru. Czyli gdy znudzi mi się automat przełączę się w ryb manualny i po temacie.

Junya Ono, lider projektu Honda E-Clutch mówi: „Nasze elektrycznie sterowane sprzęgło zostało zaprojektowane po to, aby zapewnić motocyklistom nowy rodzaj wrażeń, dzięki którym jazda będzie jeszcze przyjemniejsza. Dzięki niemu jazda motocyklem będzie łatwiejsza i przyjemniejsza, szczególnie podczas jazdy w mieście. Mamy nadzieję, że wielu motocyklistów szybko doceni nasz nowy system”.

A może masz inne zdanie na ten temat? Nie bój się zostawić tu swojego komentarza.