BENZYNA E10, CZY NADAJE SIĘ DO MOTOCYKLI? KTO POWINIEN JEJ UNIKAĆ?
Od dwóch tygodni Polskę elektryzuje informacja o wprowadzeniu od 1 stycznia przyszłego roku nowego paliwa oznaczonego E10. Temat rzeczywiście gorący, bo do nowego roku pozostały już tylko 3 tygodnie. Czy my motocykliści mamy się czego bać? A może pozostaje nam tylko tankowanie droższego paliwa o liczbie oktanowej 98?
Na początek dwa słowa wyjaśnienia, co to jest to E10. Paliwo E10 oznacza dokładnie tyle, że przy jego produkcji zastosowano 10% dodatek etanolu. A co to jest bioetanol? To odwodniony (poniżej 1% wody) alkohol etylowy otrzymywany z wszelkiej maści biomasy (zboże, buraki cukrowe) lub z biodegradowalnej części odpadów (np. papieru, płyt drewnianych itp.). W tym przypadku liczba oktanowa pozostaje niezmieniona i będzie wynosiła 95 albo 98 oktanów, w zależności od wersji.
Zatem paliwo E10 jest mieszaniną paliwa otrzymywanego z przetwórstwa ropy naftowej i dodaniem do niego 10% alkoholu etylowego. Dostępna do tej pory benzyna była wzbogacona o 5% dodatek tego alkoholu. Skąd zatem całe zamieszanie? Po prostu zwiększona zawartość alkoholu będzie miała zły wpływ na układ paliwowy, co będzie miało tym większe znaczenie w przypadku motocykli, które w większości mają stalowe zbiorniki paliwa, wykonane ze stopu aluminium gaźniki itp. Im większa jest zawartość bioretanolu w paliwie, tym bardziej wzrasta prawdopodobieństwo uszkodzenia gumowych przewodów nieprzystosowanych do tego typu paliwa. Na znaczeniu może stracić też zalewanie pod korek zbiornika paliwa w motocyklu przed zimą, bo dodatek bioetanolu przyspiesza proces korozji, niż ma to miejsce w przypadku klasycznej benzyny. Problem może pojawić się również w starszych motocyklach zasilanych gaźnikami.
Benzyna E10 i co z tym fantem zrobić?
Dla mnie wniosek jest prosty. Starsze motocykle trzeba będzie zalewać droższym paliwem o liczbie oktanowej 98, które podobnie jak do tej pory, tak i po nowym roku, będzie miało 5% dodatek bioetanolu.
A co z resztą motocykli?
Żeby dowiedzieć się coś więcej zerknąłem na stronę Ministerstwa Klimatu i Środowiska, na której znajduje się więcej informacji dotyczących tego paliwa. Znalazłem tu wyszukiwarkę, która ma podpowiadać, który silnik lubi się z E10, a który nie? Niestety wyszukiwarka dotyczy wyłącznie samochodów i to tak egzotycznych marek jak na przykład Pinguin, Beauford, Bellier (kojarzysz co to?), ale nie podpowiada jak wygląda sprawa motocykli, nawet tych najpopularniejszych marek. Co więcej, jak wiele produktów przygotowywanych „na wczoraj”, tak i ta strona zawiera błędy, które podważają prawdziwość przekazywanych w niej informacji. Na przykład znalazłem informację, że silniki SDI z koncernu VW nie lubią się z E10. Niby prawda, bo diesel kiepsko jeździ na benzynie, no ale co ja się znam.
Wróćmy do motocykli. Szukając dalej trafiłem na stronę ACEM (Europejskiego Stowarzyszenia Branży Motocyklowej), na którym znalazłem listę motocykli lubiących się i nie lubiących się z E10.
Oto lista motocykli do których można tankować paliwo E10
BMW
Wszystkie modele są kompatybilne z E10. Jednakże liczba oktanowa musi być zgodna z modelem, informację znajdziesz w instrukcji obsługi.
BRP
Wszystkie modele należące do kategorii L są kompatybilne z E10.
Ducati
- Ducati Desmosedici 990 RR, Pojazdy zarejestrowane od 18.05.2007
- Ducati Diavel 1198, Pojazdy zarejestrowane od 27.10.2010
- Ducati Diavel 1198 ABS, Pojazdy zarejestrowane od 27.10.2010
- Ducati Diavel 1198 Diavel Carbon, Pojazdy zarejestrowane od 27.10.2010
- Ducati Diavel 1198 Diavel Carbon ABS, Pojazdy zarejestrowane od 27.10.2010
- Ducati Hypermotard 1100, Pojazdy zarejestrowane od 15.02.2007
- Ducati Hypermotard 1100 evo, Pojazdy zarejestrowane od 02.07.2009
- Ducati Hypermotard 1100 evo SP, Pojazdy zarejestrowane od 29.09.2009
- Ducati Hypermotard 1100 S, Pojazdy zarejestrowane od 15.02.2007
- Ducati Hypermotard 1100 S+, Pojazdy zarejestrowane od 02.07.2009
- Ducati Hypermotard 1100+, Pojazdy zarejestrowane od 02.07.2009
- Ducati Hypermotard 796, Pojazdy zarejestrowane od 02.07.2009
- Ducati Monster 1100, Pojazdy zarejestrowane od 10.07.2008
- Ducati Monster 1100 ABS, Pojazdy zarejestrowane od 14.10.2009
- Ducati Monster 1100 evo ABS
- Ducati Monster 1100 S, Pojazdy zarejestrowane od 10.07.2008
- Ducati Monster 1100 S ABS, Pojazdy zarejestrowane od 14.10.2009
- Ducati Monster 659
- Ducati Monster 659 ABS
- Ducati Monster 696, Pojazdy zarejestrowane od 15.01/ 2008
- Ducati Monster 696 ABS, Pojazdy zarejestrowane od 14.10.2009
- Ducati Monster 796, Pojazdy zarejestrowane od 04.02.2010
- Ducati Monster 796 ABS, Pojazdy zarejestrowane od 04.02.2010
- Ducati Multistrada 1200 , Pojazdy zarejestrowane od 04.02.2010 04.12.2009
- Ducati Multistrada 1200 ABS , Pojazdy zarejestrowane od 04.12.2009
- Ducati Multistrada 1200 S Pikes Peak Special Edition
- Ducati Multistrada 1200 S Sport , Pojazdy zarejestrowane od 04.12.2009
- Ducati Multistrada 1200 S Touring , Pojazdy zarejestrowane od 04.12.2009
- Ducati Streetfighter 1098 , Pojazdy zarejestrowane od 12.01.2009
- Ducati Streetfighter 1098 S , Pojazdy zarejestrowane od 12.01.2009
- Ducati Superbike 1098 R Corse , Pojazdy zarejestrowane od 30.10.2007
- Ducati Superbike 1198 , Pojazdy zarejestrowane od 03.09.2008
- Ducati Superbike 1198 SP , Pojazdy zarejestrowane od 03.09.2008
- Ducati Superbike 848 evo , Pojazdy zarejestrowane od 20.05.2010
Harley Davidson
- Wszystkie modele Harley-Davidson z roku modelowego 1980 są kompatybilne z paliwem E10.
