Elektroniczne sprzęgło Hondy – Honda E-Clutch
Honda opublikowała dziś informacje na temat nowego wynalazku – elektronicznie sterowanego sprzęgła Honda E-Clutch. Jest to pierwszy na świecie (tak przynajmniej zeznaje Honda) automatyczny system sterowania sprzęgłem, przeznaczony do mechanicznych przekładni w motocyklach. Umożliwia on płynne ruszanie, zmianę biegów i zatrzymanie bez konieczności użycia klamki sprzęgła (!).
Honda E-Clutch wykorzystuje technologię elektronicznego sterowania, aby zapewnić natychmiastowe, precyzyjnie dostrojone sterowanie sprzęgłem w celu uzyskania optymalnej wydajności układu przeniesienia napędu podczas zmian siły napędowej w takich sytuacjach jak ruszanie, zmiana biegów i zatrzymywanie. Zadaniem tego rozwiązania jest zapewnienie płynnego ruszania, zmiany biegów i zatrzymania w bardziej naturalny sposób, niż robi to kierowca obsługujący sprzęgło ręcznie.
Aby sprostać różnorodnym wymaganiom kierowców, sprzęgłem można sterować jak w zwykłym motocyklu z manualną skrzynią biegów, trzymając dźwignię sprzęgła, pomimo że jest ono sterowane elektronicznie. Dzięki temu, z systemu mogą korzystać motocykliści o zróżnicowanym doświadczeniu i umiejętnościach, którzy w większym stopniu będą koncentrować się na przyjemności płynącej z jazdy.
Ponieważ lekki, kompaktowy układ można zainstalować bez większych zmian w istniejących układach silnikowych, Honda planuje z czasem zastosować elektroniczne sprzęgło Honda E-Clutch w swoich motocyklach segmentu FUN.
Na razie informacji na temat tego wynalazku jest niewiele. Sytuacji nie wyjaśnia również krótki film. Może czegoś więcej dowiem się odwiedzając stoisko Hondy podczas targów motocyklowych EICMA w Mediolanie? A te odbędą się już za niecały miesiąc.