NOWA YAMAHA R9 – OTO KOLEJNA GENERACJA MOTOCYKLI SPORTOWYCH

Nie zdążyłem jeszcze ochłonąć po jeździe Yamaha XSR 900 GP, a tu jak grom z jasnego nieba gruchnęła wiadomość o nowym modelu — Yamaha R9. Prezentacja tego modelu odbyła się na miesiąc przed największą imprezą targową EICMA 2024.
Motocykle Yamahy z przedrostkiem R w nazwie zawsze były synonimem prędkości, osiągów i sportowego stylu. Zawsze? No prawie od 30 lat. Bo historia tej serii rozpoczęła się w 1998 roku, premierą modelu R1. Rok później zaprezentowano model R6 i kultowy już dziś YZF-R7. Tego ostatniego w żadnym wypadku nie należy mylić z obecną wersją R7, bo to dwie różne bajki.
Skoro Yamahy R1 i R6 znikają bądź zniknęły już z rynku, trzeba było jakoś zapełnić powstałą lukę. Dla jasności oba wspomniane motocykle będą nadal dostępne, ale wyłącznie w wersjach torowych, bez homologacji drogowej.

Z wiadomych powodów (wysokie koszty) nikt nie zamierzał projektować nowego sportowego silnika. Wręcz odwrotnie. Fabryka, widząc duże zainteresowanie niezbyt mocną za to efektownie wyglądającą obecną generacją Yamahy R7, postanowiła powtórzyć ten pomysł, tylko z większym i mocniejszym silnikiem. Naturalnym krokiem było przejęcia platformy z trzycylindrowym silnikiem o pojemności 890 cm3. W ten oto sposób narodziła się R9.
Co łączy wszystkie motocykle z serii R? Jest nim oczywiście design. Wszystko rozpoczęło się w roku 2015, kiedy to kolejna generacja R1 zadebiutowała na rynku. Charakterystyczne ostre linie, agresywna, sportowa stylistyka została wykorzystana także w Yamasze R9. Całość przyprawiono nadającymi wyścigowego charakteru wingletami.
W nowym modelu pozostawiono charakterystyczny wlot powietrza w kształcie litery „M” i podwójne reflektory. Każdy z tych elementów stał się jeszcze bardziej wyrazisty, podkreślając agresywną stylizację nowej generacji. Jednosoczewkowy reflektor umieszczony we wlocie powietrza zapewnia maszynie charakterystyczne „spojrzenie”, a centralny przedni spojler, połączony z reflektorem i współpracujący z wingletami nadaje motocyklowi jeszcze agresywniejszej estetyki.
SILNIK CP3 O POJEMNOŚCI 890 CM3 O WYSOKIM MOMENCIE OBROTOWYM
Sercem Yamahy R9 jest chłodzony cieczą, trzycylindrowy silnik Yamahy CP3 o pojemności 890 cm3, z rozrządem DOHC, 4 zaworami na każdy cylinder i wtryskiem paliwa. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszące odpowiednio 78 mm x 62 mm oraz stopień sprężania 11,5:1 zapewniają doskonały moment obrotowy. Osiągi w połączeniu z precyzyjnym sterowaniem, będącym zasługą elektronicznego systemu sterowania przepustnicą (YCC-T), gwarantują optymalne osiągi zarówno na torze, jak i na drodze. Końcowe przełożenie, czasy zapłonu i mapa paliwa zostały zoptymalizowane pod kątem osiągów klasy Supersport zarówno na torze, jak i na drodze.

ALUMINIOWA RAMA TYPU DELTABOX
W porównaniu z innymi modelami napędzanymi silnikami CP3 sztywność ramy Yamahy R9 jest większa we wszystkich trzech kierunkach: skrętne, wzdłużne i poprzeczne. Dzięki odpowiednio dostosowanej grubości przekrojów inżynierowie Yamahy starali się uzyskać odpowiednią równowagę między sztywnością i elastycznością, zapewniając zarówno wysoki poziom wyczucia maszyny, jak i znakomity komfort jazdy. Masa własna ramy to tylko 9,7 kg, co czyni ją najlżejszą ramą, jaką kiedykolwiek zastosowano w modelu Yamaha z kategorii Supersport. Dzięki tak lekkiemu podwoziu całkowita masa R9 z płynami wynosi zaledwie 195 kg.

YAMAHA R9 NAJBARDZIEJ AERODYNAMICZNY MODEL YAMAHY
Po przeprowadzeniu testów w tunelu aerodynamicznym udało się nadać owiewkom Yamahy R9 taki kształt, aby motocykl stawiał mniejszy opór aerodynamiczny (uzyskując tym samym większą prędkość maksymalną i lepsze przyspieszenia) niż R6. A wszystko to mimo większej pojemności silnika, szerszej chłodnicy i większej powierzchni czołowej nowego modelu.
Połączenie górnej owiewki z tymi umieszczonymi tuż pod światłami, udało się zwiększyć docisk przedniego koła do asfaltu . Zamontowanie dodatkowych wingletów oznaczało dodatkowy opór, ale wielokrotnie przeprowadzane testy pozwoliły wyeliminować tą wadę. Ostateczna konstrukcja minimalizuje poziom oporu i zapewnia kierowcy lepsze wyczucie przodu motocykla.

ZAWIESZENIA GWARANTUJĄ PROWADZENIE NA POZIOMIE SUPERSPORT
Nowy widelec upside-down KYB z goleniami o średnicy 43 mm został całkowicie przeprojektowany i posiada teraz indywidualną regulację tłumienia odbicia i dobicia. Powłoka, którą pokryto golenie widelca — Kashima ma przyciemniony złoto-brązowy kolor, co podkreśla prawdziwie wyczynową estetykę maszyny.
W tylnym amortyzatorze można regulować napięcie wstępne, tłumienie dobicia i odbicia. Nowy układ umożliwia bardzo precyzyjne tłumienie, zapewniając lepsze wyczucie nawierzchni toru lub drogi.

WYŚCIGOWE HAMULCE BREMBO
Yamaha R9 jest wyposażona w wywodzące się z wyścigów zaciski Brembo Stylema typu monoblock. Są one lekkie i sztywne, a ich konstrukcja zapewnia lepszą kontrolę i stabilność hamowania. Przewody hamulcowe w stalowym oplocie i przednie tarcze o średnicy 320 mm zapewniają doskonałą kontrolę. Jest to szczególnie dobrze widoczne podczas długiego i gwałtownego hamowania – zapewnia fabryka.
SPORTOWA ERGONOMIA
Zgodnie ze stylem Supersport, pozycja na R9 zachowuje swoje sportowe cechy, którym sprzyja także wyścigowa kierownica typu clip-on. Pomyślano tu także o różnym doświadczeniu fanów wyścigów, jak i o ostrzejszej jeździe na drodze. Z tego powodu sporo popracowano nad ergonomią. Według zapewnień producenta, każdy znajdzie tu wygodna pozycję.
Zoptymalizowana odległość od kierownicy do bioder motocyklisty zapobiega nadmiernemu przesunięciu do przodu. Kanapa na wysokości 830 mm zapewnia komfortowe wsiadanie bardzo szerokiemu gronu użytkowników.

SPORTOWA KIEROWNICA
Kierownica typu clip-on jest zamontowana poniżej górnej półki widelca. Pozycja na motocyklu jest bardziej sportowa niż w R7, ale za to bardziej komfortowa niż w R6 RACE. Dzięki temu ten motocykl ma bardziej uniwersalny charakter i lepiej dopasowany do różnych warunków jazdy.
Z fabryki Yamaha R9 wyjeżdża wyposażona w opony Bridgestone Battlax Hypersport RS11. Mają zapewnić one sportowe osiągi na torze, ale i być dopuszczone do ruchu na zwykłych drogach.
ZAAWANSOWANA ELEKTRONIKA BAZUJĄCA NA MODELU R1 I TRYBY YRC
Zaawansowany technologicznie sześcioosiowy moduł IMU w modelu R9 na bieżąco mierzy przyspieszenie w trzech kierunkach, a także prędkość kątową maszyny. IMU może w czasie rzeczywistym wysyłać dane do modułu ECU, który steruje elektronicznymi układami wspomagającymi kierowcę. W ten sposób dostosowuje się zachowanie maszyny do poziomu wspomagania wybranego przez motocyklistę.

YAMAHA R9 ZINTEGROWANE TRYBY JAZDY
Właściciele nowej Yamahy R9 mogą teraz dopasować ustawienia motocykla do swojego stylu jazdy za pomocą ustawień systemu Yamaha Ride Control (YRC). Pozwalają one dostosować charakterystykę mocy silnika i poziom wspomagania układów elektronicznych do własnych preferencji i warunków drogowych. Do dyspozycji masz trzy predefiniowane tryby jazdy „Sport”, „Street” i „Rain”. Są one połączone z ustawieniami o różnych poziomach interwencji elektroniki.
Dodatkowo do dyspozycji masz tryby Custom oraz czterema trybami Track. Umożliwia to konfigurowanie ustawień YRC dostosowanych do konkretnych sytuacji lub warunków. Jest to możliwe poprzez zmianę poziomu wspomagania elektronicznego, takiego jak oddawanie mocy (PWR), system kontroli trakcji (TCS), system kontroli uślizgu (SCS), system kontroli hamowania (BC), system regulacji uślizgu tylnego koła (BSR), zarządzanie hamowaniem silnika (EBM) i kontrola uniesienia przedniego koła (LIF). Wszystkie te ustawienia można skonfigurować bezpośrednio na ekranie ustawień YRC R9 lub za pomocą aplikacji MyRide na smartfony. Na czas jazdy po torze istnieje możliwość wyłączenia ABS-u w tylnym kole.
QUICKSHIFTER TRZECIEJ GENERACJI
Opracowany przez Yamahę Quickshifter (QSS) trzeciej generacji umożliwia zmianę biegów w górę i redukcje bez używania sprzęgła. Ustawienie 1 umożliwia tę zmianę zarówno podczas przyspieszania jak i zwalniania. Ustawienie 2 pozwala również na redukcję biegów w trakcie przyspieszania i przełączanie w górę podczas zwalniania.
DUŻY WYŚWIETLACZ W KOKPICIE
Kolorowy 5-calowy wyświetlacz TFT w R9 można dostosować do czterech dostępnych motywów. Tryb Track Mode wyświetla informacje istotne tylko podczas jazdy po torze, w tym laptimer.
YAMAHA R9 SYSTEM Y-TRAC – POCZUJ SIĘ JAK ZAWODNIK!
Aplikacja Y-Trac, opracowana do motocykli wyścigowych. Dzięki aplikacji można rejestrować czasy okrążeń, a także parametry jazdy motocykla. Są to: kąt pochylenia, obroty silnika, włączony bieg, prędkość, pozycja przepustnicy oraz poziomy wspomagania ze strony elektronicznych systemów wspomagania, takich jak kontrola trakcji.
Dane o lokalizacji GPS mogą być wprowadzane za pośrednictwem smartfona. Jeśli zechcesz skorzystać z GPS-u w motocyklu, można połączyć system Y-TRAC z urządzeniem Garmin GLO2. Y-Trac oferuje również opcję „wirtualnej tablicy”. Oznacza to, że team może z padoku wysyłać komunikaty na wyświetlacz w kokpicie podczas jazdy na torze.
Na koniec najważniejsze. Nowa Yamaha R9 2025 będzie dostępna w kolorach Icon Blue i Tech Black. W salonach Yamahy pojawi się w marcu 2025.
NAJWAŻNIEJSZE DANE TECHNICZNE YAMAHA R9
- Silnik chłodzony cieczą 3-cylindrowy 4-suwowy silnik CP3 o pojemności 890 cm3 z rozrządem DOHC
- Najlżejsza aluminiowa rama Deltabox spośród modeli Yamaha z kategorii Supersport
- Przednia pompa hamulcowa Brembo. Zaciski Brembo Stylema w połączeniu z tarczami hamulcowymi o średnicy 320 mm
- Agresywna, aerodynamiczna owiewka z wingletami zwiększającymi docisk
- W pełni regulowany widelec KYB z goleniami o średnicy 43 mm
- 6-osiowy moduł IMU opracowany dla modelu R1
- Systemy wspomagające kierowcę rozpoznające pochylenie motocykla. Są to: system kontroli trakcji (TCS), system kontroli uślizgu (SCS) i system kontroli hamowania (BC)
- Tryby mocy (PWR), kontrola startu (LC), kontrola unoszenia przedniego koła (LIF)
- Quickshifter (QSS) trzeciej generacji
- Systemy Engine Brake Management (EBM) i Back-slip Regulator (BSR)
- Tryb wyłączenia ABS w tylnym kole
- System Yamaha Ride Control (YRC) z konfigurowalnymi ustawieniami
- Moduł komunikacyjny CCU umożliwiający przesyłanie i pobieranie ustawień motocykla
- 5-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT z funkcjami łączności
- Rejestrowanie i analizowanie danych z jazdy za pomocą Y-TRAC
- Tempomat i ogranicznik prędkości
- Kierownica typu clip-on
- Opony Bridgestone Battlax Hypersport RS11
- Koła odlewane ze stopu aluminium
- Regulowane dźwignie
- Dżwignia zmiany biegów wykonana z kutego aluminium