Home » WYGLĄD ŚWIECY ZAPŁONOWEJ PRAWDĘ CI POWIE

WYGLĄD ŚWIECY ZAPŁONOWEJ PRAWDĘ CI POWIE

dirty-hands-1563855_1920

Może zabrzmi to banalnie, ale wygląd świecy zapłonowej potrafi wiele powiedzieć o jej stanie. Gdy połączysz to z objawami pracy silnika, będziesz wiedział, w jakiej jest on kondycji. Najtrudniejszym elementem jest właśnie wyciągnięcie wniosków. Gdy jesteś mechanikiem i masz spore doświadczenie, powinno pójść gładko. Jeśli jesteś tylko okazjonalnym mechanikiem, traktuj poniższe opisy jako bazę i nie wyciągaj pochopnych wniosków. Te mogą być bardzo kosztowane w naprawie.

RÓŻNY WYGLĄD ŚWIECY ZAPŁONOWEJ

różny wygląd świecy zapłonowej

1 WSZYSTKO JEST W NAJLEPSZYM PORZĄDKU.

Jeśli elektrody mają kolor piaskowy, a izolator jasnobrązowy, znaczy się, że wszystko jest w najlepszym porządku. Gdy twój silnik jest zasilany gaźnikiem, ta paleta kolorów sugeruje, że wszystko jest w najlepszym porządku.

2 BRĄZOWO ŻÓŁTE PLAMY

to podobne do popiołu osady z powstałe ze spalenia dodatków do paliwa i oleju. Przy nagłym odkręceniu gazu zaczynają one przewodzić prąd. Jeśli twój motocykl ma gaźnik, czeka cię regulacja składu mieszanki.

3 ZAOLEJONY IZOLATOR I ELEKTRODY

zwykle w takiej sytuacji silnik przerywa i się krztusi. W takiej sytuacji można obstawiać spore zużycie silnika. Problemem mogą być zużyte pierścienie, cylinder i/lub prowadnice zaworów. Boję się, że czeka cię remont silnika.

4 OKOPCONA ŚWIECA

W tej sytuacji większość mechaników obstawiać będzie zbyt bogatą mieszankę czy brudny filtr powietrza. Jeśli motocykl jest wyposażony w ssanie, może to oznaczać, że nie działa ono prawidłowo, podając do silnika zbyt dużo paliwa. Taki widok, może oznaczać źle dobraną wartość cieplną świecy lub to, że motocykl jeździł głównie na krótkich dystansach. Taka świeca zwykle wiąże się z następującymi objawami pracy silnika: trudności z rozruchem na zimno, nierówna praca.

5 NADTOPIENIE ŚRODKOWEJ ELEKTRODY

poznasz po charakterystycznych kuleczkach tworzących na elektrodzie. To może być efekt przegrzania silnika spowodowany za wczesnym zapłonem, rozregulowanym układem rozrządu lub uszkodzonym modułem zapłonowym, za niską wartością cieplną świecy, lub najzwyczajniej w świecie jej niedokręcaniem. Objawami powinien być spadek mocy silnika oraz jego nierównomierna praca. Sprawdź ustawienie zapłonu, skład mieszanki oraz dokręcenie świecy.

6 UŁAMANA ELEKTRODA

Ups, chyba do silnika nikt dawno nie zaglądał, albo zaglądał kowal. W takiej sytuacji iskra przeskakuje w miejscach, które nie są w stanie zapalić mieszanki. Silnik popracuje nierówno, brak mu mocy. Wyjście z sytuacji jest tylko jedno. Wymień świecę na nową!

7 NADTOPIONE I OBROŚNIĘTE NAGAREM ELEKTRODY

Robi się nieciekawie. Powodem takiej sytuacji może być przegrzanie silnika. Usterka jest na tyle poważna, że należy też sprawdzić szczelność zaworów, czy i one nie są nadpalone. Powodem takiego stanu może być uszkodzony moduł zapłonowy, w grę wchodzą także kiepska jakość paliwa czy źle dokręcona świeca. Koniecznie sprawdź ustawienie zapłonu i skład mieszanki w gaźniku. O tym, że świecę wymieniasz na nową, nie muszę chyba wspominać.

8 BIAŁA NAROŚL NA ELEKTRODZIE

to efekt nagromadzenia osadów powstałych ze spalania dodatków w oleju i paliwie. W przypadku świecy mogą one wywołać samozapłon i poważnie uszkodzić silnik. Sprawdź ustawienie gaźnika i zapłonu, wymień olej.

9 UBYTKI NA ELEKTRODACH

W tym przypadku następuje kumulacja wszystkich problemów. Powodem mogą być agresywne dodatki do paliwa i oleju, przegrzanie silnika, wadliwa świeca. Objawami są przerywający silnik, trudności z odpalaniem i dziwne stuki dobiegające z cylindra. To najwyższy czas na nową świecę.

A może masz inne zdanie na ten temat? Nie bój się zostawić tu swojego komentarza.