GDY MOTOCYKL NIE ODPALA. CO ZROBIĆ, GDZIE ZAJRZEĆ, CZEGO UNIKAĆ?

Gdy motocykl nie odpala najczęściej winien jest jakiś drobiazg, ale może być i poważniejsza awaria. Oto kilka powodów, z powodu których silnik twojej maszyny milczy jak zaklęty. Nie panikuj tylko sprawdź wszystko po kolei. Pamiętaj, że podczas napraw obowiązuje zasada od ogółu do szczegółu. Nigdy nie chwytaj się za rozbieranie silnika, bo powodem może być na przykład błahy bezpiecznik.
Każdy z nas zna ten scenariusz. Siadasz na motocyklu, by odpalić silnik i… To, co następuje potem, jest jak kopnięcie w żołądek. Zamiast muzyki silnika słyszysz ciszę, a motocykl nie odpala. Nietrudno przewidzieć, że najpierw rzucisz wtedy kilka razy słowo na „K”. Zamiast się wściekać, sprawdź krok po kroku kilka rzeczy według schematu, który podpowiadam. Jeśli bowiem odstawiłeś sprawną maszynę i w międzyczasie nie dłubałeś w niej (czyli nie zepsułeś czegoś nieświadomie), z większością przyczyn milczenia silnika sam dasz sobie radę.
Rozrusznik powoli kręci silnikiem
• ROZŁADOWANY AKUMULATOR – naładuj albo wymień akumulator, wyczyść klemy, sprawdź połączenie przewodów. Powodem usterki może być stary akumulator (często), przetarty jeden z przewodów (rzadko) albo podpięty dodatkowy przewód (bardzo często) – np. z gniazdem zapalniczki, usb – który pobiera prąd z układu. Zdarza się, że taki akcesoryjny dodatek rozładuje akumulator w kilka dni.
Rozrusznik pracuje, ale silnik milczy
• POPSUTY BENDIKS – czyli jednokierunkowe sprzęgło rozrusznika. Lepiej niech to zobaczy mechanik.
• USZKODZONY WTRYSK PALIWA – diagnostyka w serwisie nie jest kosztowna, ale naprawa już tak.
Rozrusznik kręci, ale motocykl nie odpala
• W ZBIORNIKU POZOSTAŁY JUŻ TYLKO OPARY PALIWA – po postawieniu motocykla na boczną stopkę paliwo spłynęło w drugi koniec zbiornika. Przewód paliwa łapie już tylko powietrze.
• ZAMKNIĘTY KRANIK – jeśli masz stary motocykl, albo zwykłą offroadówkę, poszukaj kranika i otwórz go lub ustaw w pozycji ,,rezerwa”.
• WODA W GAŻNIKU – zdarza się gdy zatankujesz kulawej jakości paliwo (rzadko) albo twój motocykl długo stał pod chmurą (częściej). Opróżnij komory pływakowe, służy do tego mały wkręt w komorze pływakowej i wlej świeże paliwo do zbiornika.
• NIE OTWIERA SIĘ KRANIK PODCIŚNIENIOWY PALIWA – to częsty przypadek w tanich skuterach. Kranik wykorzystuje do swojego otwarcia podciśnienie z układu dolotowego. Do diagnozy musisz zdjąć wężyk z kranika i zakręć rozrusznikiem. Jeśli paliwo nie płynie, najpewniej winna jest membrana podciśnieniowa w kraniku. Sprawdź też, czy podciśnieniowy przewód podpięty do kranika przypadkiem nie jest załamany, albo zatkany.
• ZATKANY PRZEWÓD PALIWA LUB JEGO FILTR W KRANIKU – zdejmij przewód z kranika i sprawdź, czy po jego otwarciu płynie paliwo. Jeśli tak, to znaczy, że zatkany jest dodatkowy filtr paliwa i trzeba go wymienić. Jeśli to nie pomogło, wymontuj i wyczyść kranik.
