Home » HONDA E-CLUTCH – ELEKTRONICZNIE STEROWANE SPRZEGŁO

HONDA E-CLUTCH – ELEKTRONICZNIE STEROWANE SPRZEGŁO

24YM CB650R

24YM CB650R


„Kto potrzebuje czegoś takiego?” To pytanie często można było usłyszeć tuż po prezentacji elektrycznie sterowanego sprzęgła Honda-E-Clutch podczas targów EICMA 2023. Przecież Honda ma w ofercie skrzynię DCT! Odpowiedź była krótka – E-Clutch to coś pośredniego pomiędzy quickshifterem a skrzynią DCT. To produkt adresowany do całkiem innych motocyklistów, wyznaczający nowe wrażenia z jazdy motocyklami.

Honda_E-Clutch przekrój
Honda E-Clutch

HONDA E-CLUTCH – W JAKICH MOTOCYKLACH ?

Zanim jednak bliżej przyjrzę się temu rozwiązaniu, chciałbym krótko przedstawić motocykle, w których zadebiutuje Honda E-Clutch. Zarówno CB 650 R, jak i CBR 650 R będą pierwszymi, które zostaną opcjonalnie wyposażone w nowy rodzaj sprzęgła. Dlaczego właśnie one? Bo to dość proste i sprawdzone przez lata motocykla, w których zmiany są stosunkowo łatwe do wprowadzenia.

Oba motocykle zarówno dobrze wyglądały, jak i jeździły. Mimo to w CBR 650 R w minimalnym stopniu zmieniono czasy w układzie rozrządu po stronie dolotowej, wprowadzono drobne poprawki w układzie wydechowym i zmieniono kanał dolotowy przed puszką filtra powietrza. Tylny stelaż ramy jest lżejszy o niecałe 0,5 kg, zmniejszona została sztywność sprężyn w widelcu i nieznacznie zmniejszono tłumienie, aby poprawić pracę widelca i zwiększyć przyczepność opony.

Honda CB 650 R E-Clutch
24YM CB650R

Podczas gdy wygląd CBR 650 R został dostosowany do pozostałych cebeerek to naked CB zyskał bardziej dynamiczną linię. Jest to widoczne w postaci okrągłego reflektora, od nowa zaprojektowanych wlotach powietrza i nowym zestawie wskaźników.

Skoro już wiesz w jakich motocyklach pojawi się E-Clutch pora zając się samym rozwiązaniem.
Kompletny system waży zaledwie dwa kilogramy, a jego wartości dodanej nie da się ocenić. Dzięki sprzęgłu E-Clutch możesz ruszać, jeździć, przyspieszać, toczyć i zatrzymać się bez użycia klasycznej dźwigni sprzęgła(!).

ZOBACZ RÓWNIEŻ  POMPA BREMBO DISTINCTA I ZACISK M4.32, NOWOŚCI W SEGMENCIE TOURING I ADVENTURE

Na filmach pierwszy kontakt wydaje się być rewelacyjny, o ile nie rewolucyjny. Siadasz na motocyklu, włączasz zapłon, przyciskasz guzik rozrusznika, przy pracującym silniku wrzucasz bieg i powoli dodajesz gazu. I co? Honda majestatycznie rusza! Przy energicznym dodaniu gazu, wszystko dzieje się równie płynnie i pewnie!

JAK DZIAŁA SPRZEGŁO HONDA E-CLUTCH?

Jak zwykłe sprzęgło, przy czym praca lewej ręki zastąpiona została elektrycznymi sterownikami. Mówiąc precyzyjniej. Czujnik zmiany biegów wykrywa, w jakim kierunku ma nastąpić zmiana biegu. Informacje te są przesyłane do ECU (jednostki sterującej), a tam wraz z dalszymi danymi, takimi jak informacja o kącie położenia przepustnicy, prędkości obrotowej silnika oraz włączonym biegu następują dalsze decyzje. Sprzęgło jest uruchamiane przez oba serwomechanizmy tylko w takim stopniu, żeby można było wbić następny bieg. A co się dzieje podczas redukcji? System zmienia wartość kąta zapłonu i sterowania wtryskiem tak, aby umożliwić zmianę biegów. Sprzęgło jest sterowane niezwykle precyzyjnie.

24YM CB650R

Co więcej, system Hondy pozwala jazdę na półsprzęgle. Dzięki temu zmiany biegów, zwłaszcza podczas redukcji, są płynniejsze i przyjemniejsze, co przypomina działanie systemu antyhoppingowego. Pod tym względem E-Clutch wydaje się być lepszy od klasycznego, mechanicznego, rozwiązania, co zwiększa komfort jazdy.

W tym miejscu trzeba po raz kolejny wskazać mocną stronę sterującej elektroniki. Z poziomu kokpitu masz możliwość zmiany charakterystyki pracy całego systemu. Przypomina mi to trochę obsługę telefonu. Klikasz i po temacie.

