BEZPIECZNY KASK MOTOCYKLOWY – JAK DZIAŁAJĄ SYSTEMY MIPS I FLEX?
Co to znaczy bezpieczny kask motocyklowy? To taki kask, który ochroni twoją głowę podczas wypadku. I nie oznacza to tylko, że jego skorupa nie rozpadnie się podczas uderzenia o asfalt. Właśnie z tego powodu dzisiaj w kaskach motocyklowych często są stosowane systemy MIPS i Flex. Czym różnią się te dwa różne podejścia do tematu bezpieczeństwa twojej głowy? W obu przypadkach kask dba nie tylko o czaszkę, ale także chroni mózg.
Pewnie większość z was uważa, że bezpieczny kask motocyklowy to taki, który chroni przed uderzaniami mogącymi spowodować pęknięcia kości czaszki. W tym podejściu utrzymują nas testy zderzeniowe kasków. To w nich dużą uwagę przywiązuje się do pęknięcia skorupy kasku, lub sprawdzenia jej odporności na perforację. To zaledwie wierzchołek góry lodowej.
Kolejne typy skorup, nowe kształty czy wzmocnienia są wymyślane po to, by pochłaniały jak najwięcej energii uderzenia. Z tego powodu wiele nawiewów, daszków czy innych elementów kasku jest zamocowana do skorupy za pomocą miękkiego kleju lub taśmy dwustronnej. Wszystko po to by w razie wypadku elementy te odpadły i nie stanowiły punktów, które podczas kontaktu z asfaltem spowodują uszkodzenia głowy lub szyi. Równolegle cały czas trwają badania nad zdolnością kasków i ich skutecznością pochłaniania energii uderzeń (ECE, Snell, S.H.A.R.P.).
ZYCIA NIE OPISZE NAWET NAJDOSKONALSZY SCENARIUSZ
W życiu scenariusze wypadków zwykle różnią się od tych zaprojektowanych w laboratorium. Uderzenia w krawężnik, samochód, słup, asfalt mogą różnić się w zależności od siły lub kąta uderzenia. Tymczasem głowa chroni najdelikatniejszy ludzki organ, którym jest mózg. Te miliardy komórek są czułe nie tylko na proste przeciążenia, ale również na rotację spowodowaną np. uderzeniem o asfalt pod dużym kątem. W takich sytuacjach, w ludzkiej głowie funkcję amortyzatora dla mózgu spełnia płyn mózgowo-rdzeniowy. Ale ten płyn, jak każda ciecz ma swoje ograniczenia. Dlatego w kaskach motocyklowych pojawiają się systemy mające wspomagać jego działanie. W ten oto sposób dochodzimy do sedna sprawy, czyli systemów MIPS i Flex. Są one stosowane w kaskach wielu producentów, choć najczęściej spotkasz je w produktach firmy Bell albo FOX.
BEZPIECZNY KASK MOTOCYKLOWY DWA SYSTEMY WSPÓLNY CEL
MIPS jest skrótem od Multi-Directional Impact Protection System. Mówiąc krótko, MIPS to dodatkowe warstwy we wnętrzu kasku, umieszczone pomiędzy wyściółką a EPS-em. Na pierwszy rzut oka przypominają one cienką skorupkę (nie więcej niż 0,5 mm grubości) dopasowaną do kształtu głowy. Co więcej mają one możliwość delikatnego (kilka stopni) obrotu względem siebie i EPS-u. Te warstwy dopuszczają minimalną rotację głowy względem kasku. W efekcie system ogranicza ilość energii obrotowej przekazywanej na głowę, a więc i do mózgu. Jak ogromny wpływ mają takie uderzenia na człowieka, możesz się przekonać oglądając walkę bokserską (cios podbródkowy). Jeszcze lepszym przykładem jest pojedynek punchdown (pojedynki na uderzenia z otwartej ręki). System był testowany w kaskach rowerowych i został zaadaptowany do skorup motocyklowych. To oznacza, że jest całkowicie kompatybilny z rozwiązaniami dla motocyklistów i np. z systemem wentylacji.
Nieco inny punkt widzenia prezentuje system Flex, a jego budowa jest nieco bardziej skomplikowana. Mnie, w dużym uproszczeniu przypomina on ogromną cebulę, bo ma warstwy. System składa się z wewnętrznych warstw (wypełnień) o różnej twardości i gęstości. Za pochłanianie najmocniejszych uderzeń odpowiada zewnętrzna warstwa EPS. Uderzenia o średniej mocy pochłaniają natomiast warstwy środkowa i wewnętrzna (EPO i EPP), a najsłabsze padają ofiarą najbardziej miękkiej i elastycznej środkowej warstwy (EPO), której działanie podczas wypadku przypomina zasadę działania MIPS.
Jak widzisz nowoczesny kask motocyklowy spełniać coraz więcej zadań. Nie tylko chroni on głowę przed kontaktem z asfaltem, ale również chroni mózg przed zbyt dużymi obciążeniami.