- Wszystkie modele sprzed tego roku modelowego powinny zasilać paliwo o liczbie RON 98.
Honda
We wszystkich motocyklach i motorowerach Hondy produkowanych na rynek UE od 1993 r. można stosować benzynę z domieszką etanolu w ilości do 10%, chociaż modele wyposażone w gaźnik mogą mieć gorsze osiągi, co będzie widoczne w niskich temperaturach.
Kawasaki
Motocykle Kawasaki kompatybilne z paliwem E10, dotyczy motocykli wyprodukowanych po roku – podany w nawiasie.
- KLX125 – 2010
- D-Tracker 125 – 2010
- KLX250 – 2008
- Ninja 250R – 2008
- Ninja ZX-6R – 2007
- ER-6n – 2006
- ER-6f – 2006
- Versys – 2007
- Z750 – 2007
- W800 – 2011
- VN900 – 2006
- Z1000 – 2009
- Z1000SX – 2011
- Ninja ZX -10R 2006
- ZZR1400 – 2006
- 1400GTR – 2008
- VN1700 – 2009
- VN2000 – 2008
Motocykle i quady KTM
są kompatybilne z E10 począwszy od roku modelowego 2000.
Skutery Peugeot
Wszystkie skutery Peugeot od roku modelowego 2000 są kompatybilne z E10.
Piaggio
Większość modeli powyżej 50 cm3 należących do Grupy Piaggio jest kompatybilna z E10 od 1.1.2011. Piaggio nie zaleca stosowania E10 w obecnie produkowanych motorowerach (tj. 50 cm3). Trzeba pytać dilera albo importera.
Victory
We wszystkich motocyklach Victory można stosować benzynę z maksymalnie 10% dodatkiem etanolu (E10).
Suzuki
Motocykle wyprodukowane przed rokiem 2002 mogą bez problemu używać E10.
Motocykle z lat modelowych 1992-2001 – tu sprawa nie jest jasna i sugerowana jest wizyta w autoryzowanym serwisie, by dowiedzieć się co i jak.
W motocyklach z roczników modelowe 1991 i wcześniejszych – należy stosować benzynę 98 bez zawartości biopaliwa.
Triumph
Wszystkie modele, począwszy od roku modelowego 1990, są kompatybilne z E10.
Yamaha
Wszystkie modele Yamaha od roku modelowego 1990 są kompatybilne z E10.
Wygląda więc na to, że producenci byli przygotowani na pojawienie się nowego paliwa.
Wracając na chwilę do historii paliwa E10 w Europie.
Benzyna z taką zawartością biokomponentów jest dostępna na Starym Kontynencie od około 2010 roku. Dzisiaj możesz je kupić w takich krajach jak: Austria, Belgia, Bułgaria, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Irlandia, Niemcy, Węgry, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Holandia, Rumunia, Słowacja i Szwecja. Ciekawostką jest wykres pokazujący pokazujący udział paliwa E10 w rynku paliw w krajach UE. Pierwsze miejsce zajmują Rumunia i Bułgaria ze 100% udziałem tego typu paliwa w rynku. Kolejne to Holandia (96%), Dania (92%), Słowacja (87%). Ostatnie miejsce w stawce zajmują Niemcy z 17% udziałem tego typu paliwa w rynku. Wynika z tego, że stare Dacie lepiej radzą sobie z tym paliwem niż nowe Porsche, ale to pewnie dzięki przewadze sprawdzonych przez lata technologii, a nie pogoni za coraz bardziej nowoczesnymi silnikami w samochodach.
Całe zamieszanie spowodowane wprowadzeniem E10, jest chyba nieco na wyrost. Od lat 80. paliwo E10 jest dostępne w USA i nikt w tym nie widzi większego problemu. Problem mogą mieć za to miłośnicy lotnictwa, marine i działkowcy, bo nowe paliwo nie jest zalecane do stosowania w silnikach lotniczych, wykorzystywanych na wodzie i w glebogryzarkach. Cóż, ja i moje motocykle raczej to przeżyjemy.
Jeśli będę wiedział coś więcej o tym paliwie, opinie i wrażenia mechaników, opinie od producentów motocykli, chętnie się z wami tymi informacjami podzielę.