NOWA YAMAHA TRACER 9, GT i GT+
Do rozpoczęcia targów EICMA 2024 w Mediolanie pozostał tydzień, a Japończycy z Yamahy pokazali nowości nadchodzącego sezonu. Jest to rodzina dużych Tracerów, w wersjach: Yamaha Tracer 9, Yamaha Tracer 9 GT i Yamaha Tracer 9 GT+. Ponieważ nie mam żadnych informacji o konferencji prasowej Yamahy podczas targów, wygląda na to, że w Mediolanie nie zobaczymy nic nowego.
CZYM WYRÓŻNIA SIĘ NOWA YAMAHA TRACER 9
Nie będzie to rewolucja, lecz bardziej ewolucja dotychczasowego modelu. Patrząc jednak na specyfikację i poziom zastosowanych w tych modelach elektronicznych gadżetów wyposażenia, chyba powinienem użyć słowa rewolucja. Mówiąc krótko, jestem pod ogromnym wrażeniem. Niezmienione pozostają silnik, a nowe modele będą także wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów Yamahy Y-AMT. Dla przypomnienia. Najnowsza wersja trzycylindrowej jednostki spełnia wymagania normy EU5+, ma pojemność skokową wynoszącą 890 cm3, z której wyciśnięto maksymalną moc 119 KM, osiąganą przy 10 000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to 93 Nm przy 7000 obr./min.
LEPSZA ERGONOMIA
W materiałach prasowych nie ma ani słowa o zmianach w ramie, więc zakładam, że jest ona taka sama jak w poprzednim modelu. Aluminiowa, typu Deltabox, do której dokręcono aluminiowy tylny stelaż. Nowa rama pomocnicza, jest o 50 mm dłuższa od tej w modelu poprzedniej generacji. Mimo to jest lżejsza o 150 g. Dzięki temu udało się wygospodarować więcej miejsca dla pasażera. Dodatkowo kanapa ma zmieniony kształt – jest teraz bardziej płaska i posiada więcej pianki poprawiającej komfort.
Chociaż suche liczby tego nie dowodzą, fabryka zapowiada, że kanapa nowego Tracera, mimo że wyższa (845 mm nad asfaltem) to nawet niżsi motocykliści nie będą mieli problemu z dostaniem nogami do asfaltu. Wszystko to za sprawą smukłego kształtu i odpowiedniego wyprofilowania jej przedniej części. Kanapa kierowcy ma możliwość 2-stopniowej regulacji wysokości. Można ją unieść o 15 mm bez użycia narzędzi. Podgrzewana wersja kanapy jest dostępna jako opcja z gamy oryginalnych akcesoriów Yamahy.
Modele Yamaha Tracer 9, Yamaha Tracer 9 GT i Yamaha Tracer 9GT+ będą różniły się od siebie poziomem wyposażenia. W tym przypadku oznacza to sporo elektroniki na pokładzie.
Mówiąc krótko, Yamaha Tracer 9 ma nowe, smukłe owiewki, system doświetlania zakrętów, większą, regulowaną przednią szybę w zakresie 50 mm (ręcznie), kokpit z 7-calowym ekranem TFT.
Yamaha Tracer 9 GT wyróżnia się dodatkowo nowym elektronicznie sterowanym zawieszeniem, elektrycznie regulowaną przednią szybą, podgrzewanymi manetkami, bezkluczykowym systemem smart key, tempomatem oraz reflektorem Matrix LED.
Natomiast Yamaha Tracer 9 GT+ jest dodatkowo wyposażona w pełen zestaw układów wspomagających opartych na nowoczesnym systemie radarowym. Obejmuje on adaptacyjny tempomat, system wykrywania martwego pola i ostrzegania przed kolizją, a oprócz tego system Vehicle Hold Control, zintegrowany układ hamulcowy (UBS) oraz system monitorowania ciśnienia w oponach.
CZYM JEST YAMAHA MATRIX LED?
