Ducati Hypermotard 698 Mono
• Hypermotard 698 Mono to motocykl stworzony do zabawy – zaawansowany, dynamiczny i lekki. Dodatkowo piękny, wyrafinowany i wydajny, jak każdy inny model Ducati.
• Pierwsze jednocylindrowe supermoto Ducati jest wyposażone w nowy silnik Superquadro Mono – najbardziej zaawansowany i wydajny w swojej kategorii.
• Ducati Hypermotard 698 Mono jest standardowo wyposażony w najbardziej zaawansowaną elektronikę, która pozwala nauczyć się jeździć jak wyścigowy kierowca Supermoto.
• Dzięki rozwiązaniom technicznym zaczerpniętym ze świata Panigale, model Hypermotard 698 Mono wyróżnia się sportową precyzją jazdy i niezrównanym poziomem emocji.
W piątym odcinku serii Ducati World Première 2024 producent z Borgo Panigale zaprezentował nowego Hypermotarda 698 Mono, który napędzany jest jednocylindrowym silnikiem. Motocykl został stworzony z myślą o ekscytującym pokonywaniu zakrętów, korzystaniem z całej szerokości nitki toru, ale także czerpaniu frajdy z jazdy w mieście. Cel ten został osiągnięty poprzez zastosowanie rozwiązań technicznych zaczerpniętych ze świata Panigale, które trafiły do silnika, elektroniki i podwozia, tworząc w ten sposób motocykl zdolny do dostarczania niezapomnianych emocji.
Hypermotard 698 Mono został zaprojektowany i skonstruowany z myślą o maksymalnych osiągach na asfalcie i jest wyposażony w nową jednostkę Superquadro Mono, czyli najbardziej wyrafinowany i wysokowydajny jednocylindrowy silnik drogowy, jaki kiedykolwiek wyprodukowano. To nowy wzór wydajności w swojej kategorii dzięki maksymalnej mocy 77,5 KM i maksymalnej prędkości obrotowej na poziomie 10 250 obr./min. Silnik ten wywodzi się z dwucylindrowego modelu 1299 Panigale, z którego odziedziczył tłok o średnicy 116 mm, komorę spalania, tytanowe zawory dolotowe i stalowe zawory wydechowe oraz rozrząd desmodromiczny, który Ducati stosuje również w motocyklach startujących w MotoGP.
Pakiet najnowocześniejszej elektroniki, bezkonkurencyjny w tej kategorii, pozwala mniej doświadczonym motocyklistom nauczyć się jeździć jak profesjonalny kierowca supermoto, a wszystko za sprawą specjalnie skonfigurowanego systemu ABS Cornering, który dla tego modelu oferuje ustawienia umożliwiające jazdę w kontrolowanym poślizgu na torze. Ten sam pakiet elektroniczny pozwala bardziej doświadczonym kierowcom w pełni wykorzystać wysoką moc silnika Superquadro Mono oraz stabilnego i wytrzymałego podwozia. Hypermotard 698 Mono łączy w sobie precyzję motocykli sportowych Ducati z typową dla tej klasy zwinnością, zapewniając łatwą, intuicyjną i przede wszystkim przyjemną jazdę.
Nowy Hypermotard 698 Mono łączy w sobie typowo wyścigową estetykę Supermotarda z nowoczesnymi liniami i dbałością o detale, typową dla designu Ducati. Rezultatem takiego połączenia jest smukły i elegancki motocykl, który posiada wysokie i płaskie siedzenie, wysoko poprowadzony przedni błotnik oraz ostry ogon. Konstrukcja podkreśla obecność nowego silnika, pięcioramienne felgi aluminiowe łączą sportowy wygląd z niebywałą lekkością, a podwójne tłumiki są charakterystycznym elementem rodziny Hypermotard. Przedni reflektor LED sprawia, że Hypermotard 698 Mono nie pozostaje niezauważony. Osobowość fun-bike’a wyłania się wyraźnie w wersji RVE, która charakteryzuje się dedykowanym malowaniem „Graffiti”, inspirowanym dziełami sztuki ulicznej.
