MOTOCYKL UŻYWANY KAWASAKI Z800 – KUPOWAĆ CZY OMIJAĆ Z DALEKA?

Kawasaki Z800 nie miał łatwego startu. Musiał poradzić sobie z legendarnym poprzednikiem – Z 750. Jego receptą na sukces były większa pojemność, większa moc i kod genetyczny streetfightera.
Sugomi – taki był japoński przydomek rodziny zetów. W wolnym tłumaczeniu oznacza on „natura wojownika”. Nie ma zatem wątpliwości, w którą stronę chciało Kawasaki pójść z tymi maszynami. Silnik o pojemności 806 cm3 to rozwiercona jednostka napędowa Kawy Z 750. Miał być konkurentem dla Yamahy FZ8, która w 2011 roku wysoko zawiesiła poprzeczkę klasie średniej. Zapewne m.in. z tego powodu – mimo że Z 800 był motocyklem klasy średniej – nie należał do maszyn bez wyrazu. Nadająca agresywny wygląd owiewka reflektora i typowy dla sprzętów Kawasaki surowy i mrukliwy gang silnika – to powodowało, że stojący pod światłami motocykl sprawiał wrażenie bezkompromisowego. Z tym że pod osłoną streetfightera kryło się uniwersalne serducho.
Mocny, ale łatwy do opanowania w dolnym zakresie obrotów silnik ma moc 113 KM. Kupując motocykl używany zwróć uwagę na to, z jaką wersją masz do czynienia. Było ich kilka (oprócz 113, również 95 i 48 KM). Poniżej 7000 obr/min jednostka napędowa sprawia wrażenie dość spokojnej. Powyżej tej granicy pokazuje drugie oblicze: w akompaniamencie głośnego ryku błyskawicznie zbliża się do czerwonego pola obrotomierza. Jazda w takim stylu powoduje, że czterocylindrowiec przepuści przez wtryskiwacze 7,5 litra paliwa na 100 km. Spokojne traktowanie obniża spalanie do 5 l/100 km.
ZANIM KUPISZ, LEPIEJ SIĘ ZASTANÓW
Zanim kupisz zeta 800, zastanów się, do czego będziesz go najczęściej używał. To ważne, bo na wąskiej kanapie o wysokości 834 mm będziesz w stanie wytrzymać dłuższy czas. Pasażer ma do dyspozycji tylko małą i śliską poduszeczkę. Czyli turysta z zeta kiepski, uliczny sprinter natomiast znakomity.
Limitowana wersja Performance różniła się od standardowej tym, że kanapa pasażera ustąpiła miejsca plastikowej osłonie. Montowany seryjnie masywny komin – wykonanemu z karbonu tłumikowi Akrapoviča. Była jeszcze jedna wersja zeta 800 – z oznaczeniem E. Prostsze zawieszenia bez regulacji i wspomniana wcześniej niższa moc pozwalały obniżyć cenę.
Mimo słabych seryjnych opon wszystkie trzy wersje świetnie nadawały się do zabawy na krętych drogach. A to za sprawą niewielkiego rozstawu osi, ostrego kąta główki ramy i krótkiego wyprzedzenia. Nie najlepsze wrażenie sprawiała natomiast opóźniona reakcja na gaz po hamowaniu silnikiem.
Inna wada: podczas dynamicznej jazdy oraz szybkiego przechodzenia z jednego złożenia w drugie czuć było sporą masę, za którą odpowiadały dwuramienny wahacz i stalowa rama grzbietowa. Do słabości tej maszyny niektórzy zaliczyliby zapewne brak wskaźnika zapiętego biegu. Ja natomiast dorzuciłbym dystans między przeglądami, wynoszący zaledwie 6000 km. Do niczego innego nie da się przyczepić. Bez względu na to, na jakich oponach toczy się motocykl, ma on skłonność do stoppie podczas ostrego hamowania. Jeśli lubisz taką jazdę, będziesz zachwycony. Takiej charakterystyki hamulców nie polubią za to początkujący. Dalej: dziurawa droga wykaże słabość amortyzatora, który szybko dochodzi do granic możliwości. Maszyna zaczyna wtedy wierzgać, co sprawia, że od czasu do czasu podskakujesz na kanapie.
HISTORIA KAWASAKI Z800
2013 Debiut Z 800, następcy Z 750. Oferowane kolory: zielony, biały i czarny. Wersje mocy: 83 kW (113 KM) i 83 Nm, 70 kW (95 KM) i 76 Nm oraz najsłabsza 35 kW (48 KM). Każda z nich może mieć ABS lub nie.
2015 Jedyna zmiana w historii Z 800: dłuższe ramiona lusterek.
2016 Zakończenie produkcji.
DANE TECHNICZNE KAWASAKI Z800
SILNIK: chłodzony cieczą, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, 4 zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa.
PRZENIESIENIE NAPĘDU: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring.
Średnica cylindra x skok tłoka 71 x 50,9 mm
Pojemność skokowa 806 cm3
Moc maks. 113 KM (83 kW) przy 10 200 obr/min
Maks. moment obr. 83 Nm przy 8000 obr/min
RAMA: grzbietowa ze stali.
ZAWIESZENIA: przód – widelec upside-down, regulowane napięcie wstępne sprężyn oraz tłumienie odbicia, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator z systemem dźwigni, regulowane napięcie wstępne sprężyny oraz tłumienie odbicia.
HAMULCE: przód – dwie tarcze, tył – jedna tarcza, ABS.
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17
Rozmiary felg p/t 3,50 x 17 / 5,50 x 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1445 mm
Kąt główki ramy 66°
Wyprzedzenie 98 mm
Skoki zawieszeń p/t 120/137 mm
Wysokość kanapy 820 mm
Masa z paliwem 231 kg
Pojemność zbiornika paliwa 17 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna 230 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h 3,3 s
Elastyczność 60–100 km/h 3,8 s
Średnie zużycia paliwa 5 l/100 km