Ten układ przypomina reflektory stosowane od kilku lat w samochodach. System składa się z matrycy zbudowanej z wielu diod LED, pełniących funkcję świateł mijania i drogowych. W górnej części owiewek znajduje się kamera wykrywająca ruch pojazdów przed motocyklem, naturalne źródła światła i warunki pogodowe. Na podstawie uzyskanych w ten sposób danych, sterownik dostosowuje jasność i rozproszenie światła, zapewniając zawsze optymalne oświetlenie drogi. Ten system jest łatwy w obsłudze i jednocześnie rozkłada strumień światła w taki sposób, by nie oślepiać innych użytkowników ruchu.
Układ przednich reflektorów LED Matrix współpracuje z sześcioosiowym modułem bezwładnościowym, odpowiednio dostosowując wiązkę światła po wykryciu pochylenia motocykla, i to aż w siedmiu poziomach. Adaptacyjne reflektory są w pełni automatyczne. Właściciel motocykla może wybrać jeden z trzech poziomów czułości. Oczywiście cały czas istnieje możliwość przełączenia się na ręczne sterowanie, w dowolnym momencie podczas jazdy.
ZINTEGROWANE TRYBY JAZDY
Wszystkie modele TRACER 9 mają pięć trybów jazdy (trzy fabryczne i dwa dowolnie ustawiane). Są one w pełni zintegrowane z sześcioosiowym modułem IMU. Tryby jazdy: „Sport”, „Street”, „Rain” (deszcz), „Custom 1” i „Custom 2” można zmieniać podczas jazdy za pomocą nowego zespołu przełączników.
WYSOKIEJ JAKOŚCI EKRAN TFT O PRZEKĄTNEJ 7 CALI
Wszystkie wersje modelu Tracer 9 są wyposażone w 7-calowy ekran TFT. Do dyspozycji masz trzy różne motywy, z możliwością dopasowania ich według własnych preferencji. Dodatkowe ustawienia pozwalają zmieniać ustawienia nawigacji, słuchać muzyki i odbierać połączenia telefoniczne.
Ekran TFT został opracowany z myślą o integracji z aplikacją Garmin’s Motorize, która standardowo obejmuje subskrypcję pełnej usługi nawigacyjnej (Tracer 9 GT i Tracer 9 GT+) i pozwala korzystać z nawigacji z dużą mapą aktualizowaną w czasie rzeczywistym. Kokpit jest w pełni zintegrowany ze wszystkimi standardowymi funkcjami Tracera 9 i wszystkimi funkcjami dodatkowymi, takimi jak tryby jazdy YRC (Yamaha Ride Control), czy systemy monitorowania ciśnienia w oponach.
OBRĘCZE KÓŁ ZE STOPÓW LEKKICH SPINFORGED I OPONY BRIDGESTONE
Obręcze kół do Tracer 9, wyprodukowane przy użyciu technologii SpinForge Yamahy, są lżejsze i mocniejsze od tych produkowanych tradycyjnymi metodami. Dzięki temu zmniejsza się moment bezwładności, co z kolei przekłada się na łatwiejsze prowadzenie, lepsze przyspieszenia i wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
Na obręcze kół trafiły opony Bridgestone BATTLAX SPORT TOURING T32. Wewnętrzna struktura opon została zaprojektowana w taki sposób, aby uzupełniała i poprawiała charakterystykę prowadzenia Tracer 9, standardowo redukując masę przedniego koła o około 200 g, a tylnego o 300 g. Wszystko razem zapewnia niską masę motocykla wynoszącą 212 kg z płynami.
REGULOWANE ZAWIESZENIA, TAKŻE ELEKTRONICZNIE
Wszystkie modele Yamahy Tracer 9 2025 mają przednie i tylne zawieszenie umożliwiające zmianę ustawień i dopasowanie konfiguracji do indywidualnych potrzeb. Ale modele GT wyposażono w elektronicznie regulowane zawieszenia. Zostały one opracowano specjalnie dla model Tracer 9 GT i GT+ we współpracy z firmą KYB.
