Home » JAKI OLEJ DO SILNIKA? MÓWIĄC KRÓTKO – ŚLISKA SPRAWA

JAKI OLEJ DO SILNIKA? MÓWIĄC KRÓTKO – ŚLISKA SPRAWA


Jaki olej do silnika? Temat jest tak stary, jak historia motoryzacji. Bez znaczenia czy dotyczy on samochodziarzy, czy motocyklistów. Dyskusja na temat „jaki olej do silnika wlać” zawsze wzbudza wiele emocji. Przez lata zmieniły się oleje i technologie ich produkcji. Nie zmieniły się natomiast podstawowe zasady dotyczące doboru i stosowania olejów. Postaram się odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań dotyczących olejów motocyklowych.

1. CZY OLEJ DO SILNIKA MOTOCYKLA RÓŻNI SIĘ OD OLEJU DO SILNIKA W SAMOCHODZIE?

Oczywiście, że tak, bo w obydwu przypadkach wymagania dotyczące produktów są bardzo różne. Przede wszystkim silniki motocyklowe pracują z dużo większymi obrotami i obciążeniami, zatem potrzebują olejów o lepszej jakości. W przypadku silników motocyklowych chłodzonych powietrzem, dodatkowo zwróć uwagę na jeszcze jedną sprawę. Oleje w silnikach chłodzonych powietrzem są poddawane o wiele większym obciążeniom termicznym, niż te w silnikach chłodzonych cieczą. To kolejny powód na stosowanie wysokiej jakości i przeznaczonych specjalnie dla motocykli środków smarnych.

Konstrukcja silnika motocyklowego powoduje, że ten sam olej smaruje nie tylko tłoki i układ rozrządu ale również skrzynię biegów i sprzęgło. W tym przypadku olej silnikowy musi spełnić zdecydowanie inne wymagania, niż w przypadku olejów samochodowych. W autach układ smarowania jest rozdzielony na dwa osobne obiegi: do silnika i do skrzyni biegów, a samochodowe sprzęgło jest sprzęgłem suchym.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  OTO KILKA PATENTÓW, DZIĘKI KTÓRYM AKUMULATOR W MOTOCYKLU BĘDZIE PRACOWAŁ DŁUŻEJ

Olej do silnika, ten samochodowy, który ma dodatki zmniejszające tarcie może spowodować uszkodzenie sprzęgła w silniku motocyklowym. Dlaczego, bo jak powiedziałem już wcześniej to w motocyklu, w większości przypadków, pracuje w kąpieli olejowej.

2. CZY SYNTETYCZNY OLEJ DO SILNIKA JEST LEPSZY OD MINERALNEGO?

I tak i nie. Odpowiedź na to pytanie jest trudna. Znane są przypadki, że doskonałej jakości olej mineralny może mieć lepsze parametry niż kiepskiej jakości olej syntetyczny. W 99% przypadków nowoczesne oleje syntetyczne znanych marek wyraźnie lepsze parametry od olejów mineralnych. Są one bardziej odporne termicznie, wolniej się starzeją i są lepszym wyborem dla nowoczesnych i pozbawionych nagarów silników spalinowych. Lepsza jest także ochrona mechanizmów przed zużyciem. Za to do starszych silników z powodzeniem można, a nawet trzeba, stosować oleje mineralne.

3. CZY MINERALNY OLEJ DO SILNIKA MOŻNA MIESZAĆ Z SYNTETYCZNYM?

Teoretycznie tak, ale trzeba zwrócić uwagę na bardzo ważną sprawę. Właściwości zmieszanego oleju zmieniają się w kierunku produktu o niższej jakości. Zatem gdy masz do wyboru uzupełnienie poziomu oleju w silniku produktem o gorszej jakości, możesz to zrobić ale musisz mieć świadomość tego co robisz. Odpada zatem kręcenie do odciny, jazda w sportowym stylu itp. Pamiętaj, by po powrocie do domu jak najszybciej zmienić olej w silniku na ten właściwy. Uzupełnianie oleju w silniku innymi olejami traktuj jako wyjście awaryjne. Dla silnika zdrowsze będzie uzupełnienie poziomu oleju nawet tym gorszej jakości, niż jazda ze zbyt niskim poziomem albo wręcz bez oleju.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  HONDA E-CLUTCH - ELEKTRONICZNIE STEROWANE SPRZEGŁO

