UŻYWANY SUZUKI GSF 600 BANDIT – TWÓJ NAJLEPSZY KUMPEL
Mimo upływu lat Suzuki GSF 600 Bandit ciągle wygląda nieźle, a prosta konstrukcja wróży długie i bezawaryjne przebiegi.
To jeden z tych motocykli, które nie boją się upływającego czasu. Dowód: po prawie 30 latach od debiutu Suzuki GSF 600 Bandit nadal nieźle wygląda. Pięknie lakierowany zbiornik, plastiki (od 1996 roku była także dostępna wersja z małą owiewką) i rama, spora ilość chromów (zegary i reflektor) czy układ wydechowy 4 w 1 wykonany z polerowanej nierdzewki – to ciągle robi duże wrażenie. Tym większe, jeśli wziąć pod uwagę, że klasyka wraca do łask. Wrażenie robią też ceny używanych motocykli – Bandita 600 kupisz już za 5000 zł, choć sugeruję, abyś postawił na nieco droższy, ale bardziej zadbany egzemplarz. Dzięki temu, zamiast poświęcać czas na przywrócenie sprzęta do stanu używalności, przeznaczysz go na jeżdżenie.
Za zaletę uznaję, że Bandit jest wyposażony w tradycyjną podwójną ramę kołyskową z rur stalowych, prosty silnik chłodzony powietrzem i olejem, a z technicznych fajerwerków ma co najwyżej ciekłokrystaliczne wyświetlacze w kokpicie. Naprawa tego motocykla nie przysporzy ci większych problemów, tym bardziej że części zamienne są tanie. Jeśli nie zdecydujesz się na oryginalne, na rynku masz ogromny wybór zamienników. Kolejne zalety to spora ilość miejsca za kierownicą oraz dla pasażera i spora ładowność – 200 kg. To oraz spory zestaw odpowiednich akcesoriów powoduje, że ten motocykl znakomicie nadaje się również do turystyki.
Najsłabszy element małego Bandita to miękkie i komfortowe zawieszenia, przy czym amortyzator dobija na większych dziurach. Zawiasy nieco zyskały na sztywności podczas liftingu z 2000 r., dlatego od razu rozglądaj się za tymi wersjami.
NIE BÓJ SIĘ RDZY
Rdzewiejące śruby i połączenia w ramie to w Bandicie normalka, natomiast przed kupnem warto zajrzeć do zbiornika, bo rdza w jego wnętrzu oznacza niepotrzebny wydatek albo jest sposobem na obniżenie ceny. Spowodowane wibracjami pęknięcia rurek przelewowych w zbiorniku paliwa także należą do typowych usterek, podobnie jak (w modelach do 1999 r.) parujące reflektor oraz podświetlenie zegarów. Problemów przysparzają też zdarzające się uszkodzenia łożysk główki ramy i zacinające się stacyjki.
Nie wystrasz się natomiast dość głośnej pracy silnika – ten typ tak ma. Jego długowieczność zapewniają dwie rzeczy wykonywane zgodnie z instrukcją: regulacja zaworów i wymiana oleju. Jeśli serducho pracuje nierówno, skontroluj przewody wysokiego napięcia, a w następnej kolejności zajmij się synchronizacją gaźników. Wiedz przy tym, że w 20-letnim motocyklu takie przypadłości to coś całkiem normalnego.
Rok 2005 przyniósł premierę Bandita 650 z czterocylindrowym silnikiem chłodzonym cieczą. Mimo podobnej nazwy, to całkiem inna historia.
HISTORIA SUZUKI GSF 600 BANDIT
1995 Debiut GSF-a 600 N Bandit (typ GN77B), moc 77 KM.
1996 Wersja z półowiewką, uchwytem dla pasażera i seryjną centralną podstawką.
1998 Goły GSF 600 N otrzymuje uchwyty dla pasażera oraz centralną podstawkę.
2000 Usztywniona rama, szersza felga z przodu (3,50 x 17), zmodyfikowane zawieszenia, większe zaciski hamulcowe, szersze opony (120/60 ZR 17 przód, 160/60 ZR 17 tył), nowy kokpit z elektronicznymi wyświetlaczami przebiegu, drobne zmiany kształtu zbiornika paliwa, siodła i tylnej owiewki oraz zmienione gaźniki i system dopalania spalin; kolejne poprawki wersji S: na nowo zaprojektowana, większa owiewka z dwoma soczewkowymi reflektorami, obniżona kanapa.
2003 Automatyczne włączanie świateł i włącznik świateł awaryjnych.
2004 Nowy tłumik z nieregulowanym katalizatorem, zmieniony moduł zapłonowy oraz zmodyfikowane gaźniki w celu dopasowania do wymogów normy Euro 2.
DANE TECHNICZNE SUZUKI GSF 600 BANDIT (Z 2000 R.)
Silnik: chłodzony powietrzem i olejem, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, 4 gaźniki Keihin, średnica gardzieli 32 mm, system dopalania spalin.
Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring.
Średnica cylindra x skok tłoka62,6 x 48,7 mm
Pojemność skokowa600 cm3
Moc maks.77 KM (57 kW) przy 10 500 obr/min
Maks. moment obr.54 Nm przy 9500 obr/min
Rama: podwójna, kołyskowa, z rur stalowych.
Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, średnica goleni 41 mm, tył – dwuramienny wahacz ze stali, centralny amortyzator z systemem dźwigni, regulowane napięcie wstępne sprężyny i tłumienie odbicia.
Hamulce: przód – dwie tarcze, średnica 290 mm, 2-tłoczkowe zaciski pływające, tył – jedna tarcza, średnica 240 mm, zacisk 2-tłoczkowy.
Rozmiary opon p/t120/60 ZR 17 / 160/60 ZR 17
Wymiary i masy
Rozstaw osi1433 mm
Kąt główki ramy64,5°
Wyprzedzenie100 mm
Wysokość kanapy800 mm
Masa z paliwem222 kg
Pojemność zbiornika paliwa20 l
Osiągi
Prędkość maksymalna200 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h 4,1 s
Elastyczność 60–100 km/h 6,7 s
Średnie zużycia paliwa 4,8 l/100 km