CO WYBRAĆ KUFRY CZY SAKWY?
Co wybrać, kufry czy sakwy? Trudny wybór. Ilu motocyklistów tyle odpowiedzi. Co gorsza to pytanie, rodzi kolejne: jeśli kufry to jakie? jeśli sakwy, to które? Ja postaram się znaleźć odpowiedzi przynajmniej na część z powyższych pytań.
Poszukiwanie odpowiedzi zacząłbym od szybkiego quizu. Zatem zastanów się krótko i odpowiedz na trzy proste pytania:
- ile kasy chcesz lub możesz wydać na te akcesoria?
- jakim motocyklem jeździsz?
- gdzie i jak często będziesz jeździł (asfalt, czy off-road; raz w roku, raz w miesiącu, a może co weekend)?
CO WYBRAĆ KUFRY CZY SAKWY? PORA CHWYCIĆ BYKA ZA ROGI
Jeśli nie jesteś zatwardziałym podróżnikiem, tzn. wyjeżdżasz okazjonalnie, a do tego odkryłeś w sobie naturę Szkota, wtedy lepszym rozwiązaniem będą sakwy. Ich ceny oscylują w granicach od 300 do niemal 2000 zł. To oznacza, że są sporo tańsze od kufrów. Kufer boczny plastikowy to wydatek od ponad 1000 zł w górę. Kufer aluminiowy kosztuje około 2500 zł. Do tego wszystkiego musisz sobie doliczyć jeszcze koszt mocowań. Robi się spora sumka. Sakwy lepiej się sprawdzą w przypadku fanów upalania w ciężkim terenie. Dlaczego? Bo są miękkie, więc minimalizują ryzyko uszkodzenia motocykla w czasie gleby.
Jeśli jeździsz więcej i cenisz sobie komfort, łatwość obsługi oraz wodoodporność, to postaw na kufry. Kufry mają jeszcze jedną ogromną zaletę – ich wnętrza lepiej chronią zawartość niż sakwy. Obszerny topcase często pomieści dwa kaski, co docenisz np. podczas zwiedzania zamku czy spaceru po mieście. Oczywiście oba systemy można miksować, np. topcase i boczne sakwy. Wszystko wedle fantazji i własnych potrzeb.
JAKIE KUFRY WYBRAĆ?
Tak, jednorazowy wydatek w kufry bez problemu potrafi przekroczyć barierę 10 000 zł. Ale i za piątkę znajdziesz fajne rozwiązanie. Decydując się w jeden system montażu, możesz przełożyć kufry do kolejnego motocykla, a jedynym wydatkiem będzie dokupienie stelaży. Te zawsze są przeznaczone do konkretnego modelu maszyny, i nic nie da się z tym zrobić. Niezłym pomysłem jest dokupienie dodatkowego bagażnika montowanego na kufrach. Można do niego przytroczyć dodatkową torbę albo przewieźć lekkie przedmioty zajmujące sporo miejsca, jak np. namiot, maty do spania czy śpiwory.
PLASTIK CZY ALUMINIUM?
Kufry dzielą się na wykonane z tworzywa oraz aluminiowe. Wiele motocykli turystycznych ma fabrycznie montowane kufry, które często są zintegrowane z sylwetką (np. Suzuki GSX-S1000 GT, czy BMW R 1250 RT). Dodatkowo system ich mocowania nie psuje bryły motocykla. Patrząc na motocyklistów, spotkanych na drodze zauważyłem, że sporą popularnością cieszą się kufry centralne. Niestety to rozwiązanie ma swoje wady. Wielu z was zapomina, że podnoszą one środek ciężkości motocykla, co wyraźnie pogarsza prowadzenie. Tym bardziej jeśli jest to wielka skrzynka o pojemności 50 litrów. Właściciele motocykli sportowych, nakedów czy turystyków najczęściej stawiają na kufry z tworzywa, a ujeżdżający turystyczne enduro na mniej opływowe, ale trwalsze kufry wykonane z aluminium.
