Nowe BMW R 1300 GS! [GALERIA, DANE TECHNICZNE]

Byłem na prezentacji BMW R 1200 GS w 2004 roku, towarzyszyłem debiutowi R 1200 GS LC a teraz jestem świadkiem prezentacji całkiem nowego modelu R 1300 GS. Czy ten motocykl stanie się tak popularny jak poprzednicy? Pewnie tak, choć na razie nie przekonuje mnie jego wygląd. Na pierwszy rzut oka nowa konstrukcja zaskakuje swoimi rozwiązaniami. Jeśli jesteś miłośnikiem cyferek na pewno ucieszy cię fakt, że nowy BMW R 1300 GS jest 12 kg lżejszy w porównaniu z poprzednią wersją. Na szybko postaram się przedstawić nowy model.

NAJWAŻNIEJSZE JEST SERCE
Sercem jest tradycyjnie dwucylindrowy silnik typu bokser. Nowa konstrukcja jest bardziej kompaktowa niż kiedykolwiek, a to za sprawą skrzyni biegów umieszczonej pod silnikiem. Z dokładnie 1300 cm3 wyciśnięto moc maksymalną 145 KM osiąganą przy 7750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to 149 Nm przy 6500 obr./min. Te parametry czynią nowy silnik najmocniejszym bokserem BMW produkowanym seryjnie. Wbrew wielu plotkom ten bokser jest chłodzony powietrzem i cieczą, a nie jak przewidywało wielu cieczą. Oczywiście nie mogło zabraknąć w nim systemu Shift Cam, czyli zmiennych faz rozrządu sterujących zaworami ssącymi.

Kręgosłupem modelu jest stalowa rama, wykonana z blachy. Ta całkowita nowość i zastanawiam się jak to cudo wygląda. Na razie fabryka nie chwali się tym rozwiązaniem. Również tylny stelaż ma niespotykaną do tej pory konstrukcję. Jest on wykonany z odlewanego ciśnieniowo aluminium, zastępującą tym samym tradycyjną konstrukcję z rur stalowych. Jak to się sprawdzi w praktyce? Jedno jest pewne, jeśli złamiesz stelaż gdzieś w środku niczego szanse na naprawę są bliskie zeru. Nawet dziś spawanie aluminium nie jest proste, a w stepie szerokim, gdy do dyspozycji masz klasyczną spawarkę będzie to problem. Z drugiej strony jeśli stelaż jest wytrzymały, może niepotrzebnie panikuję.
ZMIENIONE ZAWIESZENIA
Nowe zawieszenie przedniego koła ma zapewnić większą precyzję prowadznia i stabilność jazdy. Tak przynajmniej mówią konstruktorzy w materiałach prasowych.

Już poprzednia wersja elektronicznie sterowanego zawieszenie Dynamic ESA Next Generation oferowała wysoki poziom bezpieczeństwa i przyjemności z jazdy, będąc wyposażoną w dynamiczną regulacją tłumienia i regulowane napięciem wstępnym sprężyny z tyłu. Nowa elektroniczna regulacja zawieszenia (DSA) idzie teraz o krok dalej i łączy dynamiczną regulację tłumienia z przodu i z tyłu z odpowiednią regulacją napięcia sprężyny w zależności od wybranego trybu i stylu jazdy. Automatyczna regulacja napięcia wstępnego sprężyny zapewnia również automatyczną kompensację obciążenia. Nieważne, czy podróżujesz sam, z pasażerem czy z ciężkimi bagażami – DSA sama dopasuje swoje ustawienia do warunków jazdy, dzięki czemu powinien wzrosnąć komfort jazdy i bezpieczeństwo.

Wraz z pojawieniem się DSA, w nowym modelu dostępne są dwa dodatkowe opcjonalne tryby pracy zawieszeń: nowa adaptacyjna zmiana wysokości jak i sportowe zawieszenie.

Dzięki zwiększonemu o 20 mm skokowi zawieszeń z przodu i z tyłu oraz opcjonalnemu, sportowemu, twardemu zawieszeniu opracowanemu specjalnie dla GS, miłośnicy jazdy terenowej będą mieli tutaj co robić. Zresztą nie ma co ukrywać ten motocykll ma potężne skoki, które wynoszą odpowiednio 180 i 200 mm (przód tył).

