Home » HARLEY-DAVIDSON XR 1200X [TEST, DANE TECHNICZNE, WRAŻENIA Z JAZDY]

HARLEY-DAVIDSON XR 1200X [TEST, DANE TECHNICZNE, WRAŻENIA Z JAZDY]

HD XR 1200 X 2009 065

Kim jest Harley-Davidson XR 1200X? Kolejnym odmieńcem z Milwaukee, dla którego liczą się motocykle turystyczne? Oto rozwiązanie zagadki tego najlepiej jeżdżącego Harleya-Davidsona.

W tym przypadku kolesie z Harleya nie budowali napięcia godnego Alfreda Hitchcocka. W ich scenariuszu wszystko było jasne już po pierwszych ujęciach. Nagle na rynku pojawił się nowy model i zaskoczył wszystkich. Harley-Davidson XR 12000X wygląda naprawdę fajnie. Może dlatego, że nie ma wiele wspólnego z tym, z czym do niedawna kojarzyły się Harleye – z motocyklami ciężkimi i błyszczącymi chromem jak choinka. Sportowy charakter podkreślają modne czerwone paski na obręczach i dirttrackowy zadupek.

Harley-Davidson XR 1200X jazda

DUŻYCH ZMIAN NIE BĘDZIE

Co ze zmianami? Tu nie ma niespodzianek. Harley-Davidson XR 1200X ma nowe oba zawieszenia, zaprojektowane specjalnie dla XR-a przez Showę, oraz kilku mniej znaczących drobiazgów, cała reszta pozostała bez zmian. W pełni regulowane zawiasy docenią zawodnicy. Zwykli użytkownicy co najwyżej będą mogli zagiąć kumpli możliwościami ich maszyny. Nic więcej.

Silnik
Po sukcesie H-D Sportstera Irona, który sprzedawał się jak ciepłe bułki, czerń ma być receptą na sukces XR-a.

Wyjeżdżamy na wąskie i kręte trasy wokół Toledo. Tu, w Hiszpanii, asfalt jest znakomity. Na dodatek ruch samochodów przypomina czasy, gdy paliwo w Polsce było na kartki. W wąskich uliczkach mijanych miasteczek odbija się ciche, basowe brzmienie wydechów. Szeroka kierownica jest zaskakująco wygodna, czego nie można powiedzieć o kanapie: jest spartańsko tapicerowana.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  YAMAHA XJR 1300 TO LEGENDA – TEN MOTOCYKL CIĄGLE ZACHWYCA I IM JEST STRASZY, TYM BARDZIEJ POŻĄDANY
Harley-Davidson XR 1200X  Zegary
Oto jak wygląda amerykańska wizja sportowego stylu. Wyświetlacz po lewej stronie to prędkościomierz.

SERCE SPORTSTERA

Silnik Sportstera o mocy 91 KM pozwala w 4,2 sekundy rozpędzić XR-a do setki. Na dłuższych prostych ciekłokrystaliczny prędkościomierz potrafi pokazać nawet 200 km/h. Więcej się nie da, bo maksymalna prędkość została ograniczona elektronicznie. Zresztą silnik wyjęty ze Sportstera 1200 nie jest demonem wysokich obrotów. Harleyem najprzyjemniej jeździ się w zakresie pomiędzy 2500 a 6000 obr/min. To logiczne, bo maksymalny moment obrotowy jest osiągany już przy 3500 obr/min.

Tylne zawieszenie Harley-Davidson XR 1200X
Swoją drogą ciekawe, ilu gości podejmie się precyzyjnej regulacji zawiasów.

XR stabilnie i precyzyjnie połyka kolejne kombinacje winkli. Więcej problemów mogą sprawić naprzemienne zakręty. Po zamknięciu gazu motocykl zaczyna delikatnie wężykować. Iksowi daleko daleko do zwinności wyścigowych „600”, a sportowe ambicje bike’a trzeba traktować z przymrużeniem oka. XR to jeden z niewielu sprzętów z Milwaukee, w którym podwozie i zawiasy nadążają za osiągami silnika.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  DUCATI XDIAVEL V4 – NOWOCZESNY CRUISER Z SILNIKIEM V4 GRANTURISMO
Harley-Davidson XR 1200X Hamulce
Kolesiom z H-D niech będą dzięki! Hamulce XR-a w pełni zasługują na swoją nazwę.

KOCHAM HAMULCEW HARLEY-DAVIDSON XR 1200X!

Klasą są za to hamulce. Przednie zaciski czterotłoczkowe działają po prostu znakomicie. Nie trzeba mieć w ręce uścisku Terminatora, tu zdecydowanie przyda się precyzyjne naciskanie klamki. Nie poddają się one fadingowi. I tak trzymać. Szkoda tylko, że w Polsce XR-y są traktowane jak dziwolągi i sprzedawały się słabo. Jak na ironię, gdy motocykl został wycofany z produkcji zaczęło się nim interesować coraz więcej motocyklistów. dzisiaj to łakomy kąsek na rynku motocykli używanych. A to oznacza tylko jedno – mało przyjazne ceny.


DANE TECHNICZNE HARLEY-DAVIDSON XR 1200X

SILNIK

Budowa: chłodzony powietrzem, dwucylindrowy, widlasty, kąt rozwarcia cylindrów 45O, rozrząd OHV, smarowanie z suchą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 50 mm.

Elektryka: alternator 357 W, akumulator 12 V/12 Ah, elektryczny rozrusznik.
Sprzęgło: sterowane mechanicznie, wielotarczowe, mokre.
Śr. cylindra x skok tłoka 88,9 x 96,8 mm
Pojemność skokowa 1202 cm3
Stopień sprężania 10,0:1
Moc maksymalna 91 KM (67 kW) przy 7000 obr/min
Maks. mom. obr. 100 Nm przy 3700 obr/min

ZOBACZ RÓWNIEŻ  YAMAHA SCR 950 - SCRAMBLER W NOWYM STYLU

PODWOZIE

Rama: podwójna, zamknięta, ze stali. Zawieszenia: przód – w pełni regulowany widelec upside-down, średnica goleni 43 mm, tył – dwa amortyzatory, regulowane napięcie wstępne sprężyny i tłumienie do- i odbicia, dwuramienny wahacz aluminiowy.

Hamulce: przód – dwie tarcze, śr. 292 mm, zaciski czterotłoczkowe, tył – jedna tarcza o śr. 260 mm, zacisk jednotłoczkowy.

Koła obręcze aluminiowe, trzyszprychowe
Skoki zawieszeń p/t 125/89 mm
Wymiary felg p/t 18 x 3,5 / 17 x 5,5
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR18 / 180/55 ZR17

WYMIARY I MASY

Rozstaw osi 1515 mm
Kąt główki ramy 60,3 stopnia
Wyprzedzenie 130 mm
Wysokość siodła 795 mm
Masa własna (wg producenta) 260 kg
Pojemność zbiornika paliwa 13,3 l

A może masz inne zdanie na ten temat? Nie bój się zostawić tu swojego komentarza.