KADS (KYB Actimatic Damper System), to najbardziej zaawansowany układ zawieszenia, jaki można spotkać wśród produkowanych seryjnie motocykli Yamahy. Ten półaktywny system dynamicznie dostosowuje tłumienie na podstawie danych zebranych w czasie rzeczywistym. Jednym przyciskiem można wybierać różne tryby jazdy. Na dynamikę jazdy wpływa dodatkowo wybrany tryb jazdy YRC, nastawiony na bardziej sportowe ustawienia w trybie Sport albo na większy komfort w trybie Street i Rain.
KADS jest ponadto zintegrowany z innymi systemami zaawansowanymi zapewniającymi komfort jazdy, takimi jak: adaptacyjny tempomat (ACC) i zintegrowany układ hamulcowy (Unified Brake System).
RECZNIE BĄDŹ ELEKRYCZNIE
Nowa owiewka została zaprojektowana w tunelu aerodynamicznym w celu zoptymalizowania przepływu powietrza wokół kierowcy i pasażera. Standardowy model jest wyposażony w przednią szybę, którą można ręcznie regulować w zakresie 50 mm w ramach 10-stopniowego systemu ustawień. Warianty GT i GT+ mają natomiast elektronicznie regulowaną szybę w zakresie 100 mm, której wysokość można dostosować naciśnięciem przycisku.
Większy zakres elektrycznie regulowanej szyby daje dodatkowe 25 mm wysokości dla lepszej ochrony przed wiatrem. Możliwość obniżenia jej o dodatkowe 25 mm to pomysł na jazdę w ciepłe dni i z małą prędkością. Szyba ma bardziej aerodynamiczny kształt, który lepiej kontroluje przepływ powietrza. Zmniejsza tym samym turbulencje i napór wiatru na dolną część ciała kierowcy. Modele GT i GT+ wyposażono w dodatkowy spojler u dołu szyby, który zapewnia jeszcze lepszą ochronę przed wiatrem.
W NAJWYŻSZEJ WERSJI YAMAHA TRACER 9 RADAR W STANDARDZIE
Tracer 9 GT+ posiada adaptacyjny tempomat (ACC), zintegrowany układ hamulcowy (UBS) oraz system ostrzegania przed kolizją, wykorzystujący radar. Jest także wyposażony w tylny radar monitorujący martwe pole z tyłu pojazdu. Wszystkie te systemy korzystają z danych przesyłanych przez radary, które rejestrują odległość i obecność pojazdów wokół motocykla.
ADAPTACYJNY TEMPOMAT (ACC)
Yamaha Tracer 9 GT+ jest pierwszym modelem Yamahy wyposażonym w adaptacyjny tempomat (ACC). Ten zaawansowany system łączy zalety tempomatu z możliwością automatycznego utrzymywania stałej odległości od poprzedzającego pojazdu.
Radar stale mierzy odległość od poprzedzającego pojazdu i wysyła sygnały do adaptacyjnego tempomatu (ACC). Ten automatycznie dostosowuje prędkość, zwalnianie i przyspieszenie do zmieniającej się sytuacji na drodze.
Gdy system ACC jest aktywny, na desce rozdzielczej TFT wyświetla się zielona ikona (kolor szary dla trybu gotowości). Pokazuje ona od jednego do czterech białych pasków pod ikoną samochodu, aby potwierdzić wybraną odległość od poprzedzającego pojazdu. Gdy ACC wykryje, że kierowca znajduje się zbyt blisko poprzedzającego pojazdu, lub jeśli wyczuje, że aktualny stan przyspieszania/zwalniania doprowadzi do takiej sytuacji, na wyświetlaczu pojawi odpowiedni komunikat. System powiadomi kierowcę o konieczności podjęcia działań w celu zminimalizowania ryzyka kolizji.
Tempomat ACC działa w zakresie od 30 km/h do 160 km/h. Na pierwszym i drugim biegu system działa od 30 km/h. Na trzecim i czwartym biegu od 40 km/h, a na piątym i szóstym biegu od 50 km/h. Prędkość można zwiększać i zmniejszać w krokach co 1 lub co 10 km/h, naciskając jednokrotnie lub przytrzymując przełącznik regulacji. Tempomat ACC można wyłączyć, hamując lub przesuwając manetkę przepustnicy do przodu, aż do oporu.