Ducati Hypermotard 698 Mono debiutuje z jednostką Superquadro Mono, która stanowi zupełnie nowy punkt odniesienia w kategorii osiągów drogowych silników jednocylindrowych. Jest mocna, lekka i kompaktowa, a dodatkowo pochodzi z najpotężniejszego i najbardziej wyrafinowanego dwucylindrowego silnika, jaki kiedykolwiek został stworzony przez Ducati, czyli Superquadro z Panigale 1299 o pojemności 1285 cm3. Tłok o średnicy 116 mm charakteryzujący się układem „box in box”, tytanowe zawory dolotowe, aluminiowa tuleja cylindra, sworzeń tłoka z powłoką DLC i rozrząd desmodromiczny sprawiają, że Superquadro Mono jest w stanie osiągać prędkości obrotowe, które dotychczas były zarezerwowane wyłącznie dla silników wyścigowych. Jednostka generuje maksymalną moc 77,5 KM przy 9 750 obr./min, natomiast krzywa momentu obrotowego jest rozłożona w szczególnie korzystny sposób. Dzięki wyścigowemu wydechowi Termignoni, w torowej konfiguracji motocykla, moc wzrasta o 7 KM, osiągając niewiarygodną wartość 84,5 KM, co jest kolejnym rekordem dla seryjnie produkowanych jednocylindrowców.
Standardowe wyposażenie elektroniczne modelu Hypermotard 698 Mono jest najbardziej kompletne w swojej kategorii i obejmuje wiele rozwiązań obecnych w Panigale V4. Dostępne są systemy ABS Cornering, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Engine Brake Control, Ducati Power Launch i Ducati Quick Shift Up/Down. Quickshifter można dokupić jako akcesorium do wersji standardowej i znajduje się na liście wyposażenia standardowego wersji RVE. Cel ich działania jest zawsze ten sam – zmaksymalizować przyjemność z jazdy.
Hypermotard 698 Mono ma cztery tryby jazdy (Sport, Road, Urban i Wet), do których przypisane są różne tryby mocy silnika (High, Medium oraz Low). Poziomy DTC, EBC i ABS są przypisane domyślnie, jednakże mogą być również modyfikowane przez prowadzącego. Wszystkie informacje są wyświetlane na czytelnym ekranie LCD o przekątnej 3,8 cala.
Przy ABS ustawionym na poziomie 3 i używaniu tylnego hamulca podczas agresywnego hamowania na torze, aktywuje się funkcja Slide-by-Brake. System został opracowany dla mniej doświadczonych kierowców, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z jazdą w uślizgu tylnego koła podczas wchodzenia w zakręty. Poślizgi stają się łatwiejsze do kontrolowania, ale elektronika nadal pozostawia sporo przestrzeni na zabawę. Gdy ABS jest ustawiony na poziom 2, system Slide-by-Brake pozwala na większy kąt wychylenia i bardziej wyraźne poślizgi w zakręcie. Ten poziom został opracowany do użytku sportowego na torze dla tych, którzy mają już doświadczenie z powerslide’ami, ale nie chcą rezygnować z bezpieczeństwa oferowanego przez system ABS. Dla najbardziej doświadczonych kierowców, którzy chcą samodzielnie zarządzać uślizgiem podczas wchodzenia w zakręty na torze, dostępny jest poziom 1, w którym ABS jest aktywny tylko w przednim układzie hamulcowym. Dodatkowo ustawienia ABS oferują również poziom 4, opracowany z myślą o sytuacjach wyjątkowo niskiej przyczepności, aby zagwarantować maksymalną stabilność i bezpieczeństwo. Jest on domyślnie powiązany z trybem jazdy Wet.
Motocykl oferuje również 4 poziomy Wheelie Control – 4, 3 i 2 zapewniają maksymalne przyspieszenie przy wychodzeniu z zakrętów, minimalizując jednocześnie unoszenie przedniego koła. Poziom 1 został opracowany do użytku na torze i umożliwia kontrolowane, a zarazem bezpieczne unoszenie przedniego koła, maksymalizując zarówno osiągi, jak i przyjemność z jazdy.
Ponadto, wyłącznie do użytku na torze, jako akcesorium dostępne jest oprogramowanie Ducati Performance dla Ducati Wheelie Control. Ta funkcja może być aktywowana tylko w połączeniu z wyścigowym układem wydechowym Termignoni, gdyż zapewnia on dodatkową strategię o nazwie Wheelie Assist, która pomaga kierowcy w wykonywaniu i utrzymywaniu wheelie, regulując kąt podniesionego koła za pomocą dostarczanego momentu obrotowego silnika.
Hypermotard 698 Mono jest lekki i waży jedynie 151 kg bez paliwa. Wynik ten uzyskano dzięki ramie kratownicowej o zróżnicowanych przekrojach i grubościach, która waży zaledwie 7,2 kg i łączy dużą wytrzymałość ze sztywnością i lekkością. Z kolei odlewane obręcze kół są o 0,5 kg lżejsze w porównaniu z podobnymi kołami szprychowymi, a tarcze hamulcowe są o 17% lżejsze w porównaniu do stalowych odpowiedników. W pełni regulowany, lekki widelec Marzocchi typu upside-down o średnicy 45 mm waży zaledwie 8,1 kg.
