PRZYGOTOWANIE MOTOCYKLA DO SEZONU – 9 KROKÓW, O KTÓRYCH MUSISZ PAMIĘTAĆ

Przygotowanie motocykla do sezonu motocyklowego jest ważnym zadaniem, bo zapewnia bezpieczeństwo jazdy. W dziewięciu krokach podpowiem, jak przygotować motocykl do pierwszego wyjazdu.
1. SPRAWDZENIE POZIOMU PŁYNÓW
Pierwszym krokiem jest dokładna kontrola wszystkich płynów w motocyklu. Sprawdź poziom oleju silnikowego, płynu chłodzącego (jeśli Twój motocykl ma silnik chłodzony cieczą), płynu hamulcowego oraz płynu hydraulicznego w sprzęgle, jeżeli nie masz sprzęgła sterowanego linką. W przypadku oleju, pamiętaj, że wiosna to ostatni moment na jego wymianę, tym bardziej jeśli nie była ona wykonana w ostatnim czasie.
Wymiany płynów chłodzącego i hamulcowych należy rozbić w terminie zalecanym przez instrukcję obsługi. A skoro motocykl i tak będzie na podnośniku, nie ma co się zastanawiać. Zresztą przed sezonem kolejki w serwisach są najmniejsze. Czasami to nawet ceny są jeszcze zimowe.
2. PRZYGOTOWANIE MOTOCYKLA DO SEZONU – WYMIANA OLEJU I FILTRÓW
Olej silnikowy pełni kluczową rolę w zapewnieniu właściwej pracy silnika. Jest jak krew w organizmie. Dlatego regularna wymiana oleju jest jednym z najważniejszych elementów dbania o motocykl. Przy okazji warto również wymienić filtr oleju, ponieważ zanieczyszczenia gromadzące się w filtrze mogą spowodować szybsze zużycie silnika. Zresztą cena filtra oleju nie jest duża. To wydatek co najwyżej kilkudziesięciu złotych, co w skali wydatków w sezonie to przysłowiowe nic.
Częstotliwość wymiany oleju zależy od zaleceń producenta motocykla oraz rodzaju oleju, jakiego używasz (syntetyczny, półsyntetyczny lub mineralny). Warto zwrócić uwagę na jakość oleju, który jest stosowany. Nie kombinuj i nie oszczędzaj na oleju. Niskiej jakości produkt może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Naprawa będzie o wiele kosztowniejsza niż zalanie dobrej jakości oleju.
3. KONTROLA UKŁADU HAMULCOWEGO
Hamulce są jednym z najistotniejszych elementów wpływających na bezpieczeństwo podczas jazdy, to jasne jak słońce. Zanim zaczniesz sezon motocyklowy, dokładnie sprawdź stan układu hamulcowego. Zwróć uwagę na grubość klocków hamulcowych – jeśli są zbyt zużyte, ich wymiana jest konieczna. Zbyt cienkie lub uszkodzone tarcze hamulcowe także mogą stanowić poważne zagrożenie. Dlatego dokładnie sprawdź, czy nie ma na nich głębokich rys lub dyskwalifikujących do dalszego użytku pęknięć.
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie przewodów hamulcowych, które nie powinny mieć widocznych pęknięć ani przetarć. Upewnij się, że poziom płynu hamulcowego jest w normie i jeśli zauważysz jakiekolwiek spadki, uzupełnij go. Przypomnij sobie, kiedy ostatni raz wymieniałeś płyn hamulcowy – zalecana wymiana tego płynu to zazwyczaj co 2-3 lata, w zależności od rodzaju i zaleceń producenta.
4. SPRAWDZENIE STANU OPON
Opony to jedyny punkt kontaktu motocykla z nawierzchnią. Dlatego ich stan ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Sprawdź stan bieżnika – jeśli jest zbyt zużyty, to najwyższy czas na wymianę. Większość opon ma wskaźniki zużycia TWI, które pozwalają ocenić, czy bieżnik osiągnął już minimalną dopuszczalną głębokość. Upewnij się, że na bieżniku albo z boku opony nie ma żadnych widocznych pęknięć, ani innych uszkodzeń, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy.
Pamiętaj również o sprawdzeniu ciśnienia w oponach. Zbyt niskie powoduje, że motocykl prowadzi się ociężale, wali w zakrętach. Zbyt wysokie powoduje szybkie zużycie bieżnika, pogardza skuteczność hamowania. Tu nie ma co filozofować. Ciśnienie powinno być zgodne z zaleceniami producenta i dostosowane do obciążenia motocykla. Stara zasada mówi, żeby sprawdzać ciśnienie regularnie, zwłaszcza przed każdą dłuższą jazdą.
5. SPRAWDZENIE UKŁADU ELEKTRYCZNEGO
Sprawdzanie układu elektrycznego motocykla to też ważny element po zimowym postoju. Bo w 90% problemów z uruchomieniem silnika to on jest przyczyną problemów. Zacznij od sprawdzenia stanu akumulatora. Jeśli motocykl stał przez dłuższy czas, akumulator mógł się rozładować. To naturalny proces. Naładuj go, lub jeśli jest mocno rozładowany (poniżej 10,5V), rozważ wymianę na nowy. Rozładowanie poniżej 8V może być powodem, że elektroniczna ładowarka nawet nie rozpocznie procesu ładowania. Sprawdź stan zacisków akumulatora – nie powinny być one zaśniedziałe ani luźne.
