HONDA ST 1300 PAN EUROPEAN MOTOCYKL NIEMAL IDEALNY
Honda ST 1300 Pan European była bez większych zmian produkowana przez 16 lat. Czy może być lepsza reklama dla motocykla turystycznego?
Od początku ten motocykl spełniał wymagania miłośników dalekiej turystyki. Był to duży bike. Użytkownicy docenili wysoki komfort (zarówno dla kierowcy, jak i dla pasażera) i ogromną niezawodność. Najbardziej w Hondzie Pan European podobał się silnik – czterocylindrowy, widlasty, ułożony wzdłużnie, z cylindrami rozchylonymi pod kątem 90 stopni. Pojemność 1261 cm3 dawała moc 126 KM, co w maszynie turystycznej w zupełności wystarczało.
Podczas turystycznej jazdy o wiele ważniejsza od mocy była charakterystyka silnika. Płynna praca, niemal pozbawiona wibracji, niezła dynamika oraz brzmienie są po prostu obłędne. Jedynym konkurentem, który mógł się mierzyć z V-czwórką Hondy, był sześciocylindrowy bokser Gold Winga. A, zapomniałbym o jeszcze jednym: tylne koło Pan Europeana napędzał bezobsługowy wał.
Zatankowany pod korek motocykl ważył aż 326 kg. W przeciwieństwie do Gold Winga, nie miał biegu wstecznego. Na szczęście zaraz po ruszeniu wrażenie nadwagi szybko znikało. Dzięki temu jazda po ciasnych górskich winklach jest czystą przyjemnością. Swą poręczność Honda zawdzięcza ułożonemu wzdłużnie wałowi korbowemu oraz dość wąskiej tylnej oponie o szerokości 170 mm.
MOTOCYKLE IDEALNE NIE ISTNIEJĄ!
Honda ST 1300 Pan European miała też i swoje wady. Na szczęście było ich niewiele. Np. w maszynach z pierwszych lat produkcji krytykowano wężykowanie podczas jazdy z prędkościami powyżej 180 km/h. Drugi z zarzutów to spore zużycie paliwa, dochodzące nawet do 8 l/100 km. Trzeba jednak dodać, że tak wysokie spalanie miało miejsce tylko wtedy, gdy pogoniłeś ten motocykl po niemieckiej autostradzie. Podczas szybkiej jazdy miałeś okazję stwierdzić, że nie jest to trudne zadanie. Za sporą, elektrycznie regulowaną szybą panował błogi spokój. Z drugiej strony nawet w tak drastycznych przypadkach zbiornik paliwa o niespotykanej już dzisiaj pojemności 29 l gwarantuje przebieg ponad 350 km między tankowaniami.
Na długowieczność Pan Europeana wpływ miały dopracowana i niewysilona konstrukcja silnika oraz kilka drobnych akcji serwisowych. W modelach z 2002 roku w ramach akcji serwisowej o kryptonimie 3B3 wymieniono ciężarki na kierownicy i kilka śrub. Akcja 3BM polegała na zmianie nakrętki osi wahacza w ramie, a 3BF (sezony 2002 i 2004) – na kontroli słabych połączeń wiązki elektrycznej z masą. W ramach akcji oznaczonej 3CH (lata 2002–2004) wymieniano jeden z zaworów w układzie hamulcowym. Była jeszcze akcja 3F2 dotycząca przewodu tylnego hamulca. W niektórych motocyklach podczas ruchu wahacza zdarzało się że ten przewód ocierał się o śrubę czujnika prędkości, w wyniku czego mogło dojść nawet do jego przetarcia. Jako że mowa o motocyklu produkowanym bez większych zmian przez 16 lat, to naprawdę niewiele.
Kupowanie Hondy Pan European jest dość prostym zadaniem. Oglądając używaną sztukę przede wszystkim zwróć uwagę na skutki ewentualnych wypadków i upadków. Jeśli motocykl ci się podoba – bierz! Będzie Pan (European) zadowolony!
HISTORIA HONDY PAN EUROPEAN
2002 Światło dzienne ujrzała Honda ST 1300 Pan European, będąca następcą ST 1100. Jej silnik była to V-czwórka, pojemność wzrosła z 1100 do 1261 cm3.
2003 Wzmocnienie mocowania wahacza.
2004–2015 Drobne modyfikacje nawiewów powietrza i zmiany w palecie kolorów.
2016 Zakończenie produkcji.
DANE TECHNICZNE HONDA ST 1300 PAN EUROPEAN (SC51, 2002)
SILNIK: chłodzony cieczą, 4 cylindry w układzie V, 4-suwowy, 4 zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, śr. gardzieli 32 mm.
PRZENIESIENIE NAPĘDU: hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 5-biegowa, napęd wałem.
Średnica cylindra x skok tłoka 78 x 66 mm
Pojemność skokowa 1261 cm3
Moc maks. 126 KM (93 kW) przy 8000 obr/min
Maks. moment obr. 125 Nm przy 6000 obr/min
RAMA: grzbietowa, z aluminium.
ZAWIESZENIA: przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 45 mm, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator, regulacja wstępnego napięcia sprężyny oraz dobicia i odbicia.
HAMULCE: przód – 2 tarcze, śr. 310 mm, zaciski 3-tłoczkowe, tył – 1 tarcza, śr. 316 mm, zintegrowany układ hamulcowy – system Dual CBS, ABS.
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 18 / 170/60 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1490 mm
Kąt główki ramy 64°
Wyprzedzenie 98 mm
Wysokość kanapy 775 mm
Masa z paliwem 326 kg
Pojemność zbiornika paliwa 29 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna 225 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h 3,5 s
Elastyczność 60–100 km/h 4,8 s
Średnie zużycia paliwa 5,7 l/100 km