Honda zapowiada elektryczne motocykle
Honda planuje do roku 2025 wprowadzić do sprzedaży, co najmniej 10 modeli jednośladów z napędem elektrycznym.
Część z nich pojawi się również w Europie, gdzie firma konsekwentnie będzie podążała za globalną strategią. Już w 2023 roku zadebiutuje tu pierwszy elektryczny skuter EM1 e. Po raz pierwszy został on zaprezentowany w listopadzie, podczas EICMA w Mediolanie.
Dzisiaj Honda jest największym na świecie producentem silników spalinowych. Co roku dostarcza ona 30 milionów jednostek dla trzech gałęzi motoryzacyjnych – motocykli, samochodów oraz dla segmentu maszyn i urządzeń. Honda jest również największym na świecie producentem jednośladów, ze zdolnością produkcyjną w tym zakresie, wynoszącą to 20 milionów sztuk rocznie.
Biznes motocyklowy jest zatem szczególnie ważnym elementem całej strategii elektryfikacji, ponieważ to właśnie jednoślady trafiają do największej grupy jej klientów. Obecnie jednoślady są produkowane w 35 fabrykach, znajdujących się w 21 krajach. Sprzedażą zajmuje się sieć ponad 30 000 salonów.
Honda podjęła decyzję o szybkim przeprowadzeniu procesu elektryfikacji w branży motocyklowej, gdzie planuje osiągnąć neutralność węglową już w latach 40. i pozostać liderem pro-ekologicznych inicjatyw.
Elektryfikacja nie oznacza jednak prostego zastąpienia silników spalinowych przez elektryczne – to temat dużo bardziej złożony, gdyż oprócz przyjazności dla atmosfery, pojazdy Hondy mają dawać radość z jazdy ich użytkownikom oraz być przyjazne również dla nich, czyli łatwe w obsłudze.
W związku z tym, Honda będzie rozwijała system wymiennych baterii dla jednośladów i będzie pracować nad ich standaryzacją, tak aby czynność wymiany zużytego akumulatora na naładowany była czynnością jak najprostszą i jak najmniej czasochłonną. Firma realizuje te zadania w ramach konsorcjum SBMC, które dziś ma już 21 członków działających rzecz upowszechnienia jednośladów elektrycznych.
Jednocześnie Honda dąży do zwiększenia wydajności paliwowej silników spalinowych, opracowując – między innymi – modele kompatybilne z paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla, takimi jak np. mieszanki benzyny z etanolem.

Największego efektu elektryfikacji na rynku jednośladów należy spodziewać się tam, gdzie stanowią one podstawowy środek codziennej komunikacji, czyli w krajach rozwijających się. Jednak proces elektryfikacji stoi przed dużymi wyzwaniami, takimi jak wzrost wagi pojazdów i wzrost ich cen. Zatem popyt na elektryczne jednoślady będzie zależał od dostępności programów rządowych, a także stopnia rozwoju infrastruktury ładowania/wymiany baterii.
Wszyscy zdążyli już zauważyć, że motoryzacja zmierza od pewnego czasu w kierunku elektryfikacji, która stopniowo obejmuje coraz więcej produktów i w niedalekiej przyszłości trend ten będzie dotyczył również jednośladów.
O swoich planach dotyczących biznesu motocyklowego Honda poinformowała podczas konferencji zorganizowanej przez centralę firmy, we wrześniu tego roku. Firma potwierdziła między innymi, że do 2050 roku chce osiągnąć neutralność węglową, dotyczącą wszystkich produktów marki.
Dzisiaj Honda jest największym na świecie producentem silników, dostarczającym 30 milionów sztuk jednostek rocznie dla trzech gałęzi motoryzacyjnych – motocykli, samochodów oraz dla segmentu maszyn i urządzeń, a także największym na świecie producentem jednośladów, ze zdolnością produkcyjną w tym zakresie, wynoszącą to 20 milionów sztuk rocznie.

Dalego też Honda podjęła decyzję o szybkim przeprowadzeniu procesu elektryfikacji w branży motocyklowej, gdzie planuje osiągnąć neutralność węglową już w latach 40. i pozostać liderem pro-ekologicznych inicjatyw.
Honda EM1e
Elektryfikacja nie oznacza jednak prostego zastąpienia silników spalinowych przez elektryczne – to temat dużo bardziej złożony, gdyż oprócz przyjazności dla atmosfery, pojazdy Hondy mają dawać radość z jazdy ich użytkownikom oraz być przyjazne również dla nich, czyli łatwe w obsłudze.
W związku z tym, Honda będzie rozwijała system wymiennych baterii dla jednośladów i będzie pracować nad ich standaryzacją, tak aby czynność wymiany zużytego akumulatora na naładowany była czynnością jak najprostszą i jak najmniej czasochłonną. Firma realizuje te zadania w ramach konsorcjum SBMC, które dziś ma już 21 członków działających rzecz upowszechnienia jednośladów elektrycznych.
Jednocześnie Honda dąży do zwiększenia wydajności paliwowej silników spalinowych, opracowując – między innymi – modele kompatybilne z paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla, takimi jak np. mieszanki benzyny z etanolem.
Największego efektu elektryfikacji na rynku jednośladów należy spodziewać się tam, gdzie stanowią one podstawowy środek codziennej komunikacji, czyli w krajach rozwijających się. Jednak proces elektryfikacji stoi przed dużymi wyzwaniami, takimi jak wzrost wagi pojazdów i wzrost ich cen. Zatem popyt na elektryczne jednoślady będzie zależał od dostępności programów rządowych, a także stopnia rozwoju infrastruktury ładowania/wymiany baterii.