HONDA CB 1000 R [TEST]
145 koni mocy w silniku przejętym ze sportowego tysiąca i muskularny wygląd. Oto i Honda CB 1000 R. Mój test modelu z roku 2018.
Muszę się do czegoś przyznać: stary CB 1000 R, ten z 2008 roku, zawsze mi się podobał. Tak bardzo, że z przyjemnością postawiłbym go w garażu, mimo że nie był ani nieprzeciętnie mocny, ani zjawiskowo piękny. Miał jednak w sobie to coś. A, i jeszcze jedno – bardzo dobrze się prowadził. Po 10 latach od premiery nadszedł czas na zamiany, bo przecież konkurencja odjechała daleko do przodu, a coraz częstsze przegrane CB 1000 R w testach nie wróżyły niczego dobrego.
Honda CB 1000 R AD 2018 to całkiem inna bajka. Ma o 10 mm większy rozstaw osi, jest nieco niższa i o wiele bardziej zwarta, ponadto wygląda o niebo lepiej od poprzedniczki. Tym, co ją łączy ze starym modelem, jest silnik pochodzący z FireBlade’a (wersja z 2006 r.). W nowej odsłonie został on tak podkręcony, by osiągał moc 145 KM i w swojej kategorii mógł powalczyć z konkurencją. Konstruktorzy zapewniają, że wiele godzin pracy poświęconych elektronice dały oczekiwany efekt – motocykl jest o 20 KM mocniejszy od poprzednika, ale i o 25 KM od Bladego.
WIĘKSZA MOC I SKRÓCONE O 7,5% PIERWSZE TRZY PRZEŁOŻENIA – TO GWARANTUJE OSTRĄ JAZDĘ. ELEKTRONIKA DBA, BY ZAKOŃCZYŁA SIĘ BEZPIECZNIE.
HONDA CB 1000 R – DUŻO LEPSZY SILNIK
To nie wszystko. Poprawiono też układ rozrządu (zawory unoszą się na większą wysokość), średnica przepustnic wzrosła z 36 do 44 mm, zastosowano nowe tłoki. By dopasować charakterystykę silnika do potrzeb naked bike’a, nieco obniżono stopień sprężania. W efekcie tych zmian silnik nie dość że jest sporo mocniejszy od poprzednika, to jeszcze oddaje moc płynniej, bez dziur na wykresie. Do wybaczenia jest to, że przy około 5500 obr/min pojawiają się wibracje, które znikają o 1000 obr/min wyżej. Dalej zaczyna się najprzyjemniejszy zakres obrotów, aż zabawę przerwie ogranicznik.
Oczywiście możesz wybrać tryb jazdy oraz charakterystykę silnika, siłę hamowania nim i wielostopniową kontrolę trakcji ustawić pod własne oczekiwania. Żałuję, że nie miałem możliwości dokładniejszego sprawdzenia, jak nowy cebek spisuje się na krętych hiszpańskich drogach, bo ulewny deszcz zepsuł całą zabawę. Plan pojeżdżenia po torze w Ascari wziął w łeb, a zakręty wokół Rondy zaliczyliśmy w tempie turystycznym.
Na szczęście gdy wyszło słońce, Honda pokazała, że gdy asfalt jest suchy, drzemie w niej ogromny potencjał. Przydają się wtedy charakterystyczna, mocno pochylona do przodu pozycja za sterami, szeroka kierownica i wysoko umieszczone podnóżki. To znakomita kombinacja do szybkiego połykania zakrętów. Co więcej, motocykl nie wymagał do wejścia w zakręt użycia siły. Seryjne opony – ja akurat miałem założone Bridgestone S21 (fabrycznie były też montowane Dunlopy) – mają spore rezerwy przyczepności.
ZNAKOMITE HAMULCE TOKICO
Do zabawy z mocą 145 KM zachęcały znakomite hamulce Tokico. W dwie duże przednie tarcze hamulcowe wgryzały się czterotłoczkowe zaciski i robiły to bardzo skutecznie. O ile w poprzednim modelu Honda zdecydowała się na system C-ABS, o tyle w nowym CB 1000 R jest tylko ABS. To bez znaczenia. Najważniejsze, że do obsługi przedniego hebla wystarczą dwa palce. Precyzyjnie wyczujesz moment, gdy klocki zacisną się na tarczach, a punkt zadziałania nie rozmyje się w miarę pokonywania kolejnych winkli. Znakomite hamulce powodują, że bardziej skupiony musi być kumpel jadący za tobą. To właśnie z myślą o nim Honda wprowadziła system ostrzegający o nagłym hamowaniu. Gdy zrobi się gorąco, w Hondzie CB 1000 R momentalnie zabłysną wszystkie kierunkowskazy.
HONDA CB 1000 R, KTÓRĄ WERSJĘ WYBRAĆ?
Jeśli zastanawiasz się, którą wersję wybrać, od razu podpowiem – tę z plusem w nazwie. Na pokładzie oprócz podgrzewanych manetek (działają całkiem fajnie) i kilku stylistycznych bajerów (nakładka na siedzenie, metalowa osłona chłodnicy, aluminiowe osłony widelca), znajdziesz jeszcze prawdziwy skarb -quickshifter! I co w tym szokującego? Ten w Hondzie działa znakomicie. Nie ma znaczenia, czy jedziesz wolno, czy szybko. Nieważne, czy się zagapiłeś i niezdecydowanie przebijasz kolejne przełożenie – biegi zawsze przeskoczą błyskawicznie i precyzyjnie. Ten system działa tak samo dobrze w obie strony, tzn. zarówno podczas wbijania wyższego przełożenia, jak i podczas redukcji. Nie jestem chętny do wydawania kasy na takie gadżety, mimo to w tym przypadku nie wahałbym się ani sekundy.
Dzisiaj Honda CB1000R zaliczyła drobny lifting. Nowy jest reflektor, nowa aluminiowa tylna częśc ramy oraz jeszcze bardziej podkreślony został indywidualny i agresywny charakter. Motocykl jest fajny, ale cały czas bardziej podoba mi się wersja z 2008 roku.
DANE TECHNICZNE HONDA CB 1000 R [2018]
SILNIK: chłodzony cieczą, czterocylindrowy, rzędowy, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, cztery zawory na cylinder, wtrysk paliwa, średnica przepustnicy 44 mm. ELEKTRYKA: rozrusznik elektryczny, akumulator 12 V/8,6 Ah.
PRZENIESIENIE NAPĘDU: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, antyhopping, skrzynia 6-biegowa, napęd tylnego koła łańcuchem.
Śr. cylindra x skok tłoka 75 x 56,5 mm
Pojemność skokowa 998 cm3
Stopień sprężania 11,6:1
Moc maks. 145 KM (107 kW) przy 10 500 obr/min
Maks. moment obr. 104 Nm przy 8250 obr/min
RAMA: stalowa.
ZAWIESZENIA: przód – widelec upside-down, średnica goleni 43 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyn, tłumienie do- i odbicia, tył – jednoramienny wahacz aluminiowy, centralny amortyzator z regulacją napięcia wstępnego sprężyny i tłumienia odbicia.
HAMULCE: przód – dwie tarcze, średnica 310 mm, radialnie mocowane zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 256 mm, zacisk 2-tłoczkowy, ABS.
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 190/55 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1455 mm
Kąt główki ramy 65°
Wyprzedzenie 100 mm
Skoki zawieszeń p/t 120/131 mm
Wysokość kanapy 830 mm
Masa na sucho 212 kg
Pojemność zbiornika paliwa 16,2 l