Home » UŻYWANA YAMAHA XT 660 R/X/TÉNÉRÉ
Yamaha XT 660 profil

Cztery zawory, chłodzenie cieczą, wtrysk paliwa i stosunkowo prosty silnik. Całość zamontowano w prostej stalowej ramie i uzupełniono nieskomplikowanymi zawierzeniami. Jak spisuje się Yamaha XT 660 po latach użytkowania?

XT 660 to kontynuacja słynnej serii rozpoczętej w 1976 roku. Prawie 28 lat po legendarnej XT 500 Yamaha zaprezentowała nowy silnik, który konstrukcyjnie przypomina starą „660” z 1991 roku. Nowy jednocylindrowy silnik ma cztery zawory zamiast pięciu i jest zasilany wtryskiem paliwa. Po raz pierwszy do klasycznej wersji enduro Yamahy XT 660 R dodano wersję supermoto, oznaczoną literą X, a w 2008 do oferty wpadła wersja Z Ténéré.

Yamaha XT 660  Rama i silnik
XT 660 MAJĄ TRADYCYJNĄ STALOWĄ RAMĘ, w którą ładnie wkomponowano silnik. Produkowane we Włoszech ramy potrafią korodować po zimowych jazdach.

UŻYWANA YAMAHA XT 660 CZY TO MOTOCYKL IDEALNY?

Yamaha XT 660 X ma pewne ograniczenia. Na dłuższych dystansach kanapa Yamahy XT 660 jest niewygodna. Do wad trzeba też zaliczyć ciężko pracujące sprzęgło, a powyżej prędkości 130 km/h wersja supermoto lubi lekko wężykować. Tu daje o sobie znać bardzo ostra geometria podwozia, nastawiona głównie na poręczność. Enduro Yamaha XT 660 R, które ma bardziej pochylony widelec (o 2,25 stopnia) i wyprzedzenie większe o 27 mm, jest pozbawione tej wady – prowadzi się stabilniej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  SUZUKI M 1800 R INTRUDER

W używanych Yamahach XT 660 R i X z początku produkcji był problem z TPS (Throttle Position Sensor – czujnik położenia przepustnicy). TPS-y były wymieniane bezpłatnie w ramach akcji serwisowej. Warto wiedzieć, że XT 660 R/X były produkowane w MBK we Francji. Silniki są konstrukcją japońską i były produkowane w fabryce Motori Minarelli.

Wtrysk paliwa Yamaha XT 660
W 2004 R. WRESZCIE W XT W MIEJSCE KIEPSKIEGO GAŹNIKA zastosowano wtrysk paliwa. Problemy sprawiał czujnik położenia przepustnicy i był wymieniany w ramach akcji serwisowej.

Używane Yamahy XT 660 R/X mają różne wersje mocy. Rozpoznają je w autoryzowanym serwisie. Pierwsze wersje miały moc 35,3 kW. W świetle obowiązujących dziś przepisów nie spełniały warunku dopuszczenia do jazdy z kategorią A2. Tyle że w 2005 roku nikt o tym nie myślał. Ten problem rozwiązano w XT 660 Z, które od początku produkcji dysponowały już mocą 35 kW.

Zegary Yamaha XT 660
W WERSJACH X I R zegarom brakuje finezji i polotu, jednak ich działanie było cały czas bez zarzutu.

UŻYWANA YAMAHA XT 660 TÉNÉRÉ

Na początku ten motocykl produkowano w Yamaha Motor Italia. Gdy zamknięta została fabryka Yamahy we Włoszech, produkcję przeniesiono do Yamaha Motor Hiszpania. Gdy i ta fabtyka zniknęła z powierzchni Ziemi, produkcja Tenerki została przeniesiona do zakładów MBK.

Na początku XT 660 Z miał problem z elektryką. Padał akumulator, znikało ładowanie, gasł silnik, psuł się regulator. Ustalono, że problem tkwi we wtyku wiązki regulatora, w którym wytapiał się jeden z konektorów (od czarnego przewodu). W 2009 roku całą wiązkę i wtyk wymieniono.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  UŻYWANA YAMAHA FZ8/FZ8 FAZER - WADY ZALETY, DANE TECHNICZNE

W używanych Yamahach X 660 sprzęgła należą do trwałych. Zdarzyły się przypadki spalenia tarcz podczas jazdy w cięższym terenie.

Przedni hamulce Yamaha XT 660
PRZEDNI ZACISK HAMULCOWY odbiega od standardów supermoto, gdzie stosuje się już promieniowe. Ale działa bez zarzutu.

Tego nikt się chyba nie spodziewał. Yamaha XT 660 niezależnie od wersji jest świetną lokata kapitału. Kupienie Tenerki nie jest problemem, problemem stają się jej ceny. Wybierając motocykl z roku 2010 trzeba się liczyć z wydatkiem co najmniej 20 000 złotych (!). Wcale lepiej nie wygląda sprawa Yamahy XT 660 X. Ku mojemu zaskoczeniu tu cena jest nieznacznie niższa. Jednak bez wydania 14 000 zł to nie masz co liczyć na udane zakupy, no chyba że zdecydujesz się na mocno zmęczony egzemplarz.

Yamaha XT 660  silnik
SILNIK MA CZTERY ZAWORY i chłodzenie cieczą. Mimo to singiel to nieskomplikowana i dzięki temu trwała konstrukcja.

DANE TECHNICZNE YAMAHA XT 660 X (2006 R.)

SILNIK

Budowa: chłodzony cieczą, jednocylindrowy, czterosuwowy, cztery zawory na cylinder, rozrząd OHC, wałek napędzany łańcuchem, smarowanie z suchą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 44 mm.

Przeniesienie napędu: wielotarczowe sprzęgło mokre, 5-biegowa skrzynia, łańcuch O-ring.

Średnica cylindra x skok tłoka 100 x 84 mm

ZOBACZ RÓWNIEŻ  UŻYWANA YAMAHA BT 1100 BULLDOG - ZNAKOMITY WYBÓR NA POCZĄTEK

Pojemność skokowa 660 cm3

Stopień sprężania 10:1

Moc maksymalna 45 KM (38 kW) przy 10 000 obr/min

Maks. moment obrotowy 58 Nm przy 5250 obr/min

PODWOZIE

Rama stalowa

Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, średnica goleni 43 mm, tył – dwuramienny wahacz ze stali, centralny amortyzator sterowany systemem dźwigni.

Hamulce: przód – jedna tarcza, śr. 320 mm, zacisk czterotłoczkowy Brembo, tył – jedna tarcza, śr. 245 mm, zacisk jednotłoczkowy.

Rozmiary kół p/t 3,50 x 17 / 4,25 x 17

Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17

WYMIARY I MASY

Rozstaw osi 1485 m

Kąt główki ramy 65 stopni

Wyprzedzenie 90 mm

Skoki zawieszeń p/t 200/191 mm

Wysokość siodła 855 mm

Masa własna 173 kg

Pojemność zbiornika paliwa 15 l

OSIĄGI

Zużycie paliwa 4,3 l

Prędkość maksymalna 160 km/h

Yamaha XT 660 tylny hamulec
TYLNA TARCZA HAMULCOWA przetrwała w dobrym stanie – nie była narażona na błoto.

ZALETY YAMAHY XT 660 R/X

  • niezawodny silnik
  • duża wszechstronność
  • niewielkie spalanie

WADY YAMAHY XT 660 R/X

  • wężykowanie wersji X powyżej 130 km/h
  • przyciężki wygląd
  • niewygodna kanapa wersji R/X

A może masz inne zdanie na ten temat? Nie bój się zostawić tu swojego komentarza.