WADY KUFRÓW
- wymagają specjalnych stelaży
- wysoka cena
- spora masa
- często mocno poszerzają motocykl
ZALETY KUFRÓW
- łatwość mocowania na motocyklu
- duża pojemność
- łatwość wyjmowania rzeczy w czasie podróży
- wysoka ochrona zawartości przed kradzieżą
- możliwość zamocowania oparcia pasażera w przypadku topcase’a — większy komfort jazdy
- duża trwałość
- możliwość dopięcia dodatkowych toreb i akcesoriów (kufry aluminiowe)
- możliwość użycia jako stolika/taboretu (kufry aluminiowe)
SAKWY — UNIWERSALNE ROZWIĄZANIE
Sakwy mają wiele kształtów, mogą mieć wzmocnione boki lub być całkiem miękkie. Do ich zalet można zaliczyć dużą uniwersalność i możliwość zamontowania w różnych motocyklach. Zanim kupisz zestaw, sprawdź, ile masz miejsca na motocyklu i czy sakwy nie opierają się o tłumik lub wydech. Sakwy pasujące do motocykli sportowych mają bardziej trójkątny kształt. Do pozostałych powinny pasować te prostokątne.
W niektórych przypadkach nie obejdzie się bez stelaży. To bardzo dobre rozwiązanie, bo powoduje, że sakwy nie bujają się na boki podczas jazdy w zakrętach. Najnowszym rozwiązaniem w dziedzinie przewozu bagaży są sakwy mocowane do stelaży podobnie jak kufry. Dzięki stabilnej plastikowej płycie na pleckach, wpinanie sakw do bagażnika trwa dosłownie moment. Sztywna tylna ścianka zabezpiecza torby przed odkształceniem i ocieraniem o koło lub szprychy.
Jeśli twój motocykl ich nie potrzebuje stelaży, to pamiętaj, że zanim przypniesz sakwy oklej zadupek folią. To uchroni lakier przed przetarciami, bo drobne kamienie wylatujące spot tylnej opony uwielbiają schować się pomiędzy tylną ścianką sakwy a owiewkami.
NAJWAŻNIEJSZE BY NIE PRZECIEKAŁY
Najważniejsze dla mnie kryterium w przypadku wyboru sakw to wodoszczelność. Dlatego dużą uwagę przywiązuję do materiału, z którego zostały wykonane oraz rodzaju zapięcia. Najlepszym moim zdaniem materiałem jest PCV, takie jak użyte to wykonywania pontonów albo turystycznych rolek. Materiał ten jest niezwykle wytrzymały i w 100% wodoodporny. Rolbag okazuje się bezkonkurencyjny w kilku innych kategoriach. Zwykle jest on mocowany do motocykla za pomocą czterech pasków, których długość można regulować. Nie spotkałem jeszcze maszyny, do której nie dałoby się go przyczepić. Po drugie jego zamknięcie jest banalnie proste. Kilkakrotnie zwijasz materiał i spinasz klamrą. Voila. Zawartość torby jest zabezpieczona przed wodą. Niestety rolbag jest mocowany na siedzeniu pasażera, co oznacza, że jest to rozwiązanie dla motocyklowych solistów.
Bardziej stylowym rozwiązaniem jest torba na tylne siedzenie, mająca kształt rogala. Mocuje się ją do motocykla paskami, podobnie jak rolbag. Taka torba zapewnia wygodny dostęp do bagaży i zwykle nie psuje sylwetki motocykla. Świetnie spisze się w motocyklach sportowych. Jej objętość może wynosić od 40 do prawie 100 litów. Niestety to rozwiązanie jest przeznaczone również dla solistów.
Mocując sakwy paskami, pamiętaj by dobrze zabezpieczyć ich końce. Nie raz widziałem paski wkręcone w tylne koło. Najpierw końcówkę zassała tylna zębatka, a później… trzeba było zbierać rzeczy z pobocza. Niewiele rolek czy sakw jest w stanie przetrwać taką awarię.
