JAK CZYTAĆ OZNACZENIA NA OPONACH MOTOCYKLOWYCH?
Wielu motocyklistów nie docenia znaczenia opon i często na nich oszczędza. To wielki błąd! Jedna sytuacja podbramkowa i a pod czaszką zaczyna świtać myśl: trzeba było wymienić opony!
Załóżmy, że chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o oponach, które masz założone w motocyklu. Pomogą ci w tym oznaczenia nadrukowane na ściance bocznej opony. Weźmy przykładowe oznaczenie opony, takie jak to poniżej. Jego rozszyfrowanie wcale nie jest takie trudne.
110/80 R19 M/C (59 V)
110 to szerokość opony w milimetrach.
80 procentowa wysokość opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku wysokość opony wynosi 80 % z 110 to się równa 88 mm.
R oznaczenie konstrukcji; tutaj: radialna.
19 średnica felgi w calach.
M/C motocyklowa.
59 indeks nośności.
V indeks prędkości.
Skróty, które możesz znaleźć na oponach
– opona diagonalna
B opona diagonalna z opasaniem
R opona radialna
TT opona dętkowa (Tube Types)
TL opona bezdętkowa (Tubeless)
M/C typ opony m/c tylko do motocykli
A opona w wersji specjalnej
NHS not for highway service – opona bez homologacji drogowej
RF opona wzmacniania
Rear tylna opona
Front przednia opona
Co to jest indeks prędkości w oponie?
Indeks prędkości (IP) oznacza najwyższą prędkość, przy której dana opona może przenosić maksymalne obciążenie, oznaczone odpowiednim symbolem. Tu nie ma co filozofować. Zawsze kupuj opony, których indeks prędkości jest zalecany przez producenta twojego motocykla. Indeks może być wyższy ale nigdy nie niższy.
IP V max (km/h)
- J 100
- K 110
- L 120
- M 130
- N 140
- P 150
- Q 160
- R 170
- S 180
- T 190
- U 200
- H 210
- V/VB 240
- W 270
- Y 300
Co to jest indeks nośności?
Indeks nośności (IN) informuje o maksymalnym obciążeniu (w kg), które może być przenoszone przez oponę przy prędkości oznaczonej odpowiednim symbolem.
IN kg
- 41 145 kg
- 42 150 kg
- 43 155 kg
- 44 160 kg
- 45 165 kg
- 46 170 kg
- 47 175 kg
- 48 180 kg
- 49 185 kg
- 50 190 kg
- 51 195 kg
- 52 200 kg
- 53 206 kg
- 54 212 kg
- 55 218 kg
- 56 224 kg
- 57 230 kg
- 58 236 kg
- 59 243 kg
- 60 250 kg
- 61 257 kg
- 62 265 kg
- 63 272 kg
- 64 280 kg
- 65 290 kg
- 66 300 kg
- 67 307 kg
- 68 315 kg
- 69 325 kg
- 70 335 kg
- 71 345 kg
- 72 355 kg
- 73 365 kg
- 74 375 kg
- 75 387 kg
- 76 400 kg
- 77 412 kg
- 78 425 kg
- 79 437 kg
- 80 450 kg
- 81 462 kg
- 82 475 kg
- 83 487 kg
- 84 500 kg
- 85 515 kg
- 86 530 kg
- 87 545 kg
- 88 560 kg
- 89 580 kg
- 90 600 kg
NAJLEPSZA OPONA DO…
Wielu z nas wpisuje na początku sezonu w wyszukiwarce pytanie „Jaka opona jest najlepsza do … i tu pada marka i model motocykla?”. Pytanie jest jak najbardziej na miejscu, bo komplet opon to wydatek około tysiaka, a odpowiedź wcale nie jest taka łatwa. Proponuję zacznij od dopasowania rozmiaru. Sugeruję trzymać się zaleceń producenta i nie kombinować. Choć goście z działu R&D producentów motocykli nie wyglądają na mistrzów świata w wyścigach, to ich wiedza w połączeniu z wiedzą kumpli z działu R&D oponiarzy potrafi czynić cuda.
Kupując nowe opony zwróć uwagę na indeks prędkości i nośności. Jeśli z jakiegoś powodu marzysz o szerszym tylnym laczku, weź pod uwagę, że może on zmienić (najczęściej na gorsze) własności prowadzenia maszyny. Mało tego – zanim wydasz kasę, zmierz, czy najzwyczajniej w świecie opona zmieści się w wahaczu, tzn. czy nie będzie o nic obcierać.
Ostatnim ważnym oznaczeniem na oponie jest tak zwany indeks DOT.
Co to jest numer DOT?
Są to cztery cyfry, w których zakodowano kolejny tydzień roku i rok produkcji. Jeśli w promocji znajdziesz oponę oznaczoną np. 0809, to możesz być pewien, że gumę wyprodukowano w 8. tygodniu 2009 r. Trochę stara. W przypadku opon nieużywanych tzw. leżaków przyjmuje się, że przy właściwym przechowywaniu, w suchym i chłodnym pomieszczeniu, bez dostępu promieni słonecznych, zachowują one swoje właściwości nawet przez 5 lat. Zatem ta z 2003 roku to zwykły śmieć!
Wybór opony zależy również od twoich preferencji i typu motocykla, na którym jeździsz. Pamiętaj, że w każdym przypadku musisz iść na kompromis. Lepsza przyczepność na mokrym i poręczność będzie oznaczać szybsze zużycie i mniejszy przebieg do wymiany. Trzeba przyznać, że spece z branży oponiarskiej nie mają łatwo, ale dzielnie usiłują pogodzić ogień z wodą.