Kolejnym krokiem jest kontrola działania świateł, w tym reflektora, świateł pozycyjnych, kierunkowskazów i klaksonu. Ten ostatni przydaje się coraz częściej. Upewnij się, że wszystkie te elementy działają bez zarzutu. Warto również sprawdzić, czy wszystkie przewody elektryczne są w dobrym stanie, nie mają przetarć ani widocznych uszkodzeń. Szczególnie narażone na uszkodzenia są przewody wokół główki ramy.
6. SPRAWDZENIE ZAWIESZENIA
Zawieszenie motocykla wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy, dlatego warto poświęcić czas na jego dokładną kontrolę. Sprawdź amortyzatory, zwracając uwagę na to, czy nie ma wycieków oleju, co może świadczyć o uszkodzeniu uszczelek. Upewnij się, że zawieszenie działa płynnie, a motocykl nie wydaje żadnych dziwnych odgłosów podczas uginania się zawieszenia. Przy okazji sprawdź stan łożysk w przednim i tylnym kołach.
Wszelkie chroboty dobiegające z ich okolic to znak, że dzieje się coś złego. Łożyska nie lubią myjek wysokociśnieniowych. Dlatego jeśli w poprzednim sezonie często korzystałeś z myjki, wiosną mogą pojawić się problemy. Mogą, ale nie muszą.
7. PRZYGOTOWANIE MOTOCYKLA DO SEZONU – MYCIE I SMAROWANIE ŁAŃCUCHA
Dokładne czyszczenie motocykla to nie tylko kwestia wyglądu, ale także dbałości o jego techniczny stan. Tak wiem, sławni ludzie żyją w brudzie. Ale w przypadku motocykla to stare porzekadło schowaj głęboko do kieszeni. Usunięcie brudu, kurzu, a po zimowych jazdach także i soli, pomoże zapobiec przedwczesnemu zużyciu elementów motocykla jak i ich korozji. Do mycia wykorzystaj odpowiednie środki czyszczące, które nie uszkodzą lakieru motocykla, a jednocześnie skutecznie usuną zabrudzenia. Płyn do mycia naczep samochodów ciężarowych to debilny pomysł. Choć brud zniknie błyskawicznie, to wraz z nim zniknie również delikatny lakier.
Kolejnym krokiem jest smarowanie łańcucha. Należy go dokładnie oczyścić z brudu, a następnie nałożyć specjalny smar do łańcuchów motocyklowych, który zmniejszy tarcie i zabezpieczy przed rdzewieniem. Pamiętaj również o sprawdzeniu napięcia łańcucha – nie powinien być ani zbyt luźny, ani zbyt napięty, a wszystko po to, by zapewnić płynność jazdy i uniknąć uszkodzenia napędu. Jak to zrobić? Skorzystaj z instrukcji albo serwisowi, bo tam podane są właściwe wartości luzu, jak i sposób pomiaru.
8. NIE ZAPOMNIJ O PALIWIE
Paliwo, które spędziło zimę w zbiorniku, na pewno nie straciło całkowicie swoich właściwości. Nie kombinuj, tylko je zużyj podczas jazdy. Za to przed pierwsza jazdą warto sprawdzić stan filtra paliwa. Jeśłi zbiornik zardzewiał, filtr może się zatkać. Dlatego jeśli filtr jest na wierchu, znaczy się jest łatwo dostępny, zajrzyj do niego. Regularne czyszczenie pozwala zapobiec niespodziankom, w postaci przymusowego postoju i czyszczenia gdzieś w trasie. Jeśli motocykl miał problemy z zapłonem przed zimą, wiosna to czas na dokładniejszą kontrolę układu wtryskowego lub gaźnika.
9. JAZDA
Po przeprowadzeniu wszystkich niezbędnych czynności serwisowych, czas na jazdę. Wykonaj krótką przejażdżkę w bezpiecznym miejscu, aby sprawdzić, czy wszystkie elementy motocykla działają prawidłowo. Zwróć uwagę na wszelkie niepokojące dźwięki, drgania lub trudności w prowadzeniu. W czasie jazdy sprawdź, czy hamulce działają skutecznie, zawieszenie reaguje na nierówności, a silnik pracuje równo. Jeśli po teście wszystko działa jak należy, motocykl jest gotowy do sezonu.
PRZYGOTOWANIE MOTOCYKLA DO SEZONU – PODSUMOWANIE
Stare przysłowie mówi, że jeśli motocykl o własnych siłach wjechał do garażu, wiosną powinien bez problemu z niego wyjechać. Najczęstszą usterką bywa rozładowany akumulator. Dlatego, gdy motocykl nie gada na wiosnę, nie zaczynaj od remontu generalnego. Podczas zimy na bank nie zmieniły się luzy zaworowe, ani nie przestawił się zapłon. Nie rozkręciły się łożyska główki ramy, bo one rozkręcają się podczas jazdy. Usterka musi być bardzo błaha. Zacięta linka ssania albo zaworek iglicowy, zaśniedziałe styki, to elementy, do które obstawiałbym na początek.
Powyższe 9 kroków pozwoli ci bezpiecznie wyjechać wiosną na drogę. Dla przypomnienia. Kalendarzowa wiosna rozpoczyna się 21 marca, ale tegoroczna zima nie należy do zbyt srogich, dlatego jak najszybciej warto rozpocząć tegoroczny sezon. Ja zdobiłem to 1 stycznia.