Ceniący styl cruiserowi podróżnicy mogą wybierać wśród skórzanych sakw. Najczęściej są one usztywniane, dzięki czemu utrzymują swój kształt dopasowany do motocykla. Wodoodporność mają zapewnić dodatkowe pokrowce zakładane w razie potrzeby. Z tym niestety bywa różnie.
Poza tym o skórę trzeba dbać. Zatem po jeździe w deszczu sakwy trzeba wysuszyć (w przewiewnym miejscu) i dobrze namaścić odpowiednimi pastami. Gdy tego nie zrobisz, masz zagwarantowanego pasażera na gapę, w postaci pleśni.
WADY SAKW
- łatwy dostęp do wnętrza przez osoby trzecie
- niektóre modele nie zapewniają wodoodporności
- bardziej czasochłonne mocowanie na motocyklu
- w porównaniu z kuframi kłopotliwy dostęp do rzeczy w środku
- łatwo je uszkodzić o rozgrzany wydech
- mniejsza trwałość w porównaniu do kufrów
ZALETY SAKW
- są sporo tańsze niż kufry
- bardziej uniwersalne i jeden zestaw pasuje do wielu motocykli
- można je skompresować, kiedy nie są załadowane do pełna, dzięki czemu nie poszerzają tyłu motocykla
- dobrze chronią motocykl przed uszkodzeniem w razie gleby, dlatego są tak lubiane przez offroadowców
OPCJE DODATKOWE — TANGBAG I ROGAL
Torba na zbiornik paliwa zapewni trochę dodatkowej przestrzeni na rzeczy, które chcesz mieć pod ręką. Ja wożę w tym miejscu całą elektronikę i kuchenkę z garami. Dzisiaj są trzy sposoby zamontowania tangbaga. Na magnesy, paskami lub na pierścień mocowany do wlewu paliwa (tanklock). Dlatego kupując tangbaga sprawdź czy twój zbiornik nie jest plastikowy, albo pierścień tankloka pasuje do twojego zbiornika paliwa. Pojemności tankbagów zaczynają się od 1 litra, a kończą na ok. 35 litrach. Często ich objętość może być regulowana za pomocą zamka/zamków.
Jeśli wybierasz się na wyjazd solo, to możesz zagospodarować tylną kanapę – przypiąć tam torbę do ok. 40 litrów pojemności, rollbag (od 40 do nawet 120 l) lub tzw. rogala (25–60 l) popularnego w turystycznych enduro. Ta ostatnia torba ma kształt litery U, a jej końce zachodzą na boki motocykla i są przypinane w okolicach podnóżków pasażera. Umiejętnie spakowany rogal, obniży środek ciężkości.
OBŁADOWANY MOTOCYKL POTRAFI ZASKOCZYĆ
A gdy już odpowiedziałeś sobie na pytanie co wybrać kufry czy sakwy nie zapomnij jeszcze o jednej sprawie. Załadowany bagażami motocykl prowadzi się inaczej. Wolniej przyspiesza, gorzej hamuje i zdecydowanie inaczej zachowuje się podczas jazdy w zakrętach. Po założeniu kufrów lub sakw cierpi aerodynamika twojej maszyny, co z kolei odbija się na zużyciu paliwa.
Pamiętaj także, by przed wyjazdem obładowaną maszyną skontrolować ciśnienie w oponach i ustawić zalecane przez producenta. Sprawdź stan tarcz i grubość okładzin klocków hamulcowych oraz rzuć okiem na zestaw napędowy. Obciążone tylne zawieszenie motocykla powoduje, że warto przyjrzeć się ustawieniu wysokości świateł oraz zwiększeniu napięcia sprężyny amortyzatora.
Jeśłi nadal nie wiesz co wybrać kufry czy sakwy, koniecznie zajrzyj na stronę motobagaz.pl. To specjaliści w temacie paskowania motocykla. Łatwy w obsłudze konfigurator pozwoli ci szybko dobrać zestaw kufrów i ich mocowań do twojego motocykla. Ceny w tym sklepie też są zaskakująco przyjazne. Zatem do dzieła!