Home » JAK SPAKOWAĆ MOTOCYKL NA DŁUŻSZY WYJAZD, OD CZEGO ZACZĄĆ, NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

JAK SPAKOWAĆ MOTOCYKL NA DŁUŻSZY WYJAZD, OD CZEGO ZACZĄĆ, NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

Alpy_00

Ten problem dotyczy wszystkich motocyklistów, zarówno tych początkujących, jak i tych doświadczonych. Motocykl dysponuje ograniczoną ilością miejsca do przewożenia bagaży. A ty do zabrania masz furę gadżetów. Co więcej dodatkowe obładowanie bagażami zmienia charakter i sposób prowadzenia bike’a. A ty musisz o tym pamiętać! Zatem jak spakować motocykl planując swój pierwszy dłuższy wyjazd?

Pełne obciążenie motocykla wpływa na jego osiągi i zachowanie podczas hamowania. Ponieważ tylne koło jest mocno obciążone, bo wrzuciłeś na grzbiet maszyny wszystkie niezbędne bagaże i doładowałeś pasażerką, wtedy przednie koło robi się podczas przyspieszania lekkie i szybciej traci kontakt z asfaltem.

W zależności od rodzaju opon i ustawienia przedniego zawiasu, „lżejsze” przednie koło w zakresie prędkości 60-100 km/h może zafundować sporo emocji w postaci efektownego shimmy. Jeśli więc twoje opony należą do tych wrażliwszych, powinieneś przestrzegać prostych zasad:

  • nigdy nie jeździj bez trzymanki,
  • stosuj właściwe ciśnienia powietrza, odpowiednie do obciążenia,
  • unikaj prowadzenia jedną ręką.

Pierwszy dłuższy wyjazd motocyklem pokazuje jak bardzo może zmienić się jego zachowanie. Na przykład w górach, weź pod uwagę, że na długich i ostrych zjazdach droga hamowania mocno się wydłuża.

DOPASUJ USTAWIENIA MOTOCYKLA DO SWOICH POTRZEB

Większe obciążenie bardzo mocno wpływa na prowadzenie maszyny. Dlatego zawsze należy wykorzystać możliwości regulacji zawiasów, aby nieco zrekompensować mocniejsze ugięcie tylnego zawieszenia. Oznacza to:

  • regulację napięcia wstępnego sprężyn,
  • o ile motocykl nią dysponuje zmień ustawienia regulacje tłumienia dobicia.

Jeśli w manualu nie znajdziesz szczegółowych informacji, możesz zwiększyć je o połowę, a następnie sprawdź, jak motocykl zachowuje się w czasie jazdy i czy zmienił się komfort.

Spokojniejszą jazdę może poprawić lekkie odkręcenie tłumienia odbicia, tak aby amortyzator szybciej wracał do normalnego położenia.

Nie zapomnij także, że jazda mocno załadowanym motocyklem powoduje, że reflektor najczęściej oświetla korony drzew i świeci prosto w gały nadjeżdżającym z przeciwka kierowcom. Przed wyjazdem w trasę koniecznie zmień jego ustawienie. Zrobisz to, korzystając z pokrętła lub śruby znajdującej się z tyłu refektora.  

Większe obciążenie motocykla bagażem oznacza także gorsze prowadzenie w zakrętach. Ale nie tylko. Nie inaczej jest z osiągami, tak ważnymi podczas wyprzedzania. Pamiętaj zatem, by podczas jazdy uwzględnić  większy dystans na wyprzedanie. Ma to tym większe znaczenie, gdy dosiadasz motocykla z silnikiem o mocy trzydziestu kilku koni mechanicznych, albo zwyczajnej „125”.

Jeśli masz więc niewiele koni w silniku, zastanów się dobrze – zdążysz czy nie? W razie wątpliwości odpuść i poczekaj na lepszą okazję. Przecież nie jesteś na torze, a ułamki sekund nie mają tu znaczenia.  No i jeszcze jedna ważna sprawa. Nie wyprzedzaj na grubość włosa. Motocykl z bagażami jest o wiele szerszy niż taki którym na co dzień śmigasz po mieście. Pamiętaj o tym!

JAK SPAKOWAĆ MOTOCYKL NA WYJAZD – PRZEDE WSZYSTKIM ZRÓB TO  Z GŁOWĄ

• Cięższe przedmioty, takie jak sprzęt fotograficzny, wkładaj zawsze do tankbaga. Przede wszystkim  będą zawsze pod ręką i dociążą przód motocykla. Na sam tył spakuj lżejsze rzeczy: śpiwór, karimatę itp. Przedmioty pakuj symetrycznie, po obu stronach motocykla. Dla twojego komfortu jazdy niech oba kufry będą tak samo obciążone.

• Zaplanuj długość odcinków i czas jazdy z zapasem. Na złą pogodę, awarie, zmęczenie – przecież wszystko może się zdarzyć. Dopasuj tempo jazdy do najsłabszego (najwolniejszego) kumpla w grupie.

• Wybieraj ciekawe boczne drogi zamiast nudnej autostrady. Przecież jesteś na wakacjach, nie bijesz rekordu prędkości. Ciekawe trasy znajdziesz na portalu podrozemotocyklowe.pl. Pomóc może też GPS.

• Wyruszaj jak najwcześniej: między godz. 6 rano a 11 przed południem, bo wtedy człowiek jest w najlepszej kondycji psychofizycznej. Południowa przerwa powinna trwać przynajmniej godzinę. Po południu wigor powraca.

• Latem pamiętaj o kremie do opalania. Motocyklowe  kurtki często nie zasłaniają karku. Olanie tej sprawy skończy się zjaraniem i bólem karku.

• Gdy jedziesz sam zwróć uwagę na plecak. W czasie jazdy paski na piersiach i brzuchu powinny być zapięte. Długość szelek musi być tak dopasowana, aby plecak lekko opierał się o kanapę. Unikniesz w ten sposób bolesnych napięć mięśni karku i ramion.

• Tankbag nie może zasłaniać zegarów i kontrolek. Spakuj go więc tylko do odpowiedniej wysokości. Przymocowując tankbag, szczególną uwagę zwróć na okolice główki ramy, tak aby nie przytrzasnąć przewodów hamulcowych albo elektrycznych, i żeby paski oraz złączki nie ograniczały ruchu kierownicy.

Gdy już wiesz jak spakować motocykl na pierwszy dłuższy wyjazd, nie panikuj. Wskakuj na kanapę i na spokojnie ruszaj w drogę. Niech twoim mottem stanie się zasada: wszystko mogę, nic nie muszę! No i ciesz się jazdą.

A może masz inne zdanie na ten temat? Nie bój się zostawić tu swojego komentarza.