W nowym modelu cztery tryby jazdy stają się standardem zamiast dotychczasowych trzech. Dzięki dwóm trybom jazdy „Rain” i „Road” charakterystykę jazdy można dostosować do większości warunków drogowych. Dzięki trybowi jazdy „Eco” możliwe jest również zwiększenie zasięgu na jednym zbiorniku paliwa. Dodatkowy tryb jazdy „Enduro” umożliwia lepsze prowadzenie podczas jazdy w terenie.
W NOWYM BMW NIE MOGŁO ZABRKANĄĆ SPOREGO PAKIETU ELEKTRONIKI
Nowy R 1300 GS jest standardowo wyposażony w nowy, bardzo mały reflektor zasilany diodami LED. Od kilku godzin wpatruję się w charakterystyczny iks i nie mogę się pogodzić, że można wyprodukować coś równie brzydkiego. Ale nie od dziś wiadomo, że o gustach się nie dyskutuje. Reflektor składa się on z dwóch modułów LED dla świateł mijania i drogowych oraz pozostałych modułów świateł do świateł do jazdy dziennej i świateł pozycyjnych. Dzięki opcjonalnej opcji „Headlight Pro” reflektor Matrix LED oświetla zakręt w zależności od kąta pochylenia. W ten sposób zakręty są prawie w pełni oświetlone, ponieważ światło znajduje się tam, gdzie porusza się motocykl. I chiałbym zobaczyć to rozwiązanie w praktyce. Gdy rozmawiałem z inżynierami BMW przy okazji poprzednich prezentacji, w ich głowach było mnóstwo pomysłów.

Tego można było się spodziewać, skoro konkurencja oferowała te systemy od kilku lat. Aktywny tempomat (ACC) wyposażony w radar umożliwia ustawienie żądanej prędkości jazdy i odległości od poprzedzającego pojazdu. Funkcja ostrzegania przed czołowym zderzenie FCW sprzężona z układem hamulcowym ma na celu zapobieganie kolizjom. Czyli opisywane przed kilku laty w 'Motocyklu” ciałem się stały. Funkcja ostrzegania o zmianie pasa monitoruje pasy po lewej i prawej stronie i może pomóc w bezpiecznej zmianie pasa ruchu.
Na szybko to tyle. Gdy tylko dowiem się czegoś więcej postaram się to przekazać dalej.