4. CZY OLEJ DO SILNIKA STARZEJE SIĘ PODCZAS ZIMOWEJ PRZERWY?

Naturalnie! Każdy olej, który ma kontakt z tlenem, ulega procesowi starzenia. Ale trwałość do roku nie stanowi najmniejszego problemu dla współczesnych produktów. Mimo to polecam wymienić olej zawsze przed snem zimowym. Specjaliści twierdzą, że olej można przechowywać w zamkniętym kanistrze, w dodatnich temperaturach, w zaciemnionych pomieszczeniach, przez okres do trzech lat.

5. CZY CO ROKU TRZEBA WYMIENIAC OLEJ SILNIKOWY, NAWET JEŚLI PRZEBIEG JEST ZNACZNIE MNIEJSZY NIŻ TEN POMIĘDZY PRZEGLĄDAMI?

Absolutnie, zwłaszcza jeśli charakter pracy wymagał wielu uruchomień silnika na zimno i jazdy na krótkich dystansach. W rezultacie takiego użytkowania właściwości olejów w silnikach o niskich przebiegach szybko spadają. Wymiana oleju wymagana przez niektórych producentów motocykli co roku i niezależnie od przebiegu jest zatem jak najbardziej uzasadniona.

6. CZY ROGRZEWANIE SILNIKA PRZED JAZDĄ MA SENS?

Tak, ale… Przede wszystkim pamiętaj, że po uruchomieniu silnik musi minąć pewien czas, zanim olej przepłynie przez cały silnik. Zatem zaraz po uruchomieniu silnika daj mu co oko0ło 30 sekund na to, by pompa przetoczyła olej przez cała magistralę olejową. By dopłynął on do napinacza łańcuszka rozrządu, przepłynął przez panewki wału korbowego i wałków rozrządu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  POCZĄTEK SEZONU MOTOCYKLOWEGO - JAK NIE DAĆ SIĘ ZABIĆ?

Pamiętaj też, że olej silnikowy najlepiej spełnia swoje zadanie, gdy jego temperatura przekroczy granicę około 50 stopni, a silnik jest rozgrzany do temperatury pracy. Wtedy też wszystkie elementy sinika uzyskują właściwe luzy. Rozgrzanie prawie 4 litrów oleju znajdującego się w silniku do tej wartości będzie trwało długo, choć i tak zdecydowanie krócej niż w silniku samochodowym. Zatem warto rozgrzewać silnik jadąc w równym i spokojnym tempie. Nie jest to łatwe zadanie, bo po przerzuceniu nogi nad kanapą serce nakazuje mocniej odkręcić, a rozum jechać spokojnie. Co więcej obowiązujące obecnie przepisy przynajmniej teoretycznie zabraniają pracy silnika powyżej 90 sekund, zatem przy dużej dawce pecha możesz załapać się na mandat.

7. JAK CZESTO NALEŻY KONTROLOWAC POZIOM OLEJU?

Większość producentów motocykli zabezpiecza się w ten sposób, że każą sprawdzać poziom oleju przed każdą jazdą. Jeśli masz okienko, w którym łatwo możesz sprawdzić jego poziom, ma to sens. Gorzej wygląda sprawa gdy sprawdzasz poziom bagnetem. Co więcej różne motocykle mają różną procedurę sprawdzania poziomu oleju.

Najlepiej gdy będziesz sprawdzał poziom oleju raz w tygodniu i zawsze przed dłuższą jazdą.

JAKI OLEJ DO SILNIKLA? Ekologiczne opakowanie Silkolene

A może masz inne zdanie na ten temat? Nie bój się zostawić tu swojego komentarza.