CO TO JEST UKŁAD SMAROWANIA Z SUCHĄ MISKĄ OLEJOWĄ

Pewnie nie raz zastanawiałeś się co to znaczy, że motocykla ma „układ smarowania z suchą miską olejową”. To rozwiązanie wcale nie jest tak skomplikowane, jak może się to wydawać na pierwszy rzut oka. Nie musisz też mieć skończonych politechnicznych studiów by zrozumieć jak działa ten system.
Układ smarowania z suchą miską olejową to ciekawe rozwiązanie. Umożliwia ono silnikom motocykli, szczególnie tym wykorzystywanym w ekstremalnych warunkach, zapewnienie smarowania najważniejszych podzespołów silnika nawet w najtrudniejszych sytuacjach. W tym systemie, olej jest zasysany przez jedną z pomp z najniżej położonego punktu silnika i jest tłoczony do zewnętrznego zbiornika. Zbiornik ten może przybierać różne formy. W niektórych motocyklach, jak Buell, znajduje się on w wahaczu. W innych, jak Yamasze TDM, jest zbiornikiem zamontowanym za blokiem cylindrów.
UKŁAD SMAROWANIA Z SUCHĄ MISKĄ MA DODATKOWY ZBIORNIK OLEJU
Wspomniany zbiornik oleju może znajdować się w dowolnym miejscu motocykla. Zasysanie i dostarczanie oleju do najważniejszych podzespołów silnika jest możliwe dzięki zastosowaniu drugiej pompy. To ona tłoczy olej do magistrali olejowej. Co niezwykle ważne, zbiornik ten może być zamontowany w dowolnym miejscu w motocyklu. Pozwala to na optymalne wykorzystanie miejsca w konstrukcji motocykla, zwracając przy uwagę na rozkład mas i środek ciężkości pojazdu. Kolejną zaletą tego systemu jest możliwość nadawanie zbiornikowi oleju dowolnego kształtu.
System smarowania z suchą miską olejową sprawdza się doskonale w ekstremalnych warunkach. Takich jak na przykład intensywna jazda na gumie czy w trakcie dynamicznych manewrów. Dlaczego tak się dzieje? Bo pompa oleju jest w stanie zasysać olej ze zbiornika w jego każdym położeniu. Dzięki temu silnik jest dobrze smarowany w sytuacjach, gdy klasyczne układy smarowania mogłyby zawieść. Sprawdza się to na przykład podczas stromych podjazdów, albo po upadku motocykla.
Jak każde zaawansowane rozwiązanie, tak i ten system ma swoje wady. Pompa, która dostarcza olej do magistrali i zapewnia odpowiednie ciśnienie w układzie, zużywa pewną część mocy silnika. Dodatkowe elementy, takie jak zbiornik oleju i przewody, zwiększają masę motocykla oraz podnoszą jego koszty jego produkcji. Dlatego w wielu motocyklach, które nie są użytkowane w tak ekstremalny sposób, wykorzystuje się prostsze i tańsze układy smarowania z mokrą miską olejową.