Dane techniczne BMW R 1300 GS
Silnik
Chłodzony powietrzem i cieczą, dwucylndrowy w układzie bokser, dwa wałki rozrządu w głowicy każdego z cylindrów, napęd wałków rozrządu łańcuchem, system zmiennych faz rozrządu BMW ShiftCam.
- Pojemność skokowa 1 300 cm3
- Średnica cylindra x skok tłoka 106,5 x 73 mm
- Moc maksymalna 145 KM (107 kW) przy 7 750 obr/min
- Maksymalny moment obrotowy 149 Nm przy 6,500 obr/min
- Stopień sprężania 13,3:1
- Benzyna Bezołowiowa 95
- Zawory na cylinder 4
- Ø ssące/wydechowe 44/35,6 mm
- Ø gardzieli przepustnic 52 mm
- Katalizator trójdrożny pozwalający spełnić normę EU-5
Przeniesienie napędu
- Sprzęgło mokre, z funkcją antyhoppingu, sterowane hydraulicznie
- Skrzynia biegów sześciobiegowa
- Przełożenie pierwotne 1,479
- Przełożenia poszczególnych biegów
- I 2,438
- II 1,714
- III 1,296
- IV 1,059
- V 0,906
- VI 0,794
- Napęd tylnego koła wałem Kardana
- Przełożenie wtórne 2,910
Układ elektryczny
- Alternator 650 W
- Akumulator 12/10 V/Ah
- Rerflektor LED
- Tylna lampa LED
- Rozrusznik 900 W
Podwozie
- Rama dwuczęściowa, silnik jako element nośny
- Przednie zawieszenie EVO-Telelever, centralny amortyzator
- Tylne zawieszenie Aluminiowy wahacz jednoramienny, napięcie wstępne sprężyny sterowane bezstopniowe – elektronicznie
- Skok zawieszenia przód/tył 190/200 mm
- Wyprzedzenie 112 mm
- Rozstaw osi 1 518 m
- Kąt główki ramy 63,8 °
- Hamulce z przodu- dwie tarcze hamulcowe o średnicy 310 mm, zaciski cztrotłoczkowe, z tyłu – jedna tarcza o średnicy Ø 285mm, zacisk dwutłoczkowy
- ABS seryjny
- Koła aluminiowe lub szprychowane
- Rozmiar obręczy przód/tył 3,00 x 19 /4,50 x 17
- Rozmiar opon przód/tył 120/70 R 19 / 170/60R 17
Wymiary i masy
- Długość 2 212 mm
- Szerokość 1 000 mm
- Wysokość kanapy 850 mm
- Masa własna 237 kg
- Masa całkowita 465 kg
- Pojemność zbiornika paliwa 19 l
- Średnie zużycuie paliwa (WMTC) 4,8 l/100 km
- CO2 110 g/km
- Przyspieszenie 0–100 km/h 3,39 s
- Prędkość maksymalna >200 km/h
Najważniejsze cechy nowego BMW R 1300 GS, czyli oto czym chwali się fabryka:
- Całkowicie przeprojektowany silnik typu bokser z zamontowaną od dołu skrzynią biegów i technologią BMW ShiftCam po stronie dolotowej.
- Najmocniejszy silnik typu bokser BMW.
- Moc i moment obrotowy: 107 kW (145 KM) przy 7750 obr./min i 149 Nm przy 6500 obr./min.
- Całkowicie nowo zaprojektowane podwozie z ramą wykonaną z blachy stalowej i ramą tylną w postaci odlewanego ciśnieniowo aluminium.
- Redukcja masy o 12 kg w porównaniu do poprzedniego modelu
- ABS Pro w standardzie.
- Cztery tryby jazdy w standardzie.
- Kontrola momentu obrotowego silnika (MSR), asystent hamowania (DBC) i asystent ruszania pod górę (HSC) w standardzie.
- Tryby jazdy Pro z dodatkowymi trybami jazdy jako wyposażenie opcjonalne.
- Dynamiczna kontrola trakcji (DTC) w standardzie.
- Elektroniczna regulacja zawieszenia dynamicznego (DSA) z dynamiczną regulacją tłumienia i sztywności sprężyny oraz kompensacją obciążenia jako wyposażenie opcjonalne.
- Adaptacyjna kontrola wysokości pojazdu i sportowe zawieszenie jako wyposażenie opcjonalne.
- Nowe reflektory Matrix LED w standardzie.
- Reflektor Pro z adaptacyjnym doświetlaniem zakrętów jako opcja.
- Ochrona dłoni ze zintegrowanymi kierunkowskazami w standardzie.
- Lekki akumulator litowo-jonowy w standardzie.
- Dynamiczny tempomat (DCC) z funkcją hamowania w standardzie.
- Asystent jazdy z aktywnym tempomatem (ACC), ostrzeganiem przed kolizją czołową (FCW) i ostrzeganiem o zmianie pasa ruchu (SWW) zapewniającym bezpieczną i wygodną jazdę motocyklem jako wyposażenie opcjonalne.
- Schowek do ładowania smartfona ze zintegrowanym gniazdem USB i dodatkowym gniazdem napięcia 12 V w standardzie.
- Podgrzewane siedzenia kierowcy i pasażera zwiększające wygodę podróżowania i turystyki jako wyposażenie dodatkowe.
- Podwyższenie kierownicy do 30 mm jako opcja.
- Szeroka gama wariantów wysokości kanapy jako wyposażenie opcjonalne.
- Łączność: wielofunkcyjny zestaw wskaźników z wyświetlaczem TFT o przekątnej 6,5 cala w standardzie.
- RDC, Keyless Ride, podgrzewane manetki w standardzie.
- Połączenie alarmowe jako wyposażenie dodatkowe.
- Atrakcyjny wariant podstawowy oraz warianty modeli Triple Black, GS Trophy i Option 719 Tramuntana.
- Zwiększone wyposażenie standardowe nowego BMW R 1300 GS w porównaniu do poprzedniego modelu:
- Podgrzewane manetki.
- Bezkluczykowa stacyjka (blokada układu kierowniczego, zapłonu i zbiornika paliwa).
- RDC.
- MSR.
- ABS Pro.
- Tempomat DCC z funkcją hamowania.
- Akumulator LiO.
- Ochrona rąk ze zintegrowanymi kierunkowskazami.
























































