Home » TRIUMPH DAYTONA 660 – LEGENDA POWRACA
Triumph Daytona 2024 033
  • Legendarny Triumph Daytona powraca w zupełnie nowej formie.
  • Sportowe osiągi wyciśnięto z typowego dla Triumpha trzycylindrowego silnika – moc maksymalna wynosi 95 KM, a maksymalny moment obrotowy to 69 Nm.
  • Nowy model ma wyróżniać się intuicyjnym, łatwym i sportowo-precyzyjnym prowadzeniem, nie tracąc przy tym odpowiedniej dawki komfortu podczas jazdy na co dzień.

Jeśli mówisz Triumph Daytona, ja oczami wyobraźni widzę świetny sportowy motocykl klasy średniej, w którym dobre osiągi silnika idą w parze z niesamowicie lekkim i precyzyjnym prowadzeniem. A całość przybrana jest w atrakcyjne stylistycznie owiewki. Tak, oczywiście na myśli mam ostatnią wersję Daytony 675 produkowaną w latach 2006-2017.

Triumph Daytona 660 owiewka

Ale jak dobrze wiesz, od kilku lat sportowe „600” są w niełasce i współczesne motocykle zaliczane klasy, oprócz wyglądu, nie mają ze sportem wiele wspólnego. Na przykład Yamaha R7 ma 73 KM mocy, a Suzuki R8 ma tych koni 85. Oczywiście na rynku pozostają jeszcze takie perełki jak debiutująca po przerwie Honda CBR600 RR albo Kawasaki Ninja ZX-6R, ale choć darzę je wielkim szacunkiem, to w ich rynkowy sukces już nie wierzę. Kupią je miłośnicy latania po torze i kilku pasjonatów. Za to w nowy trend idealnie wpisuje się Triumh Daytona 660.

SILNIK TRIUMPH DAYTONA 660

Jego silnik jest rozwinięciem trzycylindrowej jednostki dobrze znanej z Triumpha Tridenta o pojemności 660 cm3. W nowym modelu moc i moment wzrosły odpowiednio o 17% i 9%, do wartości 95 KM (przy 11 250 obr./min) i 69 Nm. Fabryka chwali się, że takie zmiany wpłynęły na niezwykle liniowa pracę trzycylindrowej jednostki, z płynnym i precyzyjnym przekazywaniem mocy. Jeździłem Tridentem 660 i co by nie mówić, to był mój faworyt w klasie nakedów. Silnik nie miał sobie równych, oddając swoją moc płynnie i bez jakichkolwiek zająknięć aż do odcinki.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  MOTOCYKL UŻYWANY KAWASAKI Z800 - KUPOWAĆ CZY OMIJAĆ Z DALEKA?

Triumpha Daytonę 660 wyposażono w całkiem nowy układ wydechowy, który oprócz poprawy charakterystyki silnika ma dbać o znakomite brzmienie silnika.

Triumph Daytona 660 Silnik i przednie koło

Tak jak już wspominałem Stara Daytona urzekła mnie prowadzeniem, precyzyjnym i lekkim. Było to zasługa nie tylko zawieszeń, ale i geometrii. Mając taką wiedzę inżynierowie postanowili przeszczepić tą charakterystykę do Triumph Daytona 660. Tak przynajmniej zapowiadają w materiałach prasowych dotyczących nowego modelu. Zatem Daytonę 660 wyposażono w widelec Showa o średnicy 41 mm i regulowanym napięciu wstępnym. Radialne czterotłoczkowe hamulce z dwiema tarczami o średnicy 310 mm i przewodami hamulcowymi w stalowym oplocie zamontowanymi w przednim kole, powinny zapewnić precyzję działania, a nowe opony Michelin Power 6 zagwarantować odpowiedną przyczepność podczas jazdy. Fabryka chwali się, że w połączeniu z wysokością kanapy – 810 mm, wąskim zbiornikiem paliwa oraz dopracowaną ergonomią motocykl powinien zagwarantować sporo wrażeń podczas sportowej jazdy.

