AKUMULATOR MOTOCYKLOWY – RODZAJE, PROCESY ZACHODZĄCE W JEGO WNĘTRZU, PRĄDY

Akumulator w twoim motocyklu odmówił dalszej współpracy. Idziesz zatem do sklepu by kupić nowy, a facet za ladą zaczyna coś do ciebie mówić w języku zrozumiałym tylko dla inżynierów. Przecież akumulator motocyklowy to tylko nieco większa bateria! Nic z tych rzeczy, ale nie panikuj. W prostych słowach pomogę ci rozszyfrować znaczenie niektórych skrótów i określeń dotyczących akumulatorów motocyklowych.
AKUMULATOR MOTOCYKLOWY TYPU AGM
Ten skrót pochodzi od „absorbent glass mat”. To rozwiązanie polega na tym, że elektrolit wsiąka w maty wykonane ze specjalnego włókna, które rozdzielają ołowiane płyty wewnątrz akumulatora. Dzięki temu rozwiązaniu akumulator AGM może być szczelnie zamknięty i nie dochodzi z niego do wycieków kwasu. Można zamontować go w dowolnej pozycji. Akumulatory AGM bardzo dobrze sprawdzają się tam, gdzie są potrzebne duże prądy zasilające rozrusznik.
MOTOCYKLOWY AKUMULATOR ŻELOWY
To akumulator, w którym za pomocą kwasu krzemowego elektrolit jest tak zagęszczany, że ma konsystencję przypominającą żel. W bateriach żelowych także nie dochodzi do wycieków. A to wielka zaleta. Podobnie jak akumulatory motocyklowe typu AGM, tak i akumulatory żelowe mogą być zamontowane w dowolnej pozycji. Porównując ze standardowymi akumulatorami oraz bateriami AGM mają one dość duży opór wewnętrzny, nie nadają się zatem do dostarczania dużego prądu. W przypadku motocykli raczej nie jest to problem. No może za wyjątkiem ogromnych dwucylindrowych silników takich jak w Harleyu-Davidsonie, Indianie, czy BMW.
PRĄD ROZRUCHOWY
Jest to prąd dostarczany przez akumulator podczas rozruchu silnika. Prąd jest mierzony w amperach = A), w temperaturze -18° C przez 10 sekund. Proces pomiaru jest regulowany różnymi normami (DIN, EN). Pomiar pozwala określić zdolność rozruchową akumulatora. Ten parametr jest bardzo często zaniedbywany podczas zakupu akumulatora, co jest dużym błędem! Dopiero w garażu okazuje się, że nowa bateria nie jest w stanie zakręcić rozrusznikiem.
POJEMNOŚĆ AKUMULATORA MOTOCYKLOWEGO
Oznacza zapas prądu, który jest w stanie dostarczyć akumulator. Oznacza to jak długo akumulator może zasilać odbiornik pobierający prąd 1 A. Oto i prosty przykład. Akumulator o pojemności 7Ah zasili żarówkę pobierającą prąd 1 A przez 7 godzin. Duża wartość pojemności nie jest wyznacznikiem jakości akumulatora. Znacznie ważniejszy jest prąd rozruchowy.
AKUMULATOR MOTOCYKLOWY LITOWO-JONOWY
To nowoczesny rodzaj akumulatorów wyróżniających się niewielką masą. Jak sama nazwa wskazuje produkuje się je z wykorzystaniem litu. We wnętrzu tych akumulatorów w ogóle nie ma cieczy. Dzięki dużej kumulacji energii są one małe i lekkie. W pojazdach stosuje się przeważnie akumulatory LiFePo4. Akumulatory litowo-jonowe są wrażliwe na głębokie rozładowanie oraz zbyt wysoki prąd ładowania. Podczas zimy tego typu akumulatory powinny być naładowane mniej więcej do połowy pojemności.
PROCES REKOMBINACJI
Proces zachodzący podczas ładowania zachodzący wewnątrz zamkniętego akumulatora, w którym powstający tlen pozostaje w systemie i łącząc się z wodorem wewnątrz obiegu, ponownie zamienia się w wodę. A to bardzo przydatne zjawisko. Dzięki temu zjawisku ubytek cieczy jest minimalny, a akumulator jest faktycznie bezobsługowy.
VRLA
Skrót pochodzi od angielskiego określenia Valve Regulated Lead Acid Battery, co oznacza akumulator z zaworem bezpieczeństwa. Baterie żelowe i AGM są akumulatorami typu VRLA.