Adaptacyjny tempomat jest zintegrowany z silnikiem, hamulcami i elektronicznym zawieszeniem. W celu utrzymania wybranej przez kierowcę odległości od poprzedzającego pojazdu aktywowane jest hamowanie w pierwszej kolejności silnikiem, a następnie hamulcami. Jednocześnie siła tłumienia zawieszenia jest elektronicznie regulowana w celu zmniejszenia nadmiernego kołysania podczas hamowania. Ta gwarantuje stabilność podwozia.
YAMAHA TRACER 9, SPRZĘŻONY UKŁAD HAMULCOWY UBS ZOSTAŁ POŁĄCZONY Z RADAREM
Ten nowy system oferuje większą kontrolę nad motocyklem dzięki wykorzystaniu danych z radaru i 6-osiowego modułu bezwładnościowego (IMU). Wspomaga i dobiera odpowiednią siłę hamowania przedniego i tylnego koła za pośrednictwem hydraulicznego zespołu Bosch.
Zintegrowany układ hamulcowy (UBS) z radarem działa dodatkowo z systemem kontroli hamowania (BC), który można znaleźć w innych modelach TRACER 9. Dzięki stałemu monitorowaniu otoczenia przez radar system zwiększa bezpieczeństwo na drodze i interweniuje, gdy motocykl znajduje się zbyt blisko poprzedzającego pojazdu.
Ujednolicony układ hamulcowy sparowany z radarem na bieżąco analizuje dane dotyczące odległości przekazywane przez radar. Jeśli system obliczy, że hamowanie motocyklisty jest niewystarczające i nastąpi kolizja z pojazdem poprzedzającym, zwiększy siłę hamowania przedniego i tylnego koła TRACERA 9 GT+.
Drugim elementem jest sprzężony układ hamulcowy UBS, który odpowiednio rozdziela siłę hamowania na przednie i tylne koło. Jeśli motocyklista używa tylko przedniego hamulca, jednostka hydrauliczna automatycznie hamuje również tylne koło. Stopień interwencji obliczony jest na podstawie danych układu IMU związanych ze zmianami przyspieszenia i kąta pochylenia. Gdy używany jest jedynie tylny hamulec, system za pośrednictwem jednostki hydraulicznej może czasami-ale nie zawsze-przyhamować również przednie koło. Następuje to w zależności od położenia pedału hamulca i danych dotyczących położenia motocykla z układu IMU.
Trzecim elementem jest to system „kontroli hamowania na zakrętach”. Uwzględnia on dane o głębokości złożenia i zachowaniu motocykla z układu IMU i natychmiast dostosowuje siłę hamowania tak, by zapobiec uślizgowi opony.
Układ hamulcowy UBS wspomagany radarem jest również połączony z elektronicznym układem zawieszenia. Oprócz wspomagania i regulacji siły hamowania obu kół dostosowuje również siłę tłumienia przedniego i tylnego zawieszenia, aby ABS działał zawsze niezależnie od tego, czy BC jest włączony, czy wyłączony.
YAMAHA TRACER 9 I WYKRYWANIE MARTWEGO POLA
Kierowca zostanie powiadomiony o obecności pojazdu w „martwym polu” motocykla za pośrednictwem kierunkowskazów umieszczonych w lusterkach. Radar będzie monitorował pojazdy nadjeżdżające od tyłu i ustalał, czy znajdują się w miejscach niewidocznych dla kierowcy. Jeśli tak, kontrolka w lusterku zacznie migać. Ta funkcja jest tylko wsparciem i nadal wymaga od kierowcy aktywnego monitorowania otoczenia podczas jazdy.
SMART KEY I SYSTEM BLOKADY CENTRALNEJ
TRACER 9 GT/Y-AMT i GT są wyposażone w system Smart Key. Umożliwia on bezkluczykową obsługę zapłonu, wlewu paliwa i blokady kierownicy. Steruje również systemem blokady standardowych kufrów bocznych i opcjonalnego kufra górnego. Moduł sterujący nadwozia (BCM) odbiera dane wejściowe z kluczyka Smart Key, umożliwiając odłączenie lub otwarcie/odblokowanie kufrów. Jest zasilany bezprzewodowo w celu zmaksymalizowania wygody i nie ma konieczności podłączania ani demontowania żadnych złączek lub kabli.