Triumph Daytona jazda

ELEKTRONIKA W TRIUMPHIE DAYTONA 660

Współczesne motocykle przyzwyczaiły mnie do tego, że bez elektroniki się nie obejdą. Tak też wygląda sprawa z Daytoną 660. Zaczynając od standardów. W kokpicie znalazł się ekran TFT, które można parować z telefonem za pomocą aplikacji My Triumph. Umożliwia on szczegółową nawigację oraz współpracę z telefonem. Wszystkie funkcje można zmieniać za pomocą przełączników na kierownicy co ułatwia obsługę podczas jazdy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  HONDA NT 1100 NAJWYŻSZY CZAS NA LIFTING
Triumph Daytona 660 przełączniki na kierownicy

Silnik może pracować zw jednym z trzech trybów jazdy sport, droga i deszcz, które dopasowują reakcję przepustnicy i ustawienia kontroli trakcji w zależności od warunków panujących na drodze. Oczywiście system kontroli trakcji można całkowicie wyłączyć. Motocykl sportowy nie obejdzie się bez quickshiftera, który jest dostępny w Daytonie 660 ale za dopłatą. Działa zarówno w górę jak w dół, co dziś stało się już standardem. Systemem, który ciągle wywołuje u mnie uśmiech jest system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu, który włącza światła awaryjne podczas gwałtownego hamowania.

Nowy Triumph Daytona zegary

NIPOWTARZALNE DNA

Triumph Daytona 675 wyglądał znakomicie, nowocześnie i agresywnie. Podobnie sprawa wygląda z najnowszym modelem, w którym styliści postawili na nową, agresywną stylistykę i czyste linie. Charakterystyczne podwójne reflektory LED otaczają centralny wlot powietrza, a minimalistyczne owiewki podkreślają atletyczny styl.

Triumph Daytona profil lewy

Dostępne będą trzy opcje kolorystyczne, wszystkie z grafiką inspirowaną wyścigami.

Zgodnie z oczekiwaniami klientów Triumpha, do Daytony 660 dostępny będzie pakiet ponad 30 fabrycznych akcesoriów. Ucieszyć się mogą miłośnicy prawa jazdy kategorii A2, bo silnik w tym modelu będzie można ograniczyć do przepisowej mocy 35 kW.

Dziś na papierze wszystko wygląda świetnie. Pamiętając Daytonę 675 i Tridenta 660 ufam, że ten motocykl powinien jeździć bardzo dobrze, a w porównaniu z Yamahą R7 i Suzuki R8 silnik ma szanse rozłożyć konkurencję na łopatki. Tego dowiem się dopiero latem, gdy oba motocykle trafią w moje łapy. Nie będzie to wcześniej niż w marcu, bo dopiero wtedy nowe Triumphy Daytona 660 trafią do salonów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  NOWOŚCI PO EICMA 2024 HONDA FUN CONCEPT I URBAN CONCEPT

DANE TECHNICZNE TRIUMPH DAYTONA 660

SILNIK
Typ Chłodzony cieczą, rzędowy, 3-cylindrowy, 12-zaworowy, DOHC, sekwencyjny, elektroniczny wtrysk paliwa z elektroniczną regulacją przepustnicy, układ wydechowy 3w1 wykonany ze stali nierdzewnej. Sprzęgło mokre, wielopłytkowe
Pojemność skokowa 660 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 74,04 x 51,1 mm
Stopień sprężania 12,05:1
Moc maksymalna 70 kW (95 KM) przy 11250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 69 Nm przy 8250 obr./min

PODWOZIE
Rama z rur stalowych
Wahacz dwuramienny stalowy
Koła aluminiowe
Rozmiar obręczy p/t 17 x 3,5 cala/17 x 5,5 cala
Rozmiar opon p/t 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17
Zawieszenia: przednie – widelec upside down, Showa, o średnicy goleni 41 mm, tylne – centralny amortyzator Showa, z regulacją napięcia wstępnego sprężyny.
Hamulce: przednie – dwie pływające tarcze hamulcowe o średnicy 310 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tylne – jedna tarcza hamulcowa o średnicy 220 mm, pływający zacisk jednotłoczkowy

WYMIARY I WAGA
Długość 2083,8 mm
Szerokość (kierownica) 736 mm
Wysokość bez lusterek 1145,2 mm
Wysokość kanapy 810 mm
Rozstaw osi 1425,6 mm
Kąt główki ramy 23,8°
Wyprzedzenie 82,3 mm
Skoki zawieszeń p/t 110/130 mm
Masa z płynami 201 kg (90% objętości zbiornika paliwa)
Pojemność zbiornika paliwa 14 litrów

PRZEGLĄDY
Co 10 000 mil (16 000 km) LUB 12 miesięcy, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej

A może masz inne zdanie na ten temat? Nie bój się zostawić tu swojego komentarza.