Wygląda na to, że Honda E-Clutch sprawdzi się w każdej sytuacji, ponieważ jest on wartością dodaną i nie stanowi żadnego ograniczenia. W dowolnej chwili możesz użyć klasycznej dźwigni sprzęgła i tradycyjnie zmieniać biegi.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  ZESTAWY NAPRAWCZE MORETTI PARTS SILNIKÓW 50, 80, 110, 125 CM3

PODSUMOWUJĄC

wygląda na to, że sprzęgło Honda E-Clutch ma niemal same zalety – no może oprócz bardziej skomplikowanego układu i większej wagi niż klasyczne sprzęgło. Docenią je nie tylko początkujący, sporadycznie jeżdżący motocykliści, ale również mototuryści często jeżdżący z pasażerem. Podobno zmiana biegu jest tak płynna i szybka, że można zapomnieć o irytującym się stukaniu kaskami. No i ta cena! Dodatkowe ok. 2000 zł wydają się być całkiem do zaakceptowania. Jeśli sprzęgło E-Clutch okaże się sukcesem, być może wkrótce zobaczymy je w większej liczbie modeli.

ZŁOTY ŚRODEK

Wprowadzone na rynek, sterowane elektrycznie sprzęgło Honda E-Clutch wyznaczyło na rynku całkiem nowy kierunek. Powiem tylko tyle, że to rozwiązanie ma ogromny potencjał. A jak to było kiedyś?

Jeszcze kilka lat temu quickshifter był rozwiązaniem zarezerwowanym niemal wyłącznie dla motocykli sportowych, takich które nigdy w życiu nie widziały asfaltu innego niż ten na torze. Dzisiaj to rozwiązanie stało się popularnym systemem we wszelkiej maści modelach. Możesz dokupić go na przykład do Suzuki GSX-S 1000 GT (ten to akurat ma sportowe korzenia) jak i Yamahy MT-07.

Honda Africa Twin DCT

Za to duża i ciężka przekładnia DCT (dwusprzęgłowa skrzynia biegów) jest w Hondzie zarezerwowana dla modeli specjalnych. Dzieje się tak również dlatego, że dodatkowe dziesięć kilogramów, dopłata w wysokości 5000 zł są nie do zaakceptowania w dowolnym motocyklu. Ten wynalazek musi trafiać do ludzi z kasą, lubiących elektroniczno-techniczne ficzersy. za to Honda E-Clutch jest tylko nieco droższe od quickshiftera, zapewnia duży komfort jazdy, pozwala zmieniać biegi w sposób całkiem tradycyjny (dotyczy to także charakterystyki pracy) i nie jest tak ciężkie jak DCT, co dla wielu motocyklistów i tan nie jest zauważalne podczas jazdy. No i ta cena, nie rujnuje portfela. Czy to oznacza, że Hondzie udało się odnaleźć złoty środek?

ZOBACZ RÓWNIEŻ  OSZCZĘDNA JAZDA MOTOCYKLEM – OTO KILKA PROSTYCH SPOSOBÓW NA ZMNIEJSZENIE ZUŻYCIA PALIWA

DANE TECHNICZNE HONDA CBR 650 R [CB 650 R] E-CLUTCH

SILNIK
Chłodzony cieczą, rzędowy, czterocylindrowy, cztery zawory na cylinder, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, smarowanie z mokra miską olejową, średnica gardzieli 32 mm,

ELEKTRYKA
Alternator 343 W, akumulator 12V/8Ah

PRZENIESIENIE NAPĘDU
Wielotarczowe sprzęgło mokre, sterowane mechanicznie, skrzynia sześciobiegowa, napęd tylnego koła łańcuchem.

Średnica cylindra x skok tłoka 67,0 46,0 mm
Pojemność skokowa 649 cm3
Stopień sprężania 11,6:1
Moc maksymalna 95 KM (70 kW) przy 12000 obr/min
Maks. moment obrotowy 63 Nm przy 9500 obr/min

RAMA
grzbietowa, stalowa

ZAWIESZENIA
Przód – widelec upside-down, średnica goleni 41 mm, z tyłu dwuramienny wahacz aluminiowy, centralny amortyzator, regulowane napięcie wstępne sprężyny.

HAMULCE
Dwie tarcze hamuclowe z przodu o średnicy 310 mm, zaciski czterotłoczkowe, z tyłu jedna tarcza o średnicy 240 mm, zacisk jednotłoczkowy.

WYMIARY I MASY

  • Rozstaw osi 1450 mm
  • Kąt główki ramy 64,5 stopnia
  • Wyprzedzenia 101 mm
  • Skok zawieszenia p/t 108/128 mm
  • Wysokość kanapy 810 mm
  • Masa własna 211 (206) kg
  • Dopuszczalna masa całkowita 379 kg (374 kg)
  • Pojemność zbiornika 15,4 l


A może masz inne zdanie na ten temat? Nie bój się zostawić tu swojego komentarza.