NOWY PRAWIE BEZOBSŁUGOWY ŁAŃCUCH
Yamaha Tracer 9 GT+ otrzymała najnowszy łańcuch DID wymagający minimalnej obsługi. Jego rolki pokryto powłoką DLC, która zapewnia doskonałą trwałość i stawia mniejszy opór. W efekcie wydłuża się żywotność łańcucha, ogranicza konieczność regulacji.
SCHOWEK NA DROBIAZGI
Coraz więcej klientów korzysta ze swoich urządzeń do poprawy wrażeń z jazdy. W tym celu model TRACER 9 wyposażono w zintegrowany schowek, znajdujący się z prawej strony zbiornika paliwa. Posiada on gniazdo ładowania USB, dzięki czemu urządzenie można podłączyć do zasilania podczas jazdy.
YAMAHA TRACER 9 WSZYSTKO CO MUSISZ WIEDZIEĆ O TYM MOTOCYKLU
- Trzycylindrowy silnik CP3 o pojemności 890 cm3, mamoc 119 KM i moment obrotowy 93 Nm przy 7000 obr./min.
- System Yamaha Ride Control jest wyposażony w sześcioosiowy moduł bezwładnościowy (IMU) oraz: system kontroli trakcji, system kontroli uślizgu, system kontroli unoszenia przedniego koła i system kontroli hamowania.
- Aluminiowa rama Deltabox.
- Opony Bridgestone BATTLAX SPORT TOURING T32 w połączeniu z kutymi obręczami kół obniżają masę i zapewniają lekkość oraz precyzję prowadzenia.
- 7-calowy wyświetlacz TFT w kokpicie z możliwością połączenia ze smartfonem (standardowo w modelach Tracer9 GT i Tracer9 GT+), zintegrowana nawigacja Garmin (standardowo w modelach TRACER 9 GT i Tracer9 GT+), trzy motywy wyświetlacza oraz dodatkowe moduły do odtwarzania muzyki, rozmów telefonicznych i nawigacji GPS.
- Przekładnia Y-AMT umożliwia wybór między automatyczną i ręczną zmianą biegów, zapewniając kierowcy więcej radości, komfortu i pewności siebie podczas jazdy.
- Wszystkie modele są wyposażone w oświetlenie LED. Modele Tracer9 GT i Tracer 9 GT+ posiadają również sterowany kamerą adaptacyjny reflektor Matrix LED.
- Nowy system przełączników (podświetlany w modelach v9 GT i Tracer 9 GT+) zapewnia intuicyjną obsługę nowych funkcji.
- Elektroniczne zawieszenie automatycznie dostosowuje siłę tłumienia do warunków jazdy. (Tracer 9 GT i Tracer 9 GT+).
- 18-litrowy zbiornik paliwa
- Zmieniona kanapa z 2-stopniową regulacją wysokości.
- Regulowana szyba (elektrycznie w modelach Tracer 9 GT i Tracer 9 GT+)
- Nowe kierunkowskazy mają funkcję automatycznego wyłączania. W momencie wykrycia gwałtownego hamowania włącza się układ świateł awaryjnych .
- Podgrzewane manetki kierownicy – 10 poziomów ogrzewania z trzema programowalnymi ustawieniami.
- System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) standardowo w modelu Tracer 9 GT+
- Funkcja smart key (standard Tracer 9 GT i Tracer 9 GT+)
- Tracer 9 GT i Tracer 9 GT+ to pierwsze modele Yamahy wyposażone w system Vehicle Hold Control, który zapobiega staczaniu się pojazdu na wzniesieniach i zjazdach.
- Trzy konfigurowalne tryby jazdy.
- Quickshifter 3. generacji umożliwia łatwą zmianę biegów bez używania sprzęgła.
- Adaptacyjny tempomat (Tracer 9 GT+) lub funkcja tempomatu i ograniczenia prędkości.
- Wbudowany schowek ze zintegrowanym portem USB
- Większa i wygodniejsza kanapa .