• ZAPCHANY FILTR POWIETRZA – sprawdź w jakim jest stanie, wymień go lub wyczyść.
• BRAK ISKRY NA ŚWIECACH – ty możesz tylko wymienić świece na nowe. Powodów tej usterki może być więcej, począwszy od problemów z fajkami na świecach, przewodami wysokiego napięcia, czujnikami sterującymi pracą silnika, komputerem itd. Generalnie dzwoń do serwisu i umawiaj się z mechanikiem.
• USZKODZONY UKŁAD ZAPŁONOWY LUB ELEKTRYKA SILNIKA – sprawdź podłączenie i naładowanie akumulatora. Możesz sprawdzić, czy maszyna odpala na innym akumulatorze. Jeśłi nie odpala, spotkanie z mechanikiem jest nieuniknione.
NA SZCZĘŚCIE CISZA PO WCIŚNIĘCIU PRZYCISKU ROZRUSZNIKA NIE ZAWSZE OZNACZA POWAŻNĄ AWARIĘ.
Elektryczny rozrusznik nie kręci
• SPRAWDŹ KILL SWITCH – to ten czerwony guzik po prawej stronie kierownicy. Nie przejmuj się, takie wpadki zdarzają się też najlepszym.
• NIE ZAPOMNIAŁEŚ PRZYCISNĄĆ KLAMKI SPRZĘGŁA, albo ustawić dźwigni zmiany biegów w pozycji neutralnej? Wiele współczesnych motocykli ma takie podwójne zabezpieczenie, przed niechcianym uruchomieniem silnika na biegu.
• ZANIECZYSZCZONE STYKI W STACYJCE ALBO PRZY GUZIKU ROZRUSZNIKA – zdarza się, gdy miejscem postoju jest parking motocykla pod blokiem, a ty zostawiłeś maszynę na dłużej. Rozkręć przełącznik i przeczyść styki, używając do tego specjalnego spreju do instalacji elektrycznych.
• ZA NISKIE NAPIĘCIE AKUMULATORA; SŁYCHAĆ CHARAKTERYSTYCZNE CYKANIE PRZEKAŹNIKA ROZRUSZNIKA – naładuj lub wymień akumulator.
• SPALONY GŁÓWNY BEZPIECZNIK ALBO PRZEKAŹNIK ZAPŁONU – sprawdź i wymień, co trzeba. Usterka jest dość charakterystyczna, bo po naciśnięciu guzika rozrusznika ten na ułamek sekundy ożywa, albo słychać cichy trzask/stuknięcie. Potem panuje już tylko cisza. Sprawdź bezpieczniki. Tak, tak, pamiętaj, że zwykle są dwa. Jeden, ten od przekaźnika – taki mały i prądowy, duży, na dodatnim przewodzie z akumulatora do rozrusznika.
• AWARIA ROZRUSZNIKA, NP. WSKUTEK PRZEPALONYCH ZWOJÓW – nie da rady inaczej, niż wizyta w serwisie.
Przekaźnik rozrusznika cyka, ale motocykl nie odpala
• ROZŁADOWANY AKUMULATOR, LUŹNO PODŁĄCZONY PRZEWÓD DO ROZRUSZNIKA ALBO SPIĘCIE WSKUTEK PĘKNIĘCIA PRZEWODU – sprawdź akumulato, podłączenia, usuń rdzę, multimetrem sprawdź przepływy prądu.
Tak jak wspomniałem na początku, jeśli zostawiłeś motocykl sprawny, w międzyczasie nie mogło się wydarzyć nic wielkiego. W mechanice cuda nie istnieją. Jeśłi nie czujesz się na siłach w grzebaniu w motocyklu, po prostu tego nie rób. Wezwij pomoc drogową, idę o zakład, że twoja polisa OC obejmuje bezpłatny dowóz do warsztatu i zostaw motocykl w rękach specjalistów. Samodzielne naprawy potrafią przynieść więcej strat niż zysku. Rosną koszty i frustracja. A zamiast jeździć ty i tak spotkasz się z mechanikiem.