Dwustronny wahacz współpracuje z regulowanym tylnym amortyzatorem. Obręcze obute zostały w opony Pirelli Diablo Rosso IV w rozmiarze 120/70 ZR 17 z przodu i 160/60 ZR 17 z tyłu.
Przedni układ hamulcowy opiera się na pojedynczej tarczy 330 mm z radialnym zaciskiem Brembo M4.32 opracowanym specjalnie do tego modelu. Z tyłu znajduje się tarcza o średnicy 240 mm, która również ma dedykowaną konstrukcję. Pozycja jazdy została zaprojektowana tak, aby zagwarantować maksymalną kontrolę podczas jazdy sportowej, wspierając zarówno tradycyjną jazdę z wyciągniętą nogą, jak i z kolanem przy ziemi.
Konstrukcja podnóżków jest opracowana z myślą o maksymalizacji kąta pochylenia. Ponadto, poprzez usunięcie gumowych wkładek możliwe jest uzyskanie lepszej przyczepności w obuwiu wyścigowym. Niezwykle smukła górna konstrukcja motocykla i płaskie siodełko ułatwiają ruchy ciała i nóg.
Entuzjaści, którzy chcą wykorzystać wysokie osiągi Hypermotarda 698 Mono na torze znajdą różne propozycje w katalogu akcesoriów Ducati Performance – wyścigowy układ wydechowy Termignoni, sportową kanapę i podnóżki, czy osłony silnika. Dostępne są również różne elementy z włókna węglowego, które pomagają zmniejszyć wagę motocykla, a także akcesoria poprawiające estetykę – dźwignie hamulca i sprzęgła, korek wlewu paliwa, czy dynamiczne kierunkowskazy.
Hypermotard 698 Mono to prawdziwy generator frajdy. Łatwy w prowadzeniu, dynamiczny i pięknie wyglądający. Z tego powodu Ducati stworzyło dedykowaną linię odzieży – kurtka Overlay Yo jest głównym elementem kolekcji, z nowoczesnym i oryginalnym designem stworzonym we współpracy z Drudi Performance. Kolekcję wzbogaca bluza z technicznymi wzmocnieniami i ochraniaczami CE na ramionach i łokciach. Idealnie pasuje do dedykowanego kasku o agresywnym wyglądzie Supermotard. Kolekcja obejmuje również dwa rodzaje butów – pierwsze z nich przeznaczone są do jazdy sportowej, natomiast drugie do użytku codziennego.
Nowy Hypermotard 698 Mono będzie dostępny w sieci dealerskiej Ducati począwszy od stycznia 2024 roku. Zamówienia można składać na wersję w klasycznej czerwieni Ducati i wersję RVE z dedykowaną grafiką, czarną ramą i quickshifterem w standardzie. Dla młodszych kierowców, posiadających prawo jazdy kategorii A2, Ducati oferuje odmianę z ograniczoną mocą do 43,5 KM przy 6 250 obr./min.
Więcej informacji na stronie ducatipolska.pl, a także na profilach Ducati Polska na Facebooku i Instagramie.
Ducati Hypermotard 698 Mono – dane techniczne i wyposażenie:
- Silnik Superquadro Mono o pojemności 659 cm3, z rozrządem desmodromicznym
- Tłok typu „box in box” o średnicy 116 mm i skoku 62,4 mm
- Stalowa rama kratownicowa z rurami o różnych przekrojach i grubościach, aluminiowy wahacz dwustronny
- Przedni widelec upside-down Marzocchi 45 mm, w pełni regulowany, skok 215 mm
- Tylny regulowany monoshock Sachs, skok 240 mm
- Pięcioramienne felgi aluminiowe 120/70-17″ i 160/60-17″ z oponami Pirelli Diablo Rosso IV
- Cornering ABS Bosch-Brembo 10.3ME
- Przednia tarcza hamulcowa o średnicy 330 mm i 4-tłoczkowy zacisk radialny Brembo M4.32
- Podnóżki zoptymalizowane pod kątem jazdy sportowej ze zdejmowaną gumową osłoną
- Przedni reflektor Full LED z DRL, tylne światło Full LED
- 3,8-calowy ekran LCD IBN (Improved Black Nematic) z diodą LED sygnalizującą zmianę biegów
- Akumulator litowo-jonowy
- Inercyjny moduł pomiarowy Bosch (IMU)
- 4 tryby jazdy (Sport, Road, Urban, Wet)
- 3 tryby mocy (Low, Mid, High)
- Ducati Wheelie Control (DWC)
- Kontrola trakcji Ducati (DTC)
- Kontrola hamowania silnikiem (EBC)
- Ducati Power Launch (DPL)
- Ducati Link Ready z aplikacjami infotainment
- Ducati Quick Shift (DQS) w górę i w dół