TRIUMPH DAYTONA 660 – LEGENDA POWRACA
- Legendarny Triumph Daytona powraca w zupełnie nowej formie.
- Sportowe osiągi wyciśnięto z typowego dla Triumpha trzycylindrowego silnika – moc maksymalna wynosi 95 KM, a maksymalny moment obrotowy to 69 Nm.
- Nowy model ma wyróżniać się intuicyjnym, łatwym i sportowo-precyzyjnym prowadzeniem, nie tracąc przy tym odpowiedniej dawki komfortu podczas jazdy na co dzień.
Jeśli mówisz Triumph Daytona, ja oczami wyobraźni widzę świetny sportowy motocykl klasy średniej, w którym dobre osiągi silnika idą w parze z niesamowicie lekkim i precyzyjnym prowadzeniem. A całość przybrana jest w atrakcyjne stylistycznie owiewki. Tak, oczywiście na myśli mam ostatnią wersję Daytony 675 produkowaną w latach 2006-2017.
Ale jak dobrze wiesz, od kilku lat sportowe „600” są w niełasce i współczesne motocykle zaliczane klasy, oprócz wyglądu, nie mają ze sportem wiele wspólnego. Na przykład Yamaha R7 ma 73 KM mocy, a Suzuki R8 ma tych koni 85. Oczywiście na rynku pozostają jeszcze takie perełki jak debiutująca po przerwie Honda CBR600 RR albo Kawasaki Ninja ZX-6R, ale choć darzę je wielkim szacunkiem, to w ich rynkowy sukces już nie wierzę. Kupią je miłośnicy latania po torze i kilku pasjonatów. Za to w nowy trend idealnie wpisuje się Triumh Daytona 660.
SILNIK TRIUMPH DAYTONA 660
Jego silnik jest rozwinięciem trzycylindrowej jednostki dobrze znanej z Triumpha Tridenta o pojemności 660 cm3. W nowym modelu moc i moment wzrosły odpowiednio o 17% i 9%, do wartości 95 KM (przy 11 250 obr./min) i 69 Nm. Fabryka chwali się, że takie zmiany wpłynęły na niezwykle liniowa pracę trzycylindrowej jednostki, z płynnym i precyzyjnym przekazywaniem mocy. Jeździłem Tridentem 660 i co by nie mówić, to był mój faworyt w klasie nakedów. Silnik nie miał sobie równych, oddając swoją moc płynnie i bez jakichkolwiek zająknięć aż do odcinki.
Triumpha Daytonę 660 wyposażono w całkiem nowy układ wydechowy, który oprócz poprawy charakterystyki silnika ma dbać o znakomite brzmienie silnika.
Tak jak już wspominałem Stara Daytona urzekła mnie prowadzeniem, precyzyjnym i lekkim. Było to zasługa nie tylko zawieszeń, ale i geometrii. Mając taką wiedzę inżynierowie postanowili przeszczepić tą charakterystykę do Triumph Daytona 660. Tak przynajmniej zapowiadają w materiałach prasowych dotyczących nowego modelu. Zatem Daytonę 660 wyposażono w widelec Showa o średnicy 41 mm i regulowanym napięciu wstępnym. Radialne czterotłoczkowe hamulce z dwiema tarczami o średnicy 310 mm i przewodami hamulcowymi w stalowym oplocie zamontowanymi w przednim kole, powinny zapewnić precyzję działania, a nowe opony Michelin Power 6 zagwarantować odpowiedną przyczepność podczas jazdy. Fabryka chwali się, że w połączeniu z wysokością kanapy – 810 mm, wąskim zbiornikiem paliwa oraz dopracowaną ergonomią motocykl powinien zagwarantować sporo wrażeń podczas sportowej jazdy.
ELEKTRONIKA W TRIUMPHIE DAYTONA 660
Współczesne motocykle przyzwyczaiły mnie do tego, że bez elektroniki się nie obejdą. Tak też wygląda sprawa z Daytoną 660. Zaczynając od standardów. W kokpicie znalazł się ekran TFT, które można parować z telefonem za pomocą aplikacji My Triumph. Umożliwia on szczegółową nawigację oraz współpracę z telefonem. Wszystkie funkcje można zmieniać za pomocą przełączników na kierownicy co ułatwia obsługę podczas jazdy.
Silnik może pracować zw jednym z trzech trybów jazdy sport, droga i deszcz, które dopasowują reakcję przepustnicy i ustawienia kontroli trakcji w zależności od warunków panujących na drodze. Oczywiście system kontroli trakcji można całkowicie wyłączyć. Motocykl sportowy nie obejdzie się bez quickshiftera, który jest dostępny w Daytonie 660 ale za dopłatą. Działa zarówno w górę jak w dół, co dziś stało się już standardem. Systemem, który ciągle wywołuje u mnie uśmiech jest system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu, który włącza światła awaryjne podczas gwałtownego hamowania.
NIPOWTARZALNE DNA
Triumph Daytona 675 wyglądał znakomicie, nowocześnie i agresywnie. Podobnie sprawa wygląda z najnowszym modelem, w którym styliści postawili na nową, agresywną stylistykę i czyste linie. Charakterystyczne podwójne reflektory LED otaczają centralny wlot powietrza, a minimalistyczne owiewki podkreślają atletyczny styl.
Dostępne będą trzy opcje kolorystyczne, wszystkie z grafiką inspirowaną wyścigami.
Zgodnie z oczekiwaniami klientów Triumpha, do Daytony 660 dostępny będzie pakiet ponad 30 fabrycznych akcesoriów. Ucieszyć się mogą miłośnicy prawa jazdy kategorii A2, bo silnik w tym modelu będzie można ograniczyć do przepisowej mocy 35 kW.
Dziś na papierze wszystko wygląda świetnie. Pamiętając Daytonę 675 i Tridenta 660 ufam, że ten motocykl powinien jeździć bardzo dobrze, a w porównaniu z Yamahą R7 i Suzuki R8 silnik ma szanse rozłożyć konkurencję na łopatki. Tego dowiem się dopiero latem, gdy oba motocykle trafią w moje łapy. Nie będzie to wcześniej niż w marcu, bo dopiero wtedy nowe Triumphy Daytona 660 trafią do salonów.
DANE TECHNICZNE TRIUMPH DAYTONA 660
SILNIK
Typ Chłodzony cieczą, rzędowy, 3-cylindrowy, 12-zaworowy, DOHC, sekwencyjny, elektroniczny wtrysk paliwa z elektroniczną regulacją przepustnicy, układ wydechowy 3w1 wykonany ze stali nierdzewnej. Sprzęgło mokre, wielopłytkowe
Pojemność skokowa 660 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 74,04 x 51,1 mm
Stopień sprężania 12,05:1
Moc maksymalna 70 kW (95 KM) przy 11250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 69 Nm przy 8250 obr./min
PODWOZIE
Rama z rur stalowych
Wahacz dwuramienny stalowy
Koła aluminiowe
Rozmiar obręczy p/t 17 x 3,5 cala/17 x 5,5 cala
Rozmiar opon p/t 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17
Zawieszenia: przednie – widelec upside down, Showa, o średnicy goleni 41 mm, tylne – centralny amortyzator Showa, z regulacją napięcia wstępnego sprężyny.
Hamulce: przednie – dwie pływające tarcze hamulcowe o średnicy 310 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tylne – jedna tarcza hamulcowa o średnicy 220 mm, pływający zacisk jednotłoczkowy
WYMIARY I WAGA
Długość 2083,8 mm
Szerokość (kierownica) 736 mm
Wysokość bez lusterek 1145,2 mm
Wysokość kanapy 810 mm
Rozstaw osi 1425,6 mm
Kąt główki ramy 23,8°
Wyprzedzenie 82,3 mm
Skoki zawieszeń p/t 110/130 mm
Masa z płynami 201 kg (90% objętości zbiornika paliwa)
Pojemność zbiornika paliwa 14 litrów
PRZEGLĄDY
Co 10 000 mil (16 000 km) LUB 12 miesięcy, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej