Suzuki GSX-8R, czyli sport w nowej odsłonie
Kiedyś wszystko było łatwiejsze. Jeśli kręciły cię sportowe motocykle, w chwilę po zrobieniu prawa jazdy (nie było ono stopniowane jak dziś) mogłeś wybrać sobie sportową „600” i cieszyć się jazdą. Dziś sportowe „600” są ginącym gatunkiem, a ich oferta jest dość skąpa. Wyznawcy sportu są uratowani, bo na rynku są jeszcze prawdziwie sportowe modele. Kawasaki ma Ninję ZX-6R, a podczas tegorocznej wystawy EICMA 2023 Honda pokazała CBR600RR. I to wszystko. Ale by kupić jeden z wymienionych powyżej motocykli, trzeba będzie zajrzeć głębiej do portfela. Wspomniana Kawa kosztuje co najmniej 62 300 zł, a cena Hondy na razie pozostaje nieznana.
Co zrobić by stać się właścicielem motocykla sportowego w normalnych pieniądzach i by nie był to motocykl używany? Zadanie wydaje się dość łatwe. Do wyboru masz Hondę CBR650R, Kawasaki Ninja 650 (ale tą w nadchodzącym sezonie zdaje się zastąpi Ninja 500), Yamahę R7 albo najbardziej sportową, najmocniejszą i najdroższą Aprilię RS660. Od przyszłego sezonu oferta delikatnie się powiększy, bo do wspomnianej grupy dołączy zgrabnie wyglądające Suzuki GSX-8R.
Jeden silnik, kilka motocykli
W nowym motocyklu największe koszty generuje zaprojektowanie silnika. Od pewnego czasu producenci wpadli na pomysł, by stworzyć wspólny silnik, który nada się do wielu typów motocykli. Ma to sens.
I właśnie ten mechanizm wykorzystało Suzuki. Przed dwoma laty, jednocześnie, na rynek wkroczyły dwa motocykle: adventure V-Strom 800 DE i naked GSX-8S, napędzane fajnym dwucylindrowcem. Niecały rok później do oferty dołączył o drogowy V-Strom 800, z tym samym silnikiem, a lada moment do salonów wjedzie GSX-8R. W ten oto prosty sposób grupa odbiorców powoli się rozrasta, a cena pozostaje utrzymana na dość sensownym poziomie. W przypadku nowego Suzuki GSX-8R jest to 44 900 zł. Co otrzymujesz w zamian?
Suzuki GSX-8R w skrócie:
- Do napędu służy rzędowy, dwucylindrowy silnik z rozrządem DOHC, o pojemności 776 cm3 i mocy 61 KW. Zapewnia on doskonałą równowagę pomiędzy płynną, kontrolowaną mocą już od niskich obrotów i przyjemną dynamikę w wyższym zakresie obrotów.
- Suzuki Cross Balancer to opatentowany system dwóch wałków wyrównoważających, które odpowiadają za płynną i pozbawioną wibracji pracę silnika.
- Elektronicznie sterowane przepustnice pomagają w łatwy sposób zmienić charakterystykę pracy silnika, dopasowując ją do potrzeb użytkownika.
- Przełącznik trybu jazdy Suzuki (SDMS) ułatwia kierowcy dopasowanie osiągów do warunków panujących w trasie, warunków drogowych i preferowanego stylu jazdy.
- Dwukierunkowy quickshifter (wyposażenie standardowe!) umożliwia błyskawiczną, płynną i pewną zmianę biegów bez konieczności użycia sprzęgła.
- Wytrzymała stalowa rama gwarantuje stabilne prowadzenie motocykla na prostych i niezwykłą zwinność na zakrętach.
- Dzielona kierownica z kutego aluminium zapewnia dobrą kontrolę nad motocyklem i ułatwia zajęcie sportowej pozycji.
- Szyba została zaprojektowana tak, aby zmniejszyć opór powietrza i tym samym zredukować zmęczenie podczas długich podróży, nadając motocyklowi sportowego wyglądu.
- Seryjne opony Dunlop SPORTMAX Roadsport2 odpowiadają za łatwe prowadzenie przy jednoczesnej gwarancji sportowych osiągów.
- Widelec upside-down Hitachi Astemo (SHOWA) SFF-BP to precyzyjne prowadzenie i skuteczne tłumienie nierówności.
*SFF-BP jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Hitachi Astemo, Ltd. - Na precyzyjne prowadzenie w każdych warunkach ma wpływ także tylny amortyzator Hitachi Astemo (SHOWA).
- Sztywny, lekki aluminiowy wahacz zapewnia łatwość prowadzenia na krętych drogach i stabilność na szybko pokonywanych prostych.
- Zbiornik paliwa o pojemności 14 litrów zaskakuje kompaktowymi wymiarami i smukłym wyglądem.
- Stylistyka nowego modelu nawiązuje do kultowych motocykli Suzuki. Jednocześnie designerzy poświęcili wiele uwagi, aby styl Suzuki GSX-8R był nowoczesny, świeży oraz jednocześnie wyznaczał nowe kierunki rozwoju motocykli japońskiej marki.
- Owiewki przetestowano w tunelu aerodynamicznym – projektanci chcieli obniżyć współczynnik oporu powietrza, poprawić stabilne prowadzenie podczas szybkiej jazdy i zwiększyć komfort na długich trasach (dzięki znakomitej ochronie przed pędem
powietrza). - Charakterystyczny krótki tłumik podkreśla sportową, smukłą i kompaktową budowę nowego motocykla.
Historia zaczyna się od silnika
Nowy silnik musiał przy generować duży moment obrotowy i odpowiednią moc, ale przy okazji miał być łatwy do opanowania również przez początkujących motocyklistów. Mając to na uwadze Suzuki wzięło z półki rzędowy, dwucylindrowy silnik z rozrządem DOHC, o pojemności 776 cm3 i 4 zaworami na cylinder. W jednostce tej zdecydowano się na przestawienie czopów korbowodowych o kąt 270 stopni, po to by uzyskać charakter pracy taki sam jaki jest w silnikach widlastych, w których kąt między cylindrami wynosi 90°. Dodatkowo 450 stopni obrotu wału korbowego pomiędzy kolejnymi zapłonami (od 270° do 720°) wydłuża moment pomiędzy impulsami mocy i daje tylnemu kołu czas potrzebny na odzyskanie przez tylne koło przyczepności.
Silnik Suzuki GSX-8R wyposażono w tzw. Suzuki Cross Balancer. To opatentowany układ dwóch wałków wyrównoważających, których osie ustawiono równolegle do siebie, a kąt mierzony pomiędzy osiami ich pracy mierzony względem wału korbowego wynosi 90° Ten
opatentowany mechanizm tłumi wibracje, przyczyniając się do płynnej pracy jednostki napędowej.
Obydwa cylindry są zasilane przez dwie sterowane elektronicznie przepustnice, o średnicy gardzieli 42 mm. Ich charakterystyka pracy została tak zaprogramowana, aby zapewnić jak najlepszą wydajność silnika zarówno w codziennym użytkowaniu na drodze jak i podczas szybkiej jazdy jak i podczas dalekich podróży. Tym chwalą się inżynierowie Suzuki.
SKRZYNIA BIEGÓW Z QUICKSHIFTEREM
Sześciobiegowa skrzynia zapewnia łatwą i płynną zmianę przełożeń (niezależnie od tego, czy biegi są zmieniane z użyciem sprzęgła, czy też dwukierunkowego quickshiftera należącego do wyposażenia standardowego.
Sportowy układ wydechowy gwarantuje przyjemny dla ucha dźwięk (niezależnie od tego, czy silnik pracuje na wysokich czy niskich obrotach). Pozwala też ograniczyć emisję spalin do poziomu narzuconego przez normę Euro5 nie wypływając na obniżenie mocy i osiągów silnika. Krótki, sportowy tłumik znajduje się z prawej strony motocykla.
Suzuki chwali się, że podczas projektowania nowego modelu inżynierowie ogromną uwagę przywiązali do zapewnienia jak najlepszego komfortu jazdy. Nie zapomnieli przy tym o płynności i łatwości prowadzenia a w efekcie do uzyskania jak największej przyjemności z jazdy. Elementem, który ma ogromny wpływ na zachowanie się motocykla podczas jazdy jest rama. Ta w Suzuki GSX-8R została wykonana z rur stalowych o odpowiedniej wytrzymałości oraz elastyczności. W przeciwieństwie do nakeda Suzuki GSX-8S reflektor Suzuki GSX-8R jest mocowany bezpośrednio do ramy za pomocą specjalnego stelaża. Dzięki temu zmniejszone zostają obciążenia przenoszone na widelec. Dzięki temu GSX-8R powinien prowadzić się jeszcze bardziej naturalnie.
W GSX-8R zastosowano sportową dzieloną kierownicę wykonaną z kutego aluminium. Niestety nie jest ona mocowana do goleni widelca, lecz za pomocą aluminiowych wsporników do górnej półki. Niskie i przesunięte do przodu końcówki kierownicy pomagają zająć sportową pozycję, dzięki czemu dynamiczna jazda GSX-8R daje tak wiele przyjemności.
GSX-8R ma duży rozstaw osi, co powinno zagwarantować stabilność prowadzenia na prostych. Geometrię tak dobrano, żeby motocykl łatwo się prowadził i szybko pokonywał zakręty. Mimo dużego rozstawu osi nowe Suzuki jest kompaktowe. Jednym z priorytetów podczas projektowania było zapewnienie sportowej pozycji, która odpowiednio rozkłada ciężar pomiędzy przednie i tylne koła. Motocyklistę chroni szyba, której kształt dopracowano ją w tunelu aerodynamicznym. Szczególną uwagę przyłożono do zmniejszenia oporu spowodowanego pędem powietrza i wywołanych nim drgań ramion oraz całego korpusu motocyklisty.
ZAWIESZENIA SUZUKI GSX-8R
Z przodu zastosowano widelec upside-down Hitachi Astemo (SHOWA) SFF-BP (Separate Function Fork – Big Piston). Konstrukcja zawieszenia jest nie tylko lżejsza, ale także ma wyróżniać się znakomitymi właściwościami tłumienia. Widelec równie dobrze powinien spisywać się podczas jazdy sportowej, jak i turystycznej. Dedykowane temu modelowi tylne zawieszenie wraz z centralnym amortyzatorem połączonym z wahaczem za pomocą systemu dźwigni, ma możliwość regulacji napięcia wstępnego sprężyny. Zostało tak skonfigurowane by zapewniać stabilność prowadzenia podczas jazdy na prostych oraz płynne i precyzyjne prowadzenie na drogach krętych.
Jeśli nie szukasz motocykla na tor, Suzuki GSX-8R może być fajnym wyborem. Na to wskazują przynajmniej dane techniczne. Motocykl wygląda fajnie, a nie od dziś wiadomo, że współcześni klienci kupują oczami. Przymierzałem się do tego motocykla na targach EICMA i przyznaję, że od strony ergonomii bardzo mi pasował. Wygodny, niezmuszający do wiszenia na nadgarstkach, a kanapa zaskakująco komfortowa. W tej klasie motocykli to cena czyni cuda. A ta jest całkiem fajna.
Dane techniczne Suzuki GSX-8R
Typ silnika 4-suwowy, 2-cylindrowy, chłodzony cieczą
Średnica cyl. x skok tłoka 84 mm x 70 mm
Pojemność skokowa silnika 776 cm3
Stopień sprężania 12,8 : 1
Moc maksymalna 61 kW przy 8500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 78 Nm przy 6800 obr./min
Zasilanie wtrysk paliwa
Rozrusznik elektryczny
Smarowanie Wymuszony obieg, mokra miska olejowa
Przeniesienie napędu Skrzynia sześciobiegowa
Zawieszenie
Przód Widelec upside-down, sprężyna stalowa, tłumienie olejowe
Tył Pojedynczy amortyzator, regulowane napięcie wstępne sprężyny
Hamulce Przód tarczowe, tył tarczowe
Opony Przód 120/70ZR17M/C (58W) bezdętkowe, tył 180/55ZR17M/C (73W) bezdętkowe
Długość 2155 mm
Szerokość 770 mm
Wysokość 1135 mm
Rozstaw osi 1465 mm
Prześwit 145 mm
Kąt główki ramy / wyprzedzenie 25° / 104 mm
Wysokość siedziska 810 mm
Masa własna (w stanie gotowym do jazdy) 205 kg
Pojemność zbiornika paliwa 14 l
Pojemność miski olejowej 3,9 l
Średnie zużycie paliwa 23,8 km/l (4,2 l/100km) WMTC