Yamaha XJR 1300 Yard Built „CS-06 Dissident”
Projekt Yard Built „CS-06 Dissident” zbudowany przez it roCks!bikes na 20-lecie Yamahy XJR1300
Portugalscy twórcy customów z firmy it roCkS!bikes dobrze znają Yamahę XJR. Zdobyli szacunek w branży wieloma przeróbkami zarówno wersji 1200, jak i 1300, w tym chociażby projektami Stealth czy Sunburn. W celu podkreślenia 20. rocznicy obecności tego motocykla na ulicach, customizerzy skierowali swoją uwagę na model z 2015 roku. Tak powstał zapierający dech w piersiach café racer z serii Yard Built: XJR1300 „CS-06 Dissident”.
Poprzednie realizacje ekipy z Portugalii zainteresowały Shuna Miyazawę, managera produktowego Yamaha Motor Europe, który zaprosił Portugalczyków do współpracy przy projekcie Yard Built. „Pracownia it roCkS!bikes była wysoko na liście firm, z którymi chcieliśmy pracować w związku z rocznicą modelu XJR – stwierdził Shun. –Ich wyjątkowy i rozpoznawalny znak firmowy, czyli jednoczęściowa bryła motocykla, zawsze daje czysty przekaz. Doświadczenie z budowy maszyn na bazie XJR 1200 i 1300 gwarantowało, że potrafią stworzyć wyjątkowy custom. Co ważne, nie gubią przy tym oryginalnego rodowodu, zachowując kluczowe cechy, takie jak znakomite właściwości podwozia czy surowy charakter silnika. CS-06 Dissident to nie tylko kolejny piękny motocykl, ale także dowód na to, jak świetną bazą do customizacji jest XJR z 2015 roku. Otrzymujemy kompletne rozwiązanie do łatwego montażu customa, bez żadnego cięcia czy spawania. Indywidualny, nowy styl dodatkowo podkreśla duszę oryginału”.
Osvaldo Coutinho i Alexandre Santos na co dzień są inżynierami lądowymi. Od 2013 roku nocami spotykają się w małym, podziemnym warsztacie it roCkS!bikes na obrzeżach Porto. Ich umiejętności inżynierskie widać gołym okiem w każdej zbudowanej maszynie. Precyzja wykonania oraz wyjątkowe przywiązanie wagi do szczegółów od zawsze stanowią ich znak rozpoznawczy. Tak samo jak jednoczęściowa bryła motocykla, płynnie łącząca zbiornik paliwa z kanapą i tylną sekcją.
Projekt „CS-06 Dissident” z serii Yard Built nie jest tu żadnym wyjątkiem. Wyróżnia go ręcznie wykonany, metalowy motyw przewodni, który zaczyna się zaraz za półką widelca i kończy dopiero nad tylnym kołem. Osiągnięto tu mistrzostwo w zakresie spójności, gładkiej stylistyki, elegancji i porażającej dbałości o detale. Ponadto tył motocykla zawiera ukryte lampy LED.
Osvaldo i Alex otrzymali nowe, szczególne wyzwanie przy budowie „CS-06 Dissident”. Tworząc unikalną maszynę w swoim firmowym stylu, nie mogli ciąć czy spawać bazowego motocykla. W efekcie powstało szokujące dzieło it roCkS!bikes. Gotowy do montażu zestaw dodatków. Z popisowym, jednobryłowym motywem.
Wrażenia z jazdy podkreślono za sprawą pełnego zestawu hamulcowego firmy IRS. Składa się on z dwóch potężnych tarcz o średnicy 340 mm na przedzie oraz równie imponującej tylnej – w rozmiarze 267 mm, z pompami hydraulicznymi dla przedniego hamulca i sprzęgła. Sześciotłoczkowe zaciski gwarantują niesamowitą skuteczność hamowania, a za bezpiecznie i efektywne połączenie całości odpowiada zestaw przewodów w stalowym oplocie firmy Hell.
Widelec upside-down zapożyczony z YZF-R1 (przystosowany do sztycy XJR1300) zapewnia doskonałą kontrolę motocykla. Gama elementów Motogadget została zamontowana na kierownicy typu clip-on w stylu café racer marki LSL. Mamy tu aluminiowe manetki, kierunkowskazy M-Blaze i zaawansowany technicznie centralny wyświetlacz Motoscope umieszczony na mocowaniu wyprodukowanym ręcznie przy użyciu obrabiarki CNC.
Seryjne dekle silnika zostały zastąpione po obu stronach karterów lżejszymi, aluminiowymi odpowiednikami z przezroczystymi wizjerami. W ten sposób odsłonięto serce bestii. Mała, wysokowydajna chłodnica oleju trzyma osiągi pod kontrolą. Olśniewający, ręcznie wykonany wydech ze stali nierdzewnej w układzie 4-2 wzmaga swoje brzmienie wraz ze wzrostem obrotów. Sety i podnóżki spod znaku LSL kotwiczą kierowcę w sportowej pozycji – skrytej za ręcznie wykonaną, małą metalową owiewką. Tu również dyskretnie ukryto lampę, szeroko rozświetlającą drogę przed „CS-06 Dissident”.
Aluminiowy korek wlewu Monza nadaje sznytu zbiornikowi paliwa. Uzupełnia go zintegrowany symbol kamertonów wpleciony w misternie zdobiony medalion. Wykonane przez doświadczonego tapicera skórzane siedzenie idealnie zgrywa się z jednobryłową sylwetką motocykla. Tym samym tworzy prawdziwy styl café racera. „CS-06 Dissident” przemierza kilometry na pięknych, bezdętkowych, szprychowanych felgach Kineo o średnicy 17 cali. O przyczepność dbają tu nowoczesne opony Pirelli Angel GT.
Hołd 20. rocznicy powstania modelu XJR oddają także zastosowane barwy. Stanowią one swoistą wariację na temat kolorów z lat 70. i 80. Perłowa biel, czerń i złoto bezpośrednio nawiązują do legendarnych malowań wyścigowych.
Właściciele nowego modelu XJR mogą zdobyć każdy z elementów „CS-06 Dissident” bezpośrednio od twórców it roCkS!bikes. Pierwszy krok do personalizacji swojej maszyny to odwiedzenie strony internetowej